Hej,
Jag har tidigare skrivit att jag haft lite strul med ett OptiFlow filter (öppet) från BSR. (har en xc70 -04)
När jag först monterade filtret så fick jag direkt efter 4 mil problem med LMM, den var trasig..
Jag fick då köpa ny och satte tillbaka orginalfiltret igen.
Eftersom jag gillade ljudet som filtret medförde så började jag höra runt angående detta problem och många personer tyckte detta var "lustigt" och tyckte att det ska fungera.
Då valde jag att montera tillbaka filtret igen, och bilen gick bra i ca 10 mil, sen gick LMM igen.. (började nu bli dyrt att byta)..
Efter att denna pajjade så åkte jag ytterligare några mil med filtret i hopp om att allt skulle gå bättre, men när bilen började larma om "motor service erfodras", så fick orginalfiltret ta plats igen..
Nu har jag pratat med ÅF till filtret som BSR säljer och även kontaktat BSR direkt för att se vad de hade att säga om saken..
De trodde inte att det ska vara några problem då de sålt mängder med dessa filter till nyare xc70´s och det har fungerat.
De kunde nu ta tillbaka filtret och skicka mig ett nytt filter istället om det är något "fel" på det som jag först köpte.
De sa även att jag ska låta bilen/minnet vara strömlöst över natten så att när jag startade bilen sen med sportfiltret i så skulle LMM beräkna om så att det nya luftflödet skulle accepteras..
BSR hade som sagt inte vart med om detta tidigare, och ville gärna se om det fungerar nu istället eftersom annars kan de ju inte sälja denna produkt till den bilmodellen, men de kunde inte lämna någon garanti på ev problem som uppstår om detta monteras och LMM pajjar igen.
Visst, det kan jag förstå, dock så tycker jag att det borde ligga i deras intresse att se över detta problem eftersom "de aldrig vart med om problemet" tidigare.
Men de kunde inte ens vara shyssta att bjuda på returfrakten
OBS! filtret var EJ inoljat förmycket!
Kommer nog få tillbaka det nya filtret idagarna, men vågar man montera? vissa personer säger att detta filter inte "lirar" med "nyare volvo".. o vissa kör med filtret o det fungerar hur bra som helst...
kan deras "tips" hjälpa tror ni?
började ju gilla ljudet .....
Tacksam för svar.
//Lindh