2384
Sök

Hjälp! Ska fixa iordning bil inför lackering!

Köttare
203 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
#1
ja som rubrik lyder... Jag ska hjälpa en kompis som ska lacka om sin bil. Men han ska göra allt arbete förutom lackeringen själv. Undrar nu vad det e man ska ha för slip o papper osv, typ rubbet man behöver o hur man gör! tacksam för alla svar!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
30 juli 2007
#2
Nitroo skrev:
ja som rubrik lyder... Jag ska hjälpa en kompis som ska lacka om sin bil. Men han ska göra allt arbete förutom lackeringen själv. Undrar nu vad det e man ska ha för slip o papper osv, typ rubbet man behöver o hur man gör! tacksam för alla svar!

jag hade tippsat om våtslip, typ 400-800 för att få ned färgen, om det är några ställen som sticker ut så kör på grovt först sen byt till våt, sen är det nog bara gå lös och slipa rubbbet, men undrar bara, är det bara utsidan eller är det hela? (insidan & utsidan)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Köttare
203 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
#3
tack för svar... det är bara utsidan! men inte huv o front!

755 Inlägg
30 juli 2007
#4
vilken färg????
silver jätte jätte fint papper

Köttare
203 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
#5
den kommer bli röd... så det är bara att slipa ner då?! om det är repor o så, hur jämnar man ut ojämnheter? bakre kofångaren e av plast, hur gör man med den?  ursäkta om det är dumma frågor men man måste lära sig nånstans!

Billackerare
737 Inlägg
31 juli 2007
#6
Hrm.. läs detta! smile

Så här gör jag.

