2627
Sök

Typsnitt?

SaabSåld
25 Inlägg
7 december 2005
Trådstartare
Hello. Någon som vet vad typsnittet på saab's logga heter? Alltså typsnittet på märket på tex. bakluckans emblem.

"my saabåjb is fantastisk"

Girlie Girl
7 december 2005
Bilmärken brukar ha egna typsnitt som bara deras reklambyråer mm har tillgång till, jag tror inte du kommer att få tag i exakt samma utan du får nog gå på något liknande.
Dom släpper inte ifrån sig typsnitten om du inte har fått något uppdrag av t.ex. en saabåterförsäljare.

121 Inlägg
7 december 2005
Är det samma typsnitt som på äldre modellerna? Typ som kring -70 -80 tals Saabarna hade? isf. har jag det nånstans på jobbet. Kan kolla upp vad typsnittet heter!

/Pelle

SaabSåld
25 Inlägg
7 december 2005
Trådstartare
tackar!!

121 Inlägg
7 december 2005
Såg nu att typsnittet jag använde då var vanliga Helvetica95. Man får minska spärravståndet mellan bokstäverna, de ska ju ligga överlappande, och sen även töja ut dom lite på längden.
Själva S:et blir det inte riktigt superpassning på mot SAAB´s logotyp, möjligt att nån variant på Akzidenz Grotesk kan matcha bättre!

Vad ska du ha det till? Dekaltillverkning? Isf. har jag färdigvektoriserade original om du vill ha..

/Pelle

SaabSåld
25 Inlägg
8 december 2005
Trådstartare
jag ska göra ett emblem till bakluckan med texten "monte carlo" till min 9-3. har ett företag som kan vattenskära i alu. eller något annat material. tack för researchen
Pälle skrev:
Såg nu att typsnittet jag använde då var vanliga Helvetica95. Man får minska spärravståndet mellan bokstäverna, de ska ju ligga överlappande, och sen även töja ut dom lite på längden.
Själva S:et blir det inte riktigt superpassning på mot SAAB´s logotyp, möjligt att nån variant på Akzidenz Grotesk kan matcha bättre!

Vad ska du ha det till? Dekaltillverkning? Isf. har jag färdigvektoriserade original om du vill ha..

/Pelle

Sök