Direktfilter på ST:n gör en hel del faktiskt. Kompisen och jag har exakt samma bilar/kit och vi har jämfört en del.
Jag trodde också det var något tokigt först med mitt eftersom bilen inte drog riktigt jämt och fint över hela registret som den gör orginal. Med direktfilter så är bilen mkt starkare och drar på mer men runt 5000 varv/min så stannar den till lite för att sedan dra på igen. Inget märkvärdigt alls men man känner det ( ungefär som någon tar tag lite i tröjan när man springer och sedan släpper igen )
Luftboxen på st:n är väldigt restriktiv och gode gud vad jag märkte det när jag bytte tillbaks till standardfiltret bara för att prova. Folk som haft sina bilar på rullande landsväg säger att 57i kitet ger ungefär 10 Hk på st:n och jag betvivlar inte det faktiskt.
Och det är garanterat inte en missuppfattning bara för att det låter mer för ST:n är väldigt tyst även med öppet filter tycker jag. Man hör inte så stor skillnad faktiskt jämfört med andra bilar man har satt direktfilter på.
Nu är inte jag någon motorguru utan kan bara snacka om egen erfarenhet och vad vi har kännt och testat oss fram till. Vi accade jämnt med open-air monterat och sedan seglade kompisen lätt ifrån mig när jag hade orginalboxen igen.
Min egna ( geniala ) teori är att när man öppnar upp insuget med ett direktfilter så blir det aningens obalans på avgassidan istället. Sitter ju en strypning även här på ST:n orginal i "flexidelen" mellan grenrör och avgassystemet.
Nog om det, kalluft är mkt viktigt som det skrivs innan här. Du bör fixa till slangarna så du får in lite luft utifrån. Själv tror jag att jag skall ta bort ett dimljus och dra slang därfrån upp till filtret. Har hört att en 60mm slang sitter perfekt där
![smile](img/smilies/smile.png)
**Edit, såg först nu att sista inlägget ovan var skrivet i mars, sorry. Trött nu
![smile](img/smilies/smile.png)