3239
Sök

Större fälgar, däck = problem

105 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
#1
Bytte från orginal 15 tum till 17 tum och så fort jag kör i ett gupp (asfalt) så kränger hela bilen till på nått läskigt vis, när man kör lite för fort i en kurva tenderar bakvagnen att "skutta" åt sidan, Varför???

Dom nya fälgarna å däckens dimension är: 225/45 17 (dom är inte nya, har suttit på en rallybil innan)

Gamla: 195/60 15

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 augusti 2007
#2
Hej, har du kollat hjulinställning? Har du ändrat spårvidd och ET så blir det helt fel...


539 Inlägg
17 augusti 2007
#3
känns som att du har för låg lyfttryck i däcket och därmet gyngar du på den liksom... 225 profil behöver mer än 195 profilen...

124 Inlägg
18 augusti 2007
#4
akta dig för bessiktktingen !!! så  att dy kommer igenom!1 fan de kommer du inte å göra mem 17" are omu har 15 " orginal tror ja akdkrig

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)

Trucker
234 Inlägg
18 augusti 2007
#5
OpelAscona skrev:
akta dig för bessiktktingen !!! så  att dy kommer igenom!1 fan de kommer du inte å göra mem 17" are omu har 15 " orginal tror ja akdkrig

Man får ha 5% större rullomkrets än original.

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det

.......
2 655 Inlägg
18 augusti 2007
#6
kan inte tänka mej att de ska va nå problem, finns ju dom me 18-19" fälgar utan problem så. farsan ha haft 18" på 2st av sina bilar, den han har nu sitter de 18" på och de är inga problem. inte på den gamla heller...

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
18 augusti 2007
#7
D blir nog inga problem med besiktningen.. Jag besiktigade min med 19" å dom sa inget!!!

42 Inlägg
18 augusti 2007
#8
Så länge däcken inte ligger imot eller går utanför så skiter dom om du har 19 tums eller så på..  Sa i alla fall gubben jag pratade med...


452 Inlägg
18 augusti 2007
#10
www.dack.tk

Om du inte vet vad du har som orginal mått på fälg/däck så kan du checka upp det
www.vv.se

Jag själv märkte en markant skillnad mellan mina 15" plåtfälg på primeran och 18" alu.
De nya fälgarna (18") har en tendens att spåra mycket lättare ...

I övrigt så går den säkerligen 30-50km/t snabbare med fede rimsen, hehe smile


6 Inlägg
18 augusti 2007
#11
besiktningen är nog inte nå större problem,,,, om de inte skulle vara någon grinig dvs.. kom igenom med mina 20" så big_smile

dock tror ja på felakting inställning på bakvagn/framvagn..

mina däck är rätt så utslitna på insidan av däcken då ägaren innan inte gjort någon inställning alls.. beter sig lite konstigt den med. men nya däck på väg och en bakvagnsinstänning skall göras big_smile

kombi is the sh*t

8 156 Inlägg
18 augusti 2007
#12
Du kan nog behöva göra en hjulinställning. Speciellt om offset/ET inte stämmer med originalets. Att ändra spårvidden kan få en hel del obehagliga effekter.
(Precis som bumpe i ett tidigare inlägg ovan)

Om du har mindre ET än innan så kan du kanske fixa problemet med spacers.

*Edit: Större fälgar har väl en tendens att spåra mer?
Senast redigerat av Phaetoon (18 augusti 2007)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

761 Inlägg
18 augusti 2007
#13
Ja, spårkänsligheten lär nog ha ökat markant. Normalt sett blir det lite mildare om man har något smalare däck fram än bak. Hjulvinklarna lär också få ändras om du inte vill slita snett på dom. Sen är det viktigt med lufttryck,, skulle tro att du ska ha ~3 kilo i dom.. vad är det för märke och typ på däck.. En del rallydäck är ju väldigt mjuk stomme på, så det kan ju förklara en del.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

105 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
#14
tack för alla svar smile funderar på om det kan vara stötdämparna bak som gör en del, kände på dom idag och dom är rätt så gungiga, nya dämpare plus sänkfjärdar borde göra susen   ? smile

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
18 augusti 2007
#15
Att det "skuttar" i kurvor beror på att den är mycket hårdare nu med lägre profil. Upplevde samma sak på min. Är dock bra att den skuttar i bak, då det hjälper dig att få runt bilen lättare. Vissa FWD bilar (ex golf) lyfter upp ena bakdäcket i skarpa kurvor för att försämmra greppet i bakvagnen och på så sätt "överstyra".

Hoppas det var till hjälp.


6 Inlägg
20 augusti 2007
#16
får hem mina nya däck nu i veckan..

245x35
255x35

blir en bakvagnsinställning så man inte sliter ut däcken direkt...

sitter rätt feta fjädrar på min nu och är bra stum. får se nu i veckan hur anorlunda den beter sig mot för innan när man fått rätt inställning på vagnen..

kombi is the sh*t

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
22 augusti 2007
#17
Tzatziki skrev:
www.dack.tk

Om du inte vet vad du har som orginal mått på fälg/däck så kan du checka upp det
www.vv.se

Jag själv märkte en markant skillnad mellan mina 15" plåtfälg på primeran och 18" alu.
De nya fälgarna (18") har en tendens att spåra mycket lättare ...

I övrigt så går den säkerligen 30-50km/t snabbare med fede rimsen, hehe smile

Öh...ja, de e väl solklart, ju bredare däck liksom...

En gång Volvo, Alltid Volvo

Svartrök
673 Inlägg
22 augusti 2007
#18
jag tror att du har lite för lite luft i däcken

Jag har fel ibland... men inte ofta


Sök