1. Gör rent dem områden på bilen som ska lackeras, är bilen väldigt skitig kan en tvätt innan vara lämpligt. Använder mig sedan av en speciell silikon lösnings vätska som tar bort skit och föroreningar som en vanlig tvätt inte tar bort.
2. Märker ut bulor (med en svart tusch penna ex.)och tittar vart den ev. rosten finns.
3. Slipar bort rosten. Sedan så slipar jag ut kanterna med 80 el. 120 papper med maskin.
4. Slipar fram bulorna med slipmaskin så att jag vet vart dem är. En del mindre bulor "försvinner" när man slipar på dem, slipgrunden brukar kunna ta dem. Det gäller enbart riktigt små bulor/ojämnheter. Slipar även här med 80 el. 120 papper.
5. Slipar ut stenskotten och andra grövre repor med antingen 80, 120 el. 180 papper (med maskin) beroende på hur djupa dem är och hur många dem är. Ju grövre papper desto snabbare går det.
6. När alla "skador" är slipade så spacklar jag bulorna och där det varit så pass grov rost att det blivit djupa gropar i plåten. Är bulorna stora så försöker jag rikta dem inne från så gått det går. Går inte det så kör jag med glasfiber innan jag går på med fin spackel, som jag spacklar alla övriga bulor med. I extrema fall kan man även svetsa på "pinnar" och dra ut plåten från utsidan men det är lite överkurs. Bör helst göras av en plåt slagare el. dyl. om man inte har någon tidigare erfarenhet av det.
7. Klossar på spacklingarna, med 80 alt. 120 papper beroende på spacklingens storlek. Slipar spacklingen med 180 papper och det närmaste området runt spacklingen där jag har klossat med grovt papper. Om man inte gör det och bara slipgrundar över reporna så kommer dem att bli synliga genom lacken när materialet sjunker, vilket det oftast gör.
8. När alla skador är åtgärdade så slipar jag av resten av bilen med 500 papper, med maskin. Sedan så handslipar jag hela ytan som ska målas med 500 papper inför slipgrunden.
9. Maskerar in bilen.
10. Med en spruta så lägger jag på en rost skyddande grund, vi kallar den 1K grund (en en komponents grund). Den lägger man väldigt tunt, bara så att det täcker dem plåtrena ytorna. Man kan även dra hela sidorna på bilen för bättre vidhäftning för slipgrunden.
11. Med en annan spruta så lägger jag slipgrunden. Huven brukar få 3 lager. Annars så lägger jag på dem 2 första lagren bara på skadorna, dvs. där jag har slipat grovt. På det 3:e lagret så lägger jag på egentligen hela den slipade ytan. Mest för att isolera ev. skit osynlig för ögat men även för att inte få en sådan tydlig kant mot dem ytorna som jag redan har grundat 2 ggr innan. Slipgrunden består av "filler" (fyllnings material) och en härdare.Den vi har blandas 4:1. Låter det torka helt mellan varje lager. Sedan så får det stå i ca 15 timmar i +20 grader. Lägger även en "märk färg" sist av allt. Den bör vara mörk och är helt enkelt ett lager färg som läggs väldigt tunt med stor spridning på sprutan för att man ska se vart man har slipat och för att upptäcka ev. ojämnheter lättare. Se till att ha bra ventilation. För din egen skull och så att slipgrunden kan lufta ur. Ha även ansikts mask under hela arbetet.
12. Klossar på alla spacklingarna med 500 papper.
13. Slipar av dem grundade ytorna med 500 papper på maskin. Siktar på att slipa ytan rak. Att slipa igenom är inte hela världen.
14. Handslipar av dem grundade ytorna med 500 papper.
15 Ska bilen målas i en silver kulör eller en ljusare metallic så är handslipning med 800 papper en bra idé. Speciellt om du ska måla med vatten baserade färger. Annars är risken stor att du får sliprepor lite överallt. Var lätt på handen vid handslipning. Känsla!
16. Bilen är färdig slipad och du kan blåsa av bilen.. så at så mycket damm som möjligt försvinner.
17. In i lackboxen.
18. Maskering inför lackering.
19. Blåser av bilen igen, väldigt noga.
20. Tvättar av dem ytor som ska målas med silikon tvätten som jag även använde mig av i början.
21. Torkar av bilen med en "klibbduk". Den tar upp små damm partiklar o.dyl. som har blivit kvar. Blåser även på lite 1K grund där jag har slipat fram den rena plåten.
22. Blandar i ordning färgen som jag ska måla med. Blandnings förhållande brukar stå på burken/burkarna.
23. Jag målar med vatten enligt följande. Börjar med ett lager bas (färg). Väldigt tunt knappt täckande överallt. Väntar tills det har torkat helt. Lägger sedan på nästa lager mycket tjockare. Full täckning. Väntar tills det torkar. När man målar med vatten så är tork tiderna längre än med lösningsmedels baserad färger. Man bör helst INTE blöta golvet innan ifall man gör en garage lack. Då tar det mycket längre tid för materialet att torka. Å andra sidan så är det ganska menings löst då det blir mycket damm i lacken i vilket fall som helst. Målar man i en box däremot så kan det vara värt det.
24. När basen har torkat helt så lägger jag på första lagret klarlack. Det är VIKTIGT att vänta till basen har torkat helt. Annars så blir slutresultatet lite små matt oavsett hur mycket klarlack man vräker på. Brukar finnas många bilar på bilutställningar med "för-bråttom-med-att-lägga-klarlacken syndromet" dvs. nylackerade bilar med "dassig" finish. Tålamod.
25. När första lagret klarlack har torkat så lägger jag nästa lager vilket även är det sista. Mer än så behövs inte. För mycket material brukar kosta mer och i vissa fall även försämra slut resultatet då för många lager slipgrund, bas och klarlack får bilen att se "vågig" och ojämn ut.

Så här gör jag iallafall. Det behövs inte en massa mellan slipningar. Lär man sig att måla riktigt så räcker det bra så. Det jag skulle kunna tänka mig att mellanslipa är en bil inför en riktigt stor utställning men knappt ens det. Vanligt folk ser ingen skillnad ändå. smile
Jag mellan slipar aldrig.

Lycka till! smile

Har du flera frågor? Jag har både PM funktion och mail adress på min sida.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Vw trimmare
2 995 Inlägg
31 juli 2007
#7
youngblood nu är du lite kinkig
Hammar lacken funkar lika bra och man slipper ta väck rosten  roll
Hade nog låtit lackeraren göra allt jobb då det är ett grisjobb att få grundarbetet bra...



Sök