3538
Sök

6,5" Högtalare som spelar högt och finlir(hifi)!!?

Im Awesome!!
281 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
Hej!

Jag ska bygga om i bilen och är på jakt efter 6,5" kitsystem som spelar högt och finlir(hifi).

Har läst MÅNGA trådar och vad jag kan se så finns det lika många åsikter som personer typ tongue

Men vad jag har "fått" fram av allt detta läsande är att focal, infinity och dls brukar nämnas när någon säger högt och finlir(Hifi).

Kan nämna att bilen i fråga är en volvo 142 som kommer få plastade dörrsidor istället för de lövtunna som sitter där nu och sedan skall dörrarna tätas och dämpas. 6,5" kommer att spela tillsammans med 8" basarna som redan sitter där så 6,5" kommer att delas lite högre än man "normalt" delar dom, så ca 100-200hz beroende på hur bra dom klarar att spela (8" kör ca 40-400hz).

Så vilka högtalare skulle ni välja för ca 2000-3000kr (max)?

Jag har spanat in dessa:

Infinity Kappa 65.7cs 6,5" system 2 Ohm
Pris: 2850:-/par som finns på www.nardik.se

Focal Kit 165 V1
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=237
Pris: 2,195:-

Focal Kit 165 V2
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=238
Pris: 2,895:-

DLS UP6 Högtalarsystem 6,5"
Pris: 2750:-/par  som finns på www.nardik.se

DLS MS6A Högtalarsystem 6,5"
Pris: 2250:-/par  som finns på www.nardik.se

Jag vet att de som är dyrare av samma märke "givetvis" borde vara bättre, men nu är det karaktären jag är ute efter det ska ha kontroll på höga volymer, diskanten skall inte skrika eller skära utan vara mjuk men "rättvis"tongue

Lyssnar på blandat därför dessa krav, vill jag lyssna på techno/trance så drar jag bara upp volymen på 8"arna samt basen i bagaget vill jag lyssna på classiskt så sänker jag dem big_smile  Ja, ni förstår nog vad jag menar.

Tacksam för svar!
Senast redigerat av kenny_s (7 augusti 2007)

Åk på rätt sätt, åk brett :D

341 Inlägg
7 augusti 2007
Kanske några hundralappar mer än du tänkt dig, men dessa har vi i tävlingsbilen och de spelar riktigt mysigt på alla volymer... smile Underbar slagbas och mjuk diskant.

http://www.webshop.bertilssonautoelectr … ductid=975

Team Autohifi!
865 Inlägg
7 augusti 2007
u-Dimension Jr 6 Comp! Spelar riktigt luftigt , fint, detaljrikt, klart, med ett varmt mellanregister.

http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=390

Good luck!

Im Awesome!!
281 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
MTR skrev:
Kanske några hundralappar mer än du tänkt dig, men dessa har vi i tävlingsbilen och de spelar riktigt mysigt på alla volymer... smile Underbar slagbas och mjuk diskant.

http://www.webshop.bertilssonautoelectr … ductid=975

Lite dyrt kanske, skulle gärna lyssna på högtalarna först ifall dom e i den prisklassen.

MrCalle  skrev:
u-Dimension Jr 6 Comp! Spelar riktigt luftigt , fint, detaljrikt, klart, med ett varmt mellanregister.

http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=390

Good luck!

Ok, trevligt med ett billigare alternativ, såg även detta http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=389
Står att här finns alltid 100% kontroll och ett häpnadsväckande naturligt och rogivande ljud.

Är diskanten som jag är rädd för. Vill ha som det står på det du länkade till "diskanten är varken vass eller skrikig utan har en mycket harmonisk framtoning som möts upp bra av det rika mellanregistret"

Det var ju billigt iaf, hur blir det med dubbla sånna?
Jag vill ha överflöd med ljud så att man blir i extas å i sin egna värld omgiven av ett ljud som inte utmärker sig åt något håll direkt utan bara levererar "korrekt" så att säga.

EDIT: Kan ju tilläga att basen som är i skuffen är en 12" kicker l5 och i dörrarna är det kicker comp basar, så de låga frekvenzerna är somsagt "under kontrol".
Senast redigerat av kenny_s (7 augusti 2007)

2 911 Inlägg
7 augusti 2007
Kan bara hålla med Calle, just U-dimension har jag själv i vår demobil just nu, dock 4" men dom låter som en våt dröm, mycket imponerad av dem.
Folk som provlyssnat tror man skämtar när man säger priset.

RE 6 Comp. är också roliga grejjer, dom är väldigt specifika när det gäller vad man gillar och kan upplevas lite olika, diskanten har jag inga problem med, den är mjuk och inte alls för skrikik, inte ens när den monteras uppe vid backspegelfästet med 25-30cm ifrån midbasen.
Dom är dock känsliga för dörrvolymer märkte jag, dom tappar botten i en odämpad dörr om man spelar rakt ut i den.

Nu står det förvisso inte var du bor, men har du vägarna förbi Sundsvall så finns det möjlighet för provlyssning.

