5047
Sök

fs-3db?

424 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
Tjena,

stöter ofta på den s.k fs-3db punkten men har aldig vetat riktigt vad det är tongue
vad är det och varför räknar man ut den??

/payya

**// Toyota \\**

424 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
en 'faktaruta' skulle va guulld big_smile

**// Toyota \\**

10 287 Inlägg
6 november 2005
fs = Ett högtalarelements resonansfrekvens (fritt upphängt i luft).

I princip kan man säga att i en portad högtalarlåda (basreflex) så bör man inte spela mycket under fs (man bör skära med ett högpassfilter) därför att under fs så sticker konutslaget iväg utan att man får ut speciellt mycket ljudtryck.

Förväxla inte konutslag med bastryck! Man kan ha enorma konutslag men dålig koppling (taskigt impedansförhållande mellan element - luft) vilket ger konfladder men inget ljud och man kan , i tex stora horn, ha så bra koppling att man inte behöver några konutslag alls (i princip) men ändå kan spela gräsligt högt. (Horn fungerar som en "transformator").

Här finns all teori:

http://www.silcom.com/~aludwig/

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
6 november 2005
Verkar vara en intressant sida!

Team Plåtskrammel Fårö
53 Inlägg
7 november 2005
Sharky skrev:
Här finns all teori:

http://www.silcom.com/~aludwig/

Mvh
Göran

Har du några fler sådana bra sidor på lager smile

Skjut inte upp till i morgon det din hustru kan göra idag.

21 761 Inlägg
7 november 2005
parayaCar skrev:
Tjena,

stöter ofta på den s.k fs-3db punkten men har aldig vetat riktigt vad det är tongue
vad är det och varför räknar man ut den??

/payya

Antar att du menar f-3db punkten, vad jag vet så finns det inget som heter fs-3db.

10 287 Inlägg
7 november 2005
Om han menar f(-3dB) , så är det alltså den definition man har på brytfrekvens på filter.
Dvs om man påför (matar) ett filter med en viss spänning så mäter man vad som kommer ut och när spänningen har sjunkit med 3dB (till 0.7079 av vad man matade med ) så kallar man det för filtrets brytfrekvens.

Formel:

U(db)= 20* log (Uin/Uut)

------------------ överkurs, fasvridning -------------------

Filter inte bara dämpar, filtrerar, signal. En annan inneboende egenskap är att dom fasvrider utsignalen.

Man klassificerar filter efter hur mycket dom dämpar signalen över (under) brytfrekvensen. Bygger man enklaste slags filter så dämpar det 6 db/ oktav och kallas för Första ordningen (N =1). Lite mer komplicerat så bygger men ett andra ordningen (N=2) som då dämpar 12dB/oktav.

Generellt:

Ett filter av ordningen N, dämpar signalen med (6 * N ) dB/oktav.

(6dB innebär en halvering av signalens spänningsvärde).

Fasvridningen vid f=-3dB är:

(N*45 grader). Dvs ett fjärde ordningen filter vriden fasen 180 grader vid F=-3dB.

------------- överkurs i kvadrat-------------------------

Skall man analysera filter så räknar man i jw (w = omega) planet där man för formalismens och enkelhetens (!) skull substituerar jw med s , och kallar därmed alla filterberäkningar för att vara i det imaginära "s-planet".
(w = omega = 2*pi*f)

Ett första ordningen högpassfilter definieras av:

Uut/Uin = s / (s+1)

Hoppar man till ett femte ordningens lågpassfilter så blir formeln "helt enkelt":

Uut/Uin = 1/ (s^5 +a*s^4 + b*s^3 + c*s^2 + d*s + 1)

där a, b, c etc är konstruktionsgrundande parametrar (polynom) som bestämmer vilken typ av filter man får, tex Bessel, Butterworth, Chebyshev etc.

Vill man ha bästa tidsfördröjningskurva väljer man polynomet Bessel, vill man ha bästa amplitudkurvan väljer man polynomet som ett Butterworth etc.

Notera även att fasförskjutning i ett filter innebär tidsfördröjning!

------------------------------------------------------

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
8 november 2005
Jo, det är ju ganska självklart (hmmm...). Men jag tror nog att han menade f-3db när det gäller högtalarelementets frekvensåtergivning.

21 761 Inlägg
9 november 2005
F-3db på en högtalare innebär en punkt på frekvenskurvan där signalen har sjunkit 3db (low end rolloff).
Man kan säga att det är ett slags referensvärde om man vill veta hur långt ner i frekvens en högtalare kan spela.
Nedanför detta värde så fortsätter signalen att sjunka och till slut kan inte högtalaren återge frekvenserna.

424 Inlägg
8 december 2005
Trådstartare
oj ursäkta jag missade att någon svarat på mitt inlägg, hittade nu tråden när jag sökte tongue Jag tror att det är F-3db som jag menade, det som drönirettab förklarade här sist. Har kommit i kontakt med begreppet när jag byggt lådor med aldrig förstått vad det syftar till.

tacks å mkt
/simon

**// Toyota \\**

45 Inlägg
8 december 2005
de e fasen

Sök