2978
Sök

Fyrpunktsbälte

Bessewisser
556 Inlägg
17 december 2005
Trådstartare
Tjena jag har en liten fråga angående bälten. Jag satt och snacka med en polare för några dagar sen och jag sa till han att jag skulle inhandla fyrpunktbälten till min bil, då sa han att det inte var "streetlegal" att ha sånna bälten i bilen och att den inte skulle gå igenom besiktningen. men ni som kanske är lite insatta i ämnet och har sådana bälten själv kan nog ge mig ett svar på om det är lagligt eller inte.. tack på förhand // SkyNard

How low

121 Inlägg
17 december 2005
man kan ju ha både och.

I min så har jag ett vanligt bälte och ett fyrpunkts som är lätt att ha under förarstolen.
Om man skulle känna för att använda det så är det bara att plocka fram och kroka fast det i fästerna jag fick med när jag köpte det.
Frågan är hur säkerheten är på dom, det är ju bra när man kör på bana, annars är det mest bökigt då man knappt kan röra sig.

Bessewisser
556 Inlägg
17 december 2005
Trådstartare
Jo men jag vill veta om det är typ gatu lagalt att ha sånna bälten. sätta in dom ha dom dom där typ permanent

How low

10 287 Inlägg
17 december 2005
Man får inte ta bort orginal trepunktsbälten. Om dom sitter där och funka när du besiktar så kan ingen hindra dig att dig att skruva fast fyrpunktsbälten eller whatever.
Men om vi nu har någon tex rallyåkare som läser detta så har jag för mig att den är sexpunkts man skall ha för att undvika underglidning.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Bessewisser
556 Inlägg
17 december 2005
Trådstartare
hm ok men då förstår jag.. jag får alltså sätta in bältena men jag får inte bort orginal.. ok inga problem får typ fixa nått som håller fast orginal bältena på plats när man inte använder dom tongue men kan det bli nå problem med polisen om dom stoppar en och man har fyrpunktsbältet på dig och inte orginal ?

How low

Envis optimist
454 Inlägg
17 december 2005
Då får du nog böter eftersom du inte använder de lagliga bältena så det borde bli samma böter som om du kör helt utan bälte. Kan ju va olika med olika poliser.

Sök