2965
Sök

Böter för dimljus?

1 418 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tja fick böter för att jag körde med dimljus och halvljus nu ikväll, har för mig att det låg på 800 men fick 500:- böter, har poliserna gjort fel och om dom har gjort det finns det en chans att man kan få bötern "ogiltligförklarad" eller är det bara att betala och se glad ut?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

4 767 Inlägg
7 augusti 2007
#2
Risken om du börjar hävda att den är fel är väl att dom höjer beloppet för dej big_smile

Jag hade betalat och varit nöjd att det inte gick värre. smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

281 Inlägg
7 augusti 2007
#3
du kom lindrigt undan ..min kompis fick betala 1200kr för att han hade på dimljus samt halvljus

/Deki

3 059 Inlägg
7 augusti 2007
#4
Nä dom gjorde inte fel.. Detta diskuterades i en tråd för nån dag sen.. Sök så ser du.

Du får bara ha dimljusen tända DAGTID men EJ tillsammans med halvljus och när väderleken (kraftig dimma) tillåter det.
Vid kväll/natt SKA halvljus användas och får ej kombineras med dimljus.

Alltså, dimljus får du BARA använda dagtid och vid kraftig dimma.
Halvljus får ersättas DAGTID av annat ljus, tillexempel dimljus.
Halvljus ska användas skymning/kväll/natt.
Dimljus och halvljus får aldrig kombineras.
Dimljus får tändas tillsamans med helljus men ska släckas tillsammans med dessa vid avbländning.
Senast redigerat av Smajly (7 augusti 2007)


145 Inlägg
7 augusti 2007
#5
Har funderat på det här.
Om jag kör med dimljus, och möter en polis.. stänger av dimljuset direkt, och blir stoppad.
hur ska polisen kunna bevisa att jag körde med dimljus?. jag kan ju hävda att de
måste sett i syne, för att jag har ju bevisligen inte dimljuset på.

Måste inte polisen ha typ ett foto isåfall där man ser att jag kör med dimljuset på?.
eller blir det polismans ord som gäller i rätten?


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
7 augusti 2007
#6
Slump att du kör bmw ? *asg*

Förlåt kunde bara inte låta bli hehe smile själv har ja plockat bort mina så ingen kan mobbas wink


Bmw osv..

Thorssa
7 augusti 2007
#7
Smajly skrev:
Nä dom gjorde inte fel.. Detta diskuterades i en tråd för nån dag sen.. Sök så ser du.

Du får bara ha dimljusen tända DAGTID men EJ tillsammans med halvljus och när väderleken (kraftig dimma) tillåter det.
Vid kväll/natt SKA halvljus användas och får ej kombineras med dimljus.

Alltså, dimljus får du BARA använda dagtid och vid kraftig dimma.
Halvljus får ersättas DAGTID av annat ljus, tillexempel dimljus.
Halvljus ska användas skymning/kväll/natt.
Dimljus och halvljus får aldrig kombineras.
Dimljus får tändas tillsamans med helljus men ska släckas tillsammans med dessa vid avbländning.
Läs frågan en gång till, det är bötesbeloppet han undrar över!

Det var tidigare på 400 kr men de har ju höjt det och jag hade också för mig att det var runt 800 kr så du hade nog flyt!

671 Inlägg
7 augusti 2007
#8
Om man kör med dimljus OCH halvljus på natten så är brottet "otillåten ljuskombination" (heter nått sånt) och straffas lindrigare än dimljus - parkeringljus eftersom du då gör dej skyldig till "bristfällig ljuskombination"... du syns för lite alltså och utgör en risk å då blir det högre bötesbelopp...

vad beloppen ligger på kan jag inte..

å till alla snälla kör inte med halvljus - dimljus, det e så fult!! särskilt om du har xenon på halvljusen och halogen på dimljusen... sluta omedelbart

Second is the first loser

1 418 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
#9
Så jag skulle kunna hävda att jag släckte dimljuset samtidigt som helljuset för jag släckte när jag såg att det var poliskontroll längre fram?
Jag släckte nämligen dimljuset så fort jag såg kontrollen men det är en belyst väg så det kanske inte är lagligt att ha helljus på då?
Senast redigerat av Lindberg88 (7 augusti 2007)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
7 augusti 2007
#10
Men du ska inte ha dimljusen på!
Sen ska du väl vara glad att du fick pröjsa 500:- i stället för 800:-. Jag hade betalat och varit glad iaf tongue


Kluven!
156 Inlägg
7 augusti 2007
#11
_Andrew_ skrev:
Har funderat på det här.
Om jag kör med dimljus, och möter en polis.. stänger av dimljuset direkt, och blir stoppad.
hur ska polisen kunna bevisa att jag körde med dimljus?. jag kan ju hävda att de
måste sett i syne, för att jag har ju bevisligen inte dimljuset på.

Måste inte polisen ha typ ett foto isåfall där man ser att jag kör med dimljuset på?.
eller blir det polismans ord som gäller i rätten?
Nej, polisens ord räcker i stort sett.

Ser de att man stänger av så brukar de dock vara rätt snälla och man kan säga att man inte visste att de var på. När man såg polisen så kollade man extra och då såg man det. Eller nått smile

Audi - för dig som gillar henne på alla fyra!


Sök