3271
Sök

Låten "Bass, I Love You" Fungerar inte bra med min bas.

163 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
Hej jag har testat att spela låten
"Bass, I Love You" och finns att ladda ner här http://www.realmofexcursion.com/downloads.htm

Info, Dls ur12 portad låda på 30liter, dls a6 slutsteg.

När jag vrider upp volymen lite så börjar basen istället låta som att någon typ knackar mot en träskiva istället för basljud.

Verkar som att basen fladdrar lite väl för mkt ibland, och till denna låt låter de som han kör ut max av sin slaglängd, vid låg volym redan.

Är lådan felanpassad efter basen?

2 911 Inlägg
18 augusti 2007
Lådan klarar inte så djupa toner helt enkelt, men det är inget konstigt för den är riktigt riktigt djup i den låten.

Akta för att köra så nå mycket, har du otur knäcker du basen, kan hända på första slaget, eller 1000;e.

Kanske skulle vart lite större låda, kolla med DLS vad dom rekommenderar, och framförallt avstämningen.

21 761 Inlägg
18 augusti 2007
Jo, riktigt låga frekvenser är det. Hur låga det är vet jag inte, men under 20 Hz borde det vara iaf. Har testat den låten i mina hemmahögtalare, det sitter dubbla CV Vegaline 104 i lådan och är avstämd till ca 30 Hz. Alla frekvenser spelas med bra kontroll utom just den där riktigt låga tonen, då ser man att basen rör sig enormt mycket.

Det brukar ju bli så när man spelar frekvenser under avstämningen, basen beter sig som om den skulle spela fritt i luften utan låda. Det är av den anledningen som man rekommenderar subsonicfilter för basreflexlådor.

163 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
25 Hz subsonicfilter finns ju inbyggt på steget, ska testa om detta hjälper.

Min hemmabiobas Dali ikon http://hifiklubben.se/produkter/hoegtal … alnoet.htm
Fungerar låten hur bra som helst med, men kanske för att det är en sluten låda.

21 761 Inlägg
22 augusti 2007
Nja, det står ju att den är en basreflex. Men det är möjligt att din hemmabiobas är ganska lågt avstämd och då går det bättre med riktigt låga frekvenser.

1 045 Inlägg
24 augusti 2007
tror denna låt gick ner på 17hz eller nå sånt,
och det är lågt, jag spelar ricktigt lågt i min bil men inte spå här lågt wink

så ha på subsonic så blir det nog bättre,

Mvh nyberg

Sök