4 554 Inlägg
7 augusti 2007
absolut inget fel på de focalkiten du tittat på. satte 2par sånna v2or i en golf får nått år sen och de lät inte alls dåligt wink

Im Awesome!!
281 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
Decibel skrev:
Kan bara hålla med Calle, just U-dimension har jag själv i vår demobil just nu, dock 4" men dom låter som en våt dröm, mycket imponerad av dem.
Folk som provlyssnat tror man skämtar när man säger priset.

RE 6 Comp. är också roliga grejjer, dom är väldigt specifika när det gäller vad man gillar och kan upplevas lite olika, diskanten har jag inga problem med, den är mjuk och inte alls för skrikik, inte ens när den monteras uppe vid backspegelfästet med 25-30cm ifrån midbasen.
Dom är dock känsliga för dörrvolymer märkte jag, dom tappar botten i en odämpad dörr om man spelar rakt ut i den.

Nu står det förvisso inte var du bor, men har du vägarna förbi Sundsvall så finns det möjlighet för provlyssning.

Trevligt big_smile

Har dock lite långt att åka till sundsvall, bor i stockholm hmm

loudness  skrev:
absolut inget fel på de focalkiten du tittat på. satte 2par sånna v2or i en golf får nått år sen och de lät inte alls dåligt

För det priset tycker jag att dom borde låta rätt bra.

Efter som 2 stycken "audiofiler" har sagt att  U-dimension låter bra så lutar det åt det hållet.

Några andra synpunkter/åsikter?

Team Tondöv
649 Inlägg
7 augusti 2007
Klart att dom 2 "audiofilerna" säger det, eftersom dom säljer prylarna.. wink
Nämnda Focal låter också bra, men jag har min "mellanpris"favorit, och det är JL Audio TR650CSi.

Kettunen
7 augusti 2007
Kollat på Infinity???
Dom gör riktigt fina saker. Bra ljud & Diskant kvalite

Team Tondöv
649 Inlägg
7 augusti 2007
Jag tycker att Infinity har otäckt vassa och skräniga diskanter, något som trådskaparen ville slippa..

2 655 Inlägg
7 augusti 2007
Har en uppsättning DLS UP6or i Nissan och dem är jag helnöjd med. Riktigt klart ljud. Kompisen hade några Infinity 6,5" i sin Saab men de var lite väl skrikiga. Annars så är ju JL Audios framsystem också något som jag kan rekommendera.

6 851 Inlägg
7 augusti 2007
DLS R6A 6½" med DLS UP1C diskanter. Detta är en helt ok. kombo som funkar att spela högt med fast med hyfsad kvalité.
Diskanterna är samma som i UP6 och MS6 kittet, fast 6½" spelar mera mid än UP6 och har ett bättre mellanregister än MS6.
Dock bör man använda MS seriens passiva filter (om man inte kan dela aktivt)

Im Awesome!!
281 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
Ok, tack för alla svar smile

Va som jag nämde i första inlägget alla har en egen åsikt typ tongue

Lutar fortfarande åt MrCalles förslag då dom är "billiga" och ska tydligen spela riktigt bra.

Hewi
571 Inlägg
7 augusti 2007
Då du redan har midbasar i dörrarna så skulle jag vilja rekommendera ett UP5 kit och att du monterar 5:an i en sluten låda på ca 3-4L så spelar de riktigt högt och rent!

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

2 911 Inlägg
7 augusti 2007
freddan70 skrev:
Klart att dom 2 "audiofilerna" säger det, eftersom dom säljer prylarna.. wink
Nämnda Focal låter också bra, men jag har min "mellanpris"favorit, och det är JL Audio TR650CSi.

Om man nu ska gå på din fantasi att man rekommendera produkter enbart för att sälja, skulle man då inte rekommendera en produkt som över huvud taget ger mer vinst än ett halvt ballerina-paket ? lol

2 665 Inlägg
7 augusti 2007
MTR vad tusan är slagbas för instrument?? aldrig hört ordet.

Själv så använder jag JBL gti 6.5" och dynaudio.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 911 Inlägg
8 augusti 2007
Digital Designs W6.5 LT är också riktigt riktigt roliga grejjer, bas av det slag dessa skickar på har jag aldrig hört och tveksam om jag kommer höra det från annan tillverkare.

33 Inlägg
8 augusti 2007
Jag har ett framsystem du kan få köpa annars (nya i kartong).

Ett par Infinity Kappa Perfect 6.1, fanns på Nardik förut för 4000:- säljs dock inte längre, för dålig omsättning!?? Aja messa mig om du e intresserad.
Senast redigerat av IMP (8 augusti 2007)

341 Inlägg
8 augusti 2007
Rickard-v skrev:
MTR vad tusan är slagbas för instrument?? aldrig hört ordet.

Själv så använder jag JBL gti 6.5" och dynaudio.

Det var nog ett dåligt ordval.. Snärtig bas kanske är mer tydligt. Syftade på drivet vid 100-150 hz.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
8 augusti 2007
jbl jubeleums 6.9or låter rätt bra smile

Sök