2095
Sök

blåst motor????

8 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
#1
har en 98ans 9-5a 2,3t maxa saaben igår,efte de pajja den..den går typ på tre å hostar å ha sej, turbon verkar ladda.tryckte ur sej olja från där man fyller på i motorn å blå ryker....va för fel????

har halv försäkring på den så snart brinner den......


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
15 juli 2007
#2
Det enda här är komp prov och kanske senare lyfta toppen.

Lev livet, det kan ta slut fort

905 Inlägg
15 juli 2007
#3
är väl kolvringarna/kolven eller toppacknignen som har farit kanske. som sagt komptesta den och kolla.

1 722 Inlägg
15 juli 2007
#4
hahaha big_smile håller inte Saab mera tongue ??

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
15 juli 2007
#5
Första jag skulle tänka på var topp packningen.. ta å gör ett komptest och prova

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1 004 Inlägg
15 juli 2007
#6
olja i vattnet? vatten i oljan? låter som kolvringar eller något åt det hållet... efter som du har hög vevhusventilation....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Medlem 34530
908 Inlägg
15 juli 2007
#7
effok skrev:
har en 98ans 9-5a 2,3t maxa saaben igår,efte de pajja den..den går typ på tre å hostar å ha sej, turbon verkar ladda.tryckte ur sej olja från där man fyller på i motorn å blå ryker....va för fel????

har halv försäkring på den så snart brinner den......

Låter som en kolvring pajat eller en kolv. Blårök kan tyda på mycket, men vevhusventilation eller turbon är nog inblandade.

Så det blir nog ganska dyrt sad  Bytte själv till smidda kolvar för någon månad sedan, då en kolv pajja. kostar ca 20.000:- på Nordic i Norrköping, se´n tillkommer ju turbo om den har rasat. Men lämna in den för komptest o felsök, så du får reda på vad det är som är fel.

lider med dig.
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

8 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
#8
kolla lite idag på den å de är 3ans kolvringar som gått på den....sadsad


Drop Shop
926 Inlägg
15 juli 2007
#10
Ingen orginalmotor tycker om sådana påfrestningar. vare sig det är en opel, saab eller volvo.


207 Inlägg
15 juli 2007
#11
mellowd skrev:
Ingen orginalmotor tycker om sådana påfrestningar. vare sig det är en opel, saab eller volvo.

volvo håller. men inte saab eller opel

SR20 Spirit
335 Inlägg
15 juli 2007
#12
Sorling skrev:
mellowd skrev:
Ingen orginalmotor tycker om sådana påfrestningar. vare sig det är en opel, saab eller volvo.

volvo håller. men inte saab eller opel

Jovisst därför min kompis kört sönder 2st 940's och 1st 740 då eller? -.-


8 883 Inlägg
15 juli 2007
#13
mellowd skrev:
Ingen orginalmotor tycker om sådana påfrestningar. vare sig det är en opel, saab eller volvo.

Nu är ju inte trådskaparens motor original.
Alla motorer oavsett märke med eller utan trim går sönder om man inte kör med insidan av huvudet. Nu menar jag det huvudet som sitter mellan axlarna. wink

Sedan beror det lite på hur man sköter sin bil. Om man bara tankar och kör så kommer ett haveri som ett brev på posten.

Fotograf på tierpidag.se

8 883 Inlägg
15 juli 2007
#14
effok skrev:
har halv försäkring på den så snart brinner den......

Ja det är sånna som du som drar upp premierna..... Låta andra betala

Fotograf på tierpidag.se

hej
291 Inlägg
17 juli 2007
#15
Sorling skrev:
mellowd skrev:
Ingen orginalmotor tycker om sådana påfrestningar. vare sig det är en opel, saab eller volvo.

volvo håller. men inte saab eller opel

enligt mig så är volvo den mest krånglande bilen jag haft iaf. ford o opel har funkat bättre

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

761 Inlägg
17 juli 2007
#16
Om den trycker ut olja så är min gissning att en kolv/kolvring har havererat, dock ovanligt iochmed att du har den gamla b234 hårdvaran i motorn vilket tål mer stryk. Kompmät som första grej, och någon cylinder har mindre tryck, häll lite olja i denna och prova igen, ökar då trycket ligger troligtvis felet vid ventiler och eller topppackning.

Edit: Bränn inte, byt block istället, finns en uppsjö av B234 block på skrotarna, inte jättekomplicerat att byta och inte heller särskilt dyrt.
Senast redigerat av Markus_MR2 (17 juli 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Trucker
168 Inlägg
17 juli 2007
#17
ÄR ju skillnad på att MAXA en bil och att köra sönder,,,om du kallstartar en bil o dra gasen i botten varje dag " WAAAAAAAAAMM!! typ i 10 min tills den är varm o gasar upp till varvstoppet på ALLA växlar så tro fan att bilen går sönder,,, o detta på alla märken av " vanliga svennsson bilar" MEN....att maxa en bil är inget, dom SKA klara det. Dom testas en hel del ifrån fabriken och där blandannat att bli maxade.

Troligen att de är slitage/otur me just den kolvringen, även SAAB kan göra fel så som Ferarri och tja.....alla märken har gjort fel och brister i sina liv.
Hoppas iaf att du får ihop den snart.


8 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
#18
ska kolla kompen på den imorron har tömmt den på olja idag men verkar inte va nå fel på den nå iaf...orkar inte med skiten just nu nå bara.....


905 Inlägg
18 juli 2007
#19
Mattzzon skrev:
ÄR ju skillnad på att MAXA en bil och att köra sönder,,,om du kallstartar en bil o dra gasen i botten varje dag " WAAAAAAAAAMM!! typ i 10 min tills den är varm o gasar upp till varvstoppet på ALLA växlar så tro fan att bilen går sönder,,, o detta på alla märken av " vanliga svennsson bilar" MEN....att maxa en bil är inget, dom SKA klara det. Dom testas en hel del ifrån fabriken och där blandannat att bli maxade.

Troligen att de är slitage/otur me just den kolvringen, även SAAB kan göra fel så som Ferarri och tja.....alla märken har gjort fel och brister i sina liv.
Hoppas iaf att du får ihop den snart.

ofta ligger väl inte bristerna hos dom utan hos underleverantören som levererar den felandelänken.

8 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
#20
gjorde komp prov på den idag 1-4 va normala å 2 låg på 8,5 å 3an på 0..ska ligga mellan 11-13 typ där imellan så nå tjall är de där =)ska riva toppen när ja får ork å lust å göra de.....



Sök