2944
Sök

lambda lampan lysser på en 940

216 Inlägg
8 juli 2007
Trådstartare
Gransen lambda lampa lysser på hans 940.... mäte på den svara kablen på tomgång och då pendlade den melan 0.1 - 0.8v..

Men tänkte att man kan läsa felkoder med på den ju... men har inte en anning om hur man gör på sådana bilar...

någon som kan hjälpa mig med det?
och vad får man för blink kod om lambdan är kass??

Lastbilschaufför
100 Inlägg
8 juli 2007
Köp en verkstadshandbok/Reparationshandbok,där står exakt hur man gör,och felkodernas blink intervall,mm........Lycka till.

Vad är det för fel på plåtfälgar!

115 Inlägg
8 juli 2007
Titta så inte insugspackningen inte är kass....

216 Inlägg
8 juli 2007
Trådstartare
Verkstads handbok på en söndag är svårt att få tag i därför beövde jag er hjälp...

Kan det göra så lambdan lysser om insugspackningen läker?

Lastbilschaufför
100 Inlägg
8 juli 2007
Det är ju mycket troligt,då får ju motorn för mycket luft i förhållandet tll bränslet,men även om grenrörspakning/avgaspackning läcker kan lampan lysa.den är ganska känslig och lyser för minsta lilla avvikelse i systemet.

Vad är det för fel på plåtfälgar!

429 Inlägg
8 juli 2007
Finns en svart dosa vid vänster fjäderben om bilen inte är allt för ny. Stick i den kontakten på 2an är för bränslet och 5 tändningen. Men tyck i den i 2an och tryck på knappen i 1-2sek och ränka hur många gånger den blinkar tex. 2-3-2..
Ja då får en felkod om lambdan, som lambda lampan lyser så finns det alltid en felkod.
Klart man kan få att att lambda lampan att lysa om insugspackningen läcker blir ju fel luft och bränsleblandning.

10 287 Inlägg
8 juli 2007
Notera att denna lampa som i folkmun kallas för "lambdalampa" är en indikeringslampa för felkoder. Ett fåtal av dessa har med bränsleblandning att göra.
Som alltid: Läs ut felkoden -endera själv eller låt en verkstad göra det. Gissa inte.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

216 Inlägg
8 juli 2007
Trådstartare
okej.. nä men det e svårt utan bok... men tack för hjälpen

1 567 Inlägg
8 juli 2007
Dra ut säkring 1 bakom handfacket..Vrid på tändningen sen av..Sätt i säkringen igen starta bilen..Lampan bör vara släckt nu..tänds den igen så kolla efter fel under huven.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

10 287 Inlägg
9 juli 2007
I inlägg #6 fick du en beskrivning av hur man läser ut felkod. Om du gör det och endera Googlar på den eller postar den här så får du säkert svar.

/Göran

Optimus_prime skrev:
okej.. nä men det e svårt utan bok... men tack för hjälpen

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

216 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
Kollade nu....
Om man har den i 2an så får man 1-2-1
och har man den i 6an får man 1-4-4

vad betyder nu detta då?

11 Inlägg
26 juli 2007
Uttag 2 är till bränsleboxen: 1-2-1 Signal från luftmassamätare saknas eller felaktig

Uttag 6 är till tändboxen: 1-4-4 Lastsignal

Skulle tippa på att Luftmassemätaren har lämnat in!

Kanske går att få tag på en annan LMM och testa med?

//David

Etanol - Gör både bilen och miljön gott!!

216 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
Okej... får testa... men bilen går fint och drar varken mer eller minder soppa så det verkar konstigt :S

216 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
Kollade och där sitter en lmm från en saab 9000 2.3i... verkar funka :S men jag tog bort säkringen och satte dit igen och nu lysser inte lampan iallfall..

Saabmuppen
29 juli 2007
Min lamdda sond lampa började lyas idag sad bilen går mycket rykigt på min volvo 960 någon som vet om man kan ta vilken lambeda som helst typ volvo 940? dom var ju svin dyra. hehe men bilen går som bara fan nu när jag trampar fullt:) men på låga varv går den väldigt ojämnt för det mesta.

Sök