3244
Sök

Hastighetsmätar problem 740 GL 88

16 Inlägg
7 november 2005
Trådstartare
Hej min hastighetsmätare krånglar på min 740 gl 88. Den funkar oftast men glappar ibland, nån som haft liknande problem eller kan ge tips på hur man fixar det? Alla svar uppskattas mycket.

Mvh David

16 Inlägg
7 november 2005
Trådstartare
men är det inte elektriskt ?

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
7 november 2005
jo, den är elektronisk...kolla kontaker och anslutningar så de inte har ärgat å blivit dålig kontakt. Inget ovanligt fel...

10 287 Inlägg
7 november 2005
Kolla kabeln mellan bakaxeln och karossen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

16 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
Ok tack för alla svar, nu vet jag vart jag ska kolla smile Vill någon tillägga något så gör gärna det. Mvh David

Tomten
1 065 Inlägg
9 november 2005
EniZ skrev:
Hej min hastighetsmätare krånglar på min 740 gl 88. Den funkar oftast men glappar ibland, nån som haft liknande problem eller kan ge tips på hur man fixar det? Alla svar uppskattas mycket.

Mvh David

har samma fel på min.. fast min e sten död nu.

den är på verkstan nu dom ska byta givare i bakaxeln. oftast sitter felet där sa dom till mig..

xPuffra
196 Inlägg
9 november 2005
jag hade precis samma fel på min 740... fick byta hastighetsmätare

5 Inlägg
21 november 2005
lindbergern skrev:

Vad fick du betala för detta?

Har liknande problem med min hastighets-, tripp- och bensinmätare. Hastighets- och trippmätarna är stendöda fram tills att bilen blir varm, efter att jag kört ca 20 km...bensinmätaren har flippat ut totalt...den är för det mesta nere på botten, ibland får den för sig att hoppa upp till halvtank, men bara när bilen är fulltankat, men som oftast är den även då på botten. Ibland när jag använder tutan studsar den dock upp, men fallar platt död lika snabbt...någon som vet vart detta felet bottnar? Min 740 är av årsmodell 90...

433 Inlägg
22 november 2005
Jag hade samma fel på min 740 oxå..men åtgärdade det aldrig..tyckte att det var kul dn när hoppade upp i 120 ibland när man körde i 50 osv..hehe..men d brukar väl vara glapp eller nått sånt..dom andra har ju redan gett finare tips!
Lycka te!

xPuffra
196 Inlägg
23 november 2005
Laszlo skrev:
lindbergern skrev:

Vad fick du betala för detta?

Har liknande problem med min hastighets-, tripp- och bensinmätare. Hastighets- och trippmätarna är stendöda fram tills att bilen blir varm, efter att jag kört ca 20 km...bensinmätaren har flippat ut totalt...den är för det mesta nere på botten, ibland får den för sig att hoppa upp till halvtank, men bara när bilen är fulltankat, men som oftast är den även då på botten. Ibland när jag använder tutan studsar den dock upp, men fallar platt död lika snabbt...någon som vet vart detta felet bottnar? Min 740 är av årsmodell 90...

dom e ganska dyra.. hör med en bilskrot

48 Inlägg
23 november 2005
hej hej jag har samma problem men en dunk på instrument panelen brukar funka=) oftast är det hastighets mätar vajjern som kärvar .. mvh jerry

i´m multi talent i can talk and piss you of at the same time!

xPuffra
196 Inlägg
27 november 2005
tyvärr så finns det ingen vajer på 740...

424 Inlägg
23 december 2005
hej har en 745 glt 88 och nu börjar mätarna krångla efter  snart 20 år tongue

hastighetsmätaren håller sig lugnt en stund, men efter ett tag börjar den som en jojjo tongue flyger hejvilt, verkar som vajern slinter, men jag läste ju här att dom har ingen vajer. Det roliga är att även trippmätaren visar fel tongue

tankmätaren visar fel, och belysningen för rpm mätaren är paj. Det senare funkade förut genom milt våld mot instrumentpanelen men nu är den helt död.

Vore kul om man kunde åtgärda dessa fel. Verkar ju som att både tank och hastighetsgivare är paj, Är det svårt att byta givare själv?

**// Toyota \\**

xPuffra
196 Inlägg
23 december 2005
parayaCar : precis så va d för mig oxå.. bara å skruva isär instrumentet å byta hastighetsmätarn.. d e skit enkelt..

Mr
267 Inlägg
23 december 2005
verkar onekligen vara ett vanligt problem... dålig tillverkning helt enkelt smile köp annat än 740 helt enkelt tongue

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

424 Inlägg
23 december 2005
lindbergern skrev:
parayaCar : precis så va d för mig oxå.. bara å skruva isär instrumentet å byta hastighetsmätarn.. d e skit enkelt..

men om det är givaren som pajjat så borde det ju inte fungera sådär?

**// Toyota \\**

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
23 december 2005
hade samma problem på min svärfars gammla bil, hastighetsmätarn funkade bara när bilen var kall big_smile

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

xPuffra
196 Inlägg
23 december 2005
givaren på bakaxeln e d inge fel på,.. d e din mätare som är på väg å pajja..

Sök