4860
Sök

Problem Med Sportluftsfilter

70 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
Hej har problem med mitt K&N 57ikit filter.
Satte på det på min fiesta st och bilen går mycket sämre när jag accar.
Det är en markant skillnad faktiskt, men när det är lite kallare ute går den genast mycket bättre, och när det är varmare går den betydligt mycke sämre jag har monterat det rätt men dom 2 slangarna som följer med har jag inte monterat på kan det vara dom gör det?
Har dom så stor inverkan ??

Tacksam för hjälp Mvh sad

220 Inlägg
17 april 2007
prova att avskärma filtret. kanske drar in varmluft från motorn.

70 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
Ja det är ju en bra ide iför sig men kan det bli så stor skillnad tror du ?

13 Inlägg
17 april 2007
Arabico skrev:
Ja det är ju en bra ide iför sig men kan det bli så stor skillnad tror du ?

Ja.

Har du samma volym av varm luft och kall luft, så innehåller den varma luften mindre syre än den kalla då värme får luften att expandera.

Således rekommenderas du att avskärma filtret ordentligt, samt ta upp ett luftintag till ditt filter, alternativs sätta ett öppet filter som du placerar i luftburken..

Eller ännu hellre, inte byta till nått öppet filter alls, så sparar du både tid och pengar.. Men det låter inte lika tufft smile

70 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
Jaa det är sant för man vill ju gärna behålla ljudet låter ju riktigt schysst det är ju det men men får väll se vad man kan göra åt saken sad

dARKiE
5 031 Inlägg
17 april 2007
avskärma det så kommer du märka skillnad.. "orkade" inte avskärma mitt filter på ett helt år och nu har jag äntligen fixat det och den rör på sig ganska mycket bättre, kändes direkt smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

SOS-Racing
514 Inlägg
17 april 2007
Jag körde med öppet luftfilter på BMW'n under en tid, och visst känns det som att bilen går bättre IOM att det låter mycket roligare, men sällan så går bilen lika bra som man tror. Oftast blir det som i detta fall, bilen går sämre på grund av den varma luften. Kan du däremot leda kall luft direkt till luftfiltret så kommer den nog gå bättre.
En annan sak som hände när jag körde med öppet luftfilter var att LMM gick sönder, två gånger. Efter det så åkte original på igen, original funkar bättre även om det inte låter lika kul.

220 Inlägg
17 april 2007
blir mycket bättre om du skärmar av filtret ljudet får du ändå smile

70 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
Hmm jaa då får det bli en avskärmning då plus kall lugt slangar big_smile tack så mycket

202 Inlägg
19 juli 2007
Direktfilter på ST:n gör en hel del faktiskt. Kompisen och jag har exakt samma bilar/kit och vi har jämfört en del.

Jag trodde också det var något tokigt först med mitt eftersom bilen inte drog riktigt jämt och fint över hela registret som den gör orginal. Med direktfilter så är bilen mkt starkare och drar på mer men runt 5000 varv/min så stannar den till lite för att sedan dra på igen.  Inget märkvärdigt alls men man känner det ( ungefär som någon tar tag lite i tröjan när man springer och sedan släpper igen )

Luftboxen på st:n är väldigt restriktiv och gode gud vad jag märkte det när jag bytte tillbaks till standardfiltret bara för att prova. Folk som haft sina bilar på rullande landsväg säger att 57i kitet ger ungefär 10 Hk på st:n och jag betvivlar inte det faktiskt.

Och det är garanterat inte en missuppfattning bara för att det låter mer för ST:n är väldigt tyst även med öppet filter tycker jag. Man hör inte så stor skillnad faktiskt jämfört med andra bilar man har satt direktfilter på.

Nu är inte jag någon motorguru utan kan bara snacka om egen erfarenhet och vad vi har kännt och testat oss fram till. Vi accade jämnt med open-air monterat och sedan seglade kompisen lätt ifrån mig när jag hade orginalboxen igen.

Min egna ( geniala ) teori är att när man öppnar upp insuget med ett direktfilter så blir det aningens obalans på avgassidan istället. Sitter ju en strypning även här på ST:n orginal i "flexidelen" mellan grenrör och avgassystemet.

Nog om det,  kalluft är mkt viktigt som det skrivs innan här. Du bör fixa till slangarna så du får in lite luft utifrån. Själv tror jag att jag skall ta bort ett dimljus och dra slang därfrån upp till filtret. Har hört att en 60mm slang sitter perfekt där smile

**Edit, såg först nu att sista inlägget ovan var skrivet i mars, sorry. Trött nu smile
Senast redigerat av Pitzon (19 juli 2007)

Man nog att våga köra en tjejbil :)

Sök