2789
Sök

Omlackering på redan omlackade paneler?

191 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
Helu.

Som rubriken lyder, har spraylackat mittkonsollen i min A4 silverfärgad, men var första gången jag provade mig på det, så blev lite små rinningar och så, är halvnöjd med jobbet, så funderar på om man bara kan tvätta av allt med typ thinner eller något annat medel?

Gjorde det hyffsat seriöst anser jag, grundade med plastprimer, sen nått lager färg samt klarlack ovanpå.

Saken är den att man kan väl säkert slipa ner det, men jag vill inte ha en helblank yta, utan det är ju nån sorts "läder" mönster typ i plasten som jag gärna skulle vilja behålla.. Därför jag ej vill slipa ner, utan helst bara tvätta bort klarlacken o färgen typ.

Hjälpsamma förslag tas gärna emot smile

// Saelen

Just another sick man in this sick world..

Lackerare
159 Inlägg
24 augusti 2007
Hej!

Risken finns att när du försöker tvätta av det med thinner, att plasten inte tåler thinner och kan börja "smälta".

Om du skall måla om det så bara rugga upp ytan  på lacken med 500 papper, sedan torka rent ytan, sedan lackar du igen.

Om du är försiktig så du inte går igenom till plasten så kan du använda den gamla lacken som sitter på som "grundfärg" och lacka på den, så slipper du slippa ner allt till grunden (plasten) och lägga nytt plastprimer osv.

Bara rugga upp ytan, torka av från damm och fett, lacka.....klart smile

Lycka till smile

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

275 Inlägg
24 augusti 2007
håller helt med "mstoltz", matta bara ned lacken med 500-600 -papper...
och slipa bort rinningarna försiktigt...
lacka sen igen, men inte lika flödigt denna gång smile
lycka till, blir säkert bra...

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.

191 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
Mjo, tänkt på det själv.. Men då blir de väl mest troligt en mer "glatt" yta och dom där mönstren försvinner, provlackade först på en lite mindre bit, och la ett lager för mycke lagg och fick några slätare fläckar där mönstret där försvann.. Vill helst undvika det ^^

Just another sick man in this sick world..

342 Inlägg
24 augusti 2007
Den största risken när du försöker tvätta av det med thinner är att plasten inte tåll thinner och kommer till att börja smälta

Om du skall måla om så dra några gånger med 600 papper "Tar ej lika mycket"
Är du försiktig så att du inte slipar igenom "Ända in te plasten" så kan du använda den gamla lacken som Grundfärg.

Går även att vatten slipa men det tar mindre tid å kräver att du är kunnig på din sak.

lyckaa te

Sök