Hej! Har problem med tomgången på min 944, har inte kollat tomgångsmotorn ännu. Tänkte höra om det ät nåt man köper beg, eller bara renoverar man? Vill inte gå in på skroten och bli utskrattad... Är den i så fall dyr? Ska byta insugspackning, men funderar på om det kan vara tomgångsmotorn som är boven i dramat iaf...
MVH David
EDIT: Vet att det egentligen heter tomgångsreglerventil
Senast redigerat av Dave_C70 (16 juli 2007)
- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Hej! Har problem med tomgången på min 944, har inte kollat tomgångsmotorn ännu. Tänkte höra om det ät nåt man köper beg, eller bara renoverar man? Vill inte gå in på skroten och bli utskrattad... Är den i så fall dyr? Ska byta insugspackning, men funderar på om det kan vara tomgångsmotorn som är boven i dramat iaf...
MVH David
Har nyss haft problem med min, plockade ur den, sprutade i en redig skvätt 5-56 vickade på spjället eller vad man ska säga, nu funkar den perfekt igen.. Den skulle kosta ca 1800 ny på autoexperten..
MVH David
Har nyss haft problem med min, plockade ur den, sprutade i en redig skvätt 5-56 vickade på spjället eller vad man ska säga, nu funkar den perfekt igen.. Den skulle kosta ca 1800 ny på autoexperten..
Aha... Där ser man, ska försöka med det också i morgon. MVH
MVH David
Aha... Där ser man, ska försöka med det också i morgon. MVH
Hmm... Har haft isär skiten idag, badade ventilen i WD40, tänkte dock inte på att "vrida" på spjället. Dock så är det ingen som helt skillnad på motorgången nu... Nu har det förbannade tjutet återkommit också, dock i lägre volym än tidigare. Låter som om det kommer uppifrån, vid spridaren längst in mot torpeden. Har haft isär skiten där, haft bort spridarna och kollat dess packningar. Min teori är nog nu att det kan vara skit i spridarna, är det nåt vanligt problem? Alt att det är insugspackningen som är otät...
Saken är att motorn går jävligt fel på tomgången. När man startar pendlar den mellan 1000 och 2000 rpm i ca 30 sek, sedan lägger han sig på ca 1100 rpm och blir där. Dock så "hoppar" och lever han lite konstigt. Står man bak vid avgasröret låter det som en gammal fiskebåt. När man kör och alltså ger gas och belastning går motorn precis som vanligt, och när man släpper gasen i farten och t ex motorbromsar så skuttar och lever det lite också. Vad kan felet vara? Har kollat slangar och skit, kan det vara skit i spridarna? Att soppan tar sig igenom riktigt vid gaspådrag men inte på tomgång? Har inga idéer kvar snart på vad det kan vara för fel.
Tacksam för svar! MVH David
kan vara tjuvläcka i insugspackning etc. gå över med startgas o kolla om han höjer tomgången när du går över
Hej! Tack för dina svar! Ja, har gått över med startgas, viss går den upp i varv lite, men frågan är om den lilla läcka som är kan göra att motorn går så pass dåligt. Men det kan ju helt klart vara värt att prova att byta insugspackningen innan man går över på lite tyngre artelleri. ) Ska försöka få tag i nån som är sugen på att låna ut sin tomgångsmotor en stund också. Tack igen!
MVH David
Lånar lite nu när ni ändå snackar tomgångs motor. Farsans v70 orkar inte hålla uppe varvet när man bromsar ibland. Kan det vara tomgångsmotorn? Antar att det sittern en sån på den Aja den ska in på service snart och tänkte då nämna att dom ska kolla över tomgångs motorn.
e nog tomgångsmotorn... åk till en större skrot o kolla...där vet dom om dom fungerar...skulle tippa på att de tar 3-4 hundra för en sån..lycka till:)
Hej och tack! Japp, har kollat med Volvo-skroten här, de tar 450 kr för en "från hyllan". Däremot tänkte jag prova med nån polares tomgångsmotor som jag vet fungerar först, om det visar sig vara min tomgångsmotor som är paj åker jag till skroten och plockar en från självplocket ute på gården. Bör få loss en motor för 150 kr då.
Tack för ditt svar! MVH
Lånar lite nu när ni ändå snackar tomgångs motor. Farsans v70 orkar inte hålla uppe varvet när man bromsar ibland. Kan det vara tomgångsmotorn? Antar att det sittern en sån på den Aja den ska in på service snart och tänkte då nämna att dom ska kolla över tomgångs motorn.
MVH
Hmm... Borde ju finnas en sån på X70 också, såvida inte det styrs från datorn. Ska kika på min C70 om jag kan hitta nåt som verkar vara en tomgångsmotor. MVH
hade samma sak på min saab testa med nya stift också
Hej! Jag hade bort stiften igår, lite beläggningar på dem var det väl men inte mer än vanligt. Slipade av dem med sandpapper, men ingen skillnad... Men funderar på att byta stift helt iaf.
Tack för ditt svar! MVH David