3229
Sök

Saab 9000 hackar när turbon börjar ladda

1 497 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
#1
Fick tillbaka bilen efter motorbyte i fredags.
Men bilen börjar hacka något väldigt när turbon börjar ladda.
Sker alldeles vid början av gulmarkeringen.
Någon som har en aning om vad detta kan bero på?
Ska jag byta tillbaka till turbon som satt på den gamla motorn?

761 Inlägg
27 augusti 2007
#2
vad för turbo på den gamla resp. nya?? Är det inte samma modell så kan det ge de symptomen som du har.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Saaboholic
3 129 Inlägg
27 augusti 2007
#3
hade samma problem själv fast min laddade inte direkt när den skulle ladda fullt utan hackade som du säger.

Kolla så att den genomgående axeln/bulten vid turbon verkligen rör sig enkelt annars kan det vara bra att smörja den med fett/olja eller dylikt.

Vad kör du med för snurra nu osv? kan även bero på om du kör med en stor snurra som inte stämmer överrens med resten av motorn..då spridarna osv inte är vana vid den nya snurran likaså bränsle boxen (som styr hur mycket soppa som ska skickas in)

"Liberty of thought is the life of the soul"

5 710 Inlägg
27 augusti 2007
#4
SAAB 9000 finns i en mängd modeller.....läs denna:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30856
och återkom så blir det lättare att svara.

MVH Jonas
..............

1 497 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
#5
• Bilmodell
Saab 9000 CSE 2,3 turbo (200hk) 16v

• Årsmodell: 1992

• Miltal: Ungefär 23 000 mil

• Modifikationer på bilen 
EJ trimmad

• Hur yttrar sig felet? 
Börjar rycka och hacka när turbon börjar ladda. Alldeles i början av gulmarkeringen på APC mätarn.

Hoppas detta hjälper både mig och er smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 augusti 2007
#6
Har du lämnat den till verkstad för motorbyte så är det ju bara att de ser till att fixa det såida du inte lämnat bilen tillsammans med en motor och tackat för dig...


1 497 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
#7
Upptäckte precis en oinkopplad slang neutral

Länkar upp en bild så kanske någon kan säga till mig om den har något i felet att göra och vart den ska sitta. (markerade den med rött)

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=141784

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=AxlSam&cat=24975&image=141784
Senast redigerat av AxlSam (27 augusti 2007)

13 Inlägg
27 augusti 2007
#8
Har exakt samma problem i min 900 turbo från -95. Snart 18000 mil.
Trodde först det var katalysatorn, eftersom när jag drar på, så hackar och rycker det väldigt mycket imellanåt, trodde då att det var "inälvorna" i katten som lade sig ivägen för avgasorna. Men jag tog av den förra helgen och ingenting verkade vara löst..

Vad gör jag?


286 Inlägg
27 augusti 2007
#9
Ett ganska vanligt fel det där, har själv vart med om det på 3st olika saab turbos som jag har haft. Lossa bara en slang på magnetventilen och tryck i lite rostlösare, släpper det inte och bilen går likadant så prova bara igen, annars kan man bara knacka lite på den. För mig har det fungerat utmärkt med lite 5-56 i ett av rören bara.

1 497 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
#10
Tur att man är såpass obegåvad när det gäller bilmeck att man inte vet var magnetventilen sitter då wink

Berätta för mig? smile

Även någon som kan kolla på bilden jag länkade upp i tidigare inlägg också kanske? Redigerar även att det är andra änden av slangen som inte är inkopplad  wink
Senast redigerat av AxlSam (27 augusti 2007)

5 710 Inlägg
28 augusti 2007
#11
Mokko skrev:
Ett ganska vanligt fel det där, har själv vart med om det på 3st olika saab turbos som jag har haft. Lossa bara en slang på magnetventilen och tryck i lite rostlösare, släpper det inte och bilen går likadant så