Om han menar f(-3dB) , så är det alltså den definition man har på brytfrekvens på filter.
Dvs om man påför (matar) ett filter med en viss spänning så mäter man vad som kommer ut och när spänningen har sjunkit med 3dB (till 0.7079 av vad man matade med ) så kallar man det för filtrets brytfrekvens.
Formel:
U(db)= 20* log (Uin/Uut)
------------------ överkurs, fasvridning -------------------
Filter inte bara dämpar, filtrerar, signal. En annan inneboende egenskap är att dom fasvrider utsignalen.
Man klassificerar filter efter hur mycket dom dämpar signalen över (under) brytfrekvensen. Bygger man enklaste slags filter så dämpar det 6 db/ oktav och kallas för Första ordningen (N =1). Lite mer komplicerat så bygger men ett andra ordningen (N=2) som då dämpar 12dB/oktav.
Generellt:
Ett filter av ordningen N, dämpar signalen med (6 * N ) dB/oktav.
(6dB innebär en halvering av signalens spänningsvärde).
Fasvridningen vid f=-3dB är:
(N*45 grader). Dvs ett fjärde ordningen filter vriden fasen 180 grader vid F=-3dB.
------------- överkurs i kvadrat-------------------------
Skall man analysera filter så räknar man i jw (w = omega) planet där man för formalismens och enkelhetens (!) skull substituerar jw med s , och kallar därmed alla filterberäkningar för att vara i det imaginära "s-planet".
(w = omega = 2*pi*f)
Ett första ordningen högpassfilter definieras av:
Uut/Uin = s / (s+1)
Hoppar man till ett femte ordningens lågpassfilter så blir formeln "helt enkelt":
Uut/Uin = 1/ (s^5 +a*s^4 + b*s^3 + c*s^2 + d*s + 1)
där a, b, c etc är konstruktionsgrundande parametrar (polynom) som bestämmer vilken typ av filter man får, tex Bessel, Butterworth, Chebyshev etc.
Vill man ha bästa tidsfördröjningskurva väljer man polynomet Bessel, vill man ha bästa amplitudkurvan väljer man polynomet som ett Butterworth etc.
Notera även att fasförskjutning i ett filter innebär tidsfördröjning!
------------------------------------------------------
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI