r-ted skrev:
Mebb skrev:
JapMax skrev:
"Ska man ändå" Nya kolvar och stakar går ju lätt på 15 pix.
Nya kolvringar är ju typ 1500-2000kr =P
vad är 15 laxar när man får en maskin med potential för 500hk+???
ska du bara kolvar och stakar så lär den inte bli speciellt potential .... du måste ju lite mer i motorn än bara bra stakar och kolvar ...
räcker det verkligen med 15 000kr för att byta stakar, kolvar, lager och packningar.... låter ju för bra för att vara sant faktiskt
dom flesta som har byggt en potent motor vet att det brukar springa iväg
Skulle jag ändå ha isär den så skulle iallafall jag byta lager och packningar i vilket fall, så det är inte med i dessa 15000kr jag pratar om. Dessutom tillkommer ju ingen kostnad för arbetet, efter som han oavsett vad han väljer att montera måste han ha isär motorn.
Orginalprylarna (kolvar och stakar) i 9-5 Aero 2,3T håller ju för runt 450-470hk orginal. Vid trimmning till dessa effekter på dessa motorer öppnar trimfirmorna inte motorn, de bearbetar endast toppen och byter kammen. Sen tillkommer ju allt runt omkring: mappning, IC, grenrör, komplett avgas, större turbo, diverse tryckrör, kamdrev, MAP sensor, modifiering av bränslesystem osv. Så visst räcker kolvar och stakar för 15000kr inte till 500hk, men de räcker för att slippa öppna motorn den dag man vill trimma mer!
Senast redigerat av Mebb (25 augusti 2007)