2964
Sök

Problem med Optiflow från BSR.....

1 064 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
Hej,

Jag har tidigare skrivit att jag haft lite strul med ett OptiFlow filter (öppet) från BSR. (har en xc70 -04)

När jag först monterade filtret så fick jag direkt efter 4 mil problem med LMM, den var trasig..
Jag fick då köpa ny och satte tillbaka orginalfiltret igen.
Eftersom jag gillade ljudet som filtret medförde så började jag höra runt angående detta problem och många personer tyckte detta var "lustigt" och tyckte att det ska fungera.
Då valde jag att montera tillbaka filtret igen, och bilen gick bra i ca 10 mil, sen gick LMM igen.. (började nu bli dyrt att byta)..
Efter att denna pajjade så åkte jag ytterligare några mil med filtret i hopp om att allt skulle gå bättre, men när bilen började larma om "motor service erfodras", så fick orginalfiltret ta plats igen..
Nu har jag pratat med ÅF till filtret som BSR säljer och även kontaktat BSR direkt för att se vad de hade att säga om saken..
De trodde inte att det ska vara några problem då de sålt mängder med dessa filter till nyare xc70´s och det har fungerat.

De kunde nu ta tillbaka filtret och skicka mig ett nytt filter istället om det är något "fel" på det som jag först köpte.
De sa även att jag ska låta bilen/minnet vara strömlöst över natten så att när jag startade bilen sen med sportfiltret i så skulle LMM beräkna om så att det nya luftflödet skulle accepteras..

BSR hade som sagt inte vart med om detta tidigare, och ville gärna se om det fungerar nu istället eftersom annars kan de ju inte sälja denna produkt till den bilmodellen, men de kunde inte lämna någon garanti på ev problem som uppstår om detta monteras och LMM pajjar igen.
Visst, det kan jag förstå, dock så tycker jag att det borde ligga i deras intresse att se över detta problem eftersom "de aldrig vart med om problemet" tidigare.
Men de kunde inte ens vara shyssta att bjuda på returfrakten sad

OBS! filtret var EJ inoljat förmycket!

Kommer nog få tillbaka det nya filtret idagarna, men vågar man montera? vissa personer säger att detta filter inte "lirar" med "nyare volvo".. o vissa kör med filtret o det fungerar hur bra som helst...

kan deras "tips" hjälpa tror ni?
började ju gilla ljudet .....

Tacksam för svar.

//Lindh
Senast redigerat av Lindh (22 augusti 2007)

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

1 064 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
nån som tror att BSR´s tips kan hjälpa? själv är jag tveksam?!

Nuvarande bilar:
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

Svartrök
673 Inlägg
23 augusti 2007
Det ska fungera med vilket filter som helst. Så länge allt är stabilt monterat och LMM inte kan vibrera sönder eller suga in överskottsolja borde det inte vara något problem.

Jag har fel ibland... men inte ofta

57 Inlägg
23 augusti 2007
Jag har öppet på min s60 det funkar skit bra...

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
23 augusti 2007
Tror inte det hjälper nånting om du gör bilen strömlös över en natt.
Det dom skrivit som svar på ditt problem är ju inte ens relevant. Jag menar, vad har luftflödet för samband med att LMM:en går sönder?
Troligtvis är LMM väldigt känslig i den bilmodell du har och klarar således inte av ett luftfilter som släpper in lite mer skit än ett originalfilter...just my 2cents.
Senast redigerat av insane_1 (23 augusti 2007)

1 064 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
insane_1 skrev:
Tror inte det hjälper nånting om du gör bilen strömlös över en natt.
Det dom skrivit som svar på ditt problem är ju inte ens relevant. Jag menar, vad har luftflödet för samband med att LMM:en går sönder?
Troligtvis är LMM väldigt känslig i den bilmodell du har och klarar således inte av ett luftfilter som släpper in lite mer skit än ett originalfilter...just my 2cents.

Precis, borde inte bero på själva flödet isig..
Fan blir lite kluven, tråkigt om det inte fungerar då ljudet som blev isamband med filtret är ju underbart enligt min mening iaf.. men vill inte byta LMM igen...Lustiga är ju att det fungerar för så många andra.. sad

Nuvarande bilar:

1 064 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
Niklas.E skrev:
Jag har öppet på min s60 det funkar skit bra...

Mmm det som är det lustiga... fungerar klockrent för vissa som kör "nyare" volvos.. skillnad på LMM kanske...

Nuvarande bilar:

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
23 augusti 2007
Lindh skrev:
...tråkigt om det inte fungerar då ljudet som blev isamband med filtret är ju underbart enligt min mening iaf.. men vill inte byta LMM igen...(

Köp en LMM på Mekonomen då, dom har ju 3års garanti på grejorna? Bara att byta ut på löpande band wink

1 064 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
insane_1 skrev:
Lindh skrev:
...tråkigt om det inte fungerar då ljudet som blev isamband med filtret är ju underbart enligt min mening iaf.. men vill inte byta LMM igen...(

Köp en LMM på Mekonomen då, dom har ju 3års garanti på grejorna? Bara att byta ut på löpande band wink

haha jo, skulle man ju kunna göra.. big_smile vet faktiskt inte om de kommer vilja byta den var/varannan dag big_smile

Nuvarande bilar:

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
23 augusti 2007
Torrt filter är det som gäller, ingen olja, ingen förstörd LMM

Lev livet, det kan ta slut fort

1 064 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
darkwizard skrev:

som jag skrev så var filtret "torrt"... kan tyvärr inte bero på det.

Nuvarande bilar:

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
23 augusti 2007
Lindh skrev:
darkwizard skrev:

som jag skrev så var filtret "torrt"... kan tyvärr inte bero på det.

Det finns två olika öppna filter. Det som man oljar in och det som man inte gör. Annars är sportfilter insats i orginall burk som gäller
Senast redigerat av darkwizard (23 augusti 2007)

Lev livet, det kan ta slut fort

1 064 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
filtret kommer på måndag förmodligen.. får testa att montera.. o hålla tummarna, hårt smile

Nuvarande bilar:

Sök