På ett avgassystem, menas det när det är fullflödes att det inte är några strypningar alls? T.ex. en fullflödes simons-dämpare har alltså ingen strypning eller nåt? Bara en burk som dämpar ljudet and that's it?
Så det blir alltså ingen skillnad (förutom ljudnivån) på bilens effekt/beteende/bensinförbrukning eller vad man ska säga om man har ett färdigt simonssystem på bilen och sen ersätter slutdämparen med ett simonsrör ut av samma diameter som resten av avgassystemet?
Som jag har fattat det så måste du om du trimmar en bil i där fram "motorn" också göra nått där bak te.x större avgassystem. Deremot tror jag många går på bluffen att sätta på sportluftsfilter och 3" avgas utan någon direkt effektökning. Rätta mej om jag har fel.
Senast redigerat av haxer (6 augusti 2007)
Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
jag vet inte vad du ska ha mottryck till men om det är de du vill ha så kör med originalljuddämpare :] meningen med en fullflödesljuddämpare är att få bort mottryck så motorn får bättre andning.
jag vet inte vad du ska ha mottryck till men om det är de du vill ha så kör med originalljuddämpare :] meningen med en fullflödesljuddämpare är att få bort mottryck så motorn får bättre andning.
Har bara hört att om man har en sugmotor så måste den ha ett visst mottryck. Självklart "vill" jag inte ha nåt, men jag vill ju inte att den ska bli slöare för att den har för lite mottryck.
Vill bara ha ett grymmare ljud, frågan jag ställde var ju om den enda skillnaden mellan en fullflödesdämpare och vanligt fullflödesrör var att dämparen endast sänkte ljudnivån och hade precis samma flöde som ett vanligt rör.. så att det inte påverkar motorn negativt att ersätta slutdämparen med vanligt rör
Som jag har fattat det så måste du om du trimmar en bil i där fram "motorn" också göra nått där bak te.x större avgassystem. Deremot tror jag många går på bluffen att sätta på sportluftsfilter och 3" avgas utan någon direkt effektökning. Rätta mej om jag har fel.
går på bluffen med 3" o sportfilter ? på sugmotor känner du nog ingen direkt skillnad men när 3" o sportfilter åker på en turbobil då händer det grejer kan jag lova dig
darkdog8 skrev:
baen skrev:
jag vet inte vad du ska ha mottryck till men om det är de du vill ha så kör med originalljuddämpare :] meningen med en fullflödesljuddämpare är att få bort mottryck så motorn får bättre andning.
Har bara hört att om man har en sugmotor så måste den ha ett visst mottryck. Självklart "vill" jag inte ha nåt, men jag vill ju inte att den ska bli slöare för att den har för lite mottryck.
Vill bara ha ett grymmare ljud, frågan jag ställde var ju om den enda skillnaden mellan en fullflödesdämpare och vanligt fullflödesrör var att dämparen endast sänkte ljudnivån och hade precis samma flöde som ett vanligt rör.. så att det inte påverkar motorn negativt att ersätta slutdämparen med vanligt rör
det stämmer att på en sugis ska man ha lite mottryck, men om vi säger såhär. vi tar en 740 som exempel nu. den går fint o bra i motorn, men den låter lite fjantigt, då tar man bort SISTA ljuddämparen o ersätter den med ett rör istället, då får man endå mottryck på den främre delen av avgaset o bilen går fortfarande som den ska
all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
att ersätta sista ljuddämparen på en 740 måhända att den går "väl" men de låter ju skit. Eftersom du har en sierra (som jag är expert på ) ba bort mittersta dämparen så har du genast ett fränare ljud och du slipper de här burkiga skitljudet som blir när du tar bort sista ljuddämpaten. jag byggde ett helt nytt avgassystem till min ford av 2" rostfritt med orginal bakreljuddämparen (budgetbygge råkade ha rostfrira rör) och vilken rallysång de vart!
att ersätta sista ljuddämparen på en 740 måhända att den går "väl" men de låter ju skit. Eftersom du har en sierra (som jag är expert på ) ba bort mittersta dämparen så har du genast ett fränare ljud och du slipper de här burkiga skitljudet som blir när du tar bort sista ljuddämpaten. jag byggde ett helt nytt avgassystem till min ford av 2" rostfritt med orginal bakreljuddämparen (budgetbygge råkade ha rostfrira rör) och vilken rallysång de vart!
Okej
Det är ju bara två dämpare på det nya systemet, så den första sitter precis efter katalysatorn.
Men det är rätt jobbigt att ta bort den för den sitter på ett rör som är rätt långt - från katten till slutdämparen =/
Men har det någon negativ effekt på motoreffekten/bensinförbrukningen att ersätta slutdämparen med ett rör?`Även om ljudet blir lite burkigare