Citerar en liten text ur Haynes - Gör det själv handbok.
"Laddtrycket begränsas av en s k wastegate, vilken har en tryckkänslig ventil som leder bort en del av avgaserna från turbindelen. För ytterligare säkerhet, finns också en tryckkontakt som stänger av bränslepumpen om laddningstrycket blir för högt (dvs om wastegate funktionen är defekt) och motorn stannar."
Låter inte detta som en lösning?! Blandar in både turbon och den plötsliga soppabristen
Detta utesluter ju bla. bensinpump, bensinfilter, wastegate. Tubon funkar som den skall.
Tacksam för svar
Men om du kopplar förbi turbon så får du inte samma luft/bensin förhållande som med turbon. Alltså motorn får mer bensin när du får laddtryck, vilket innebär att om den får dåligt med bensin så kan den gå bra utan laddtryck. Men få förlite bensin MED laddtryck och ryck som följd.
Grejen med slangar på bilden ser ut som en turbotrycksventil iallafall. Men jag e inte så insatt i SAAB motorer. Jag rekomenderar dig att söka/fråga på STCS. Dom kan nog det skitbra .
// Tomas
En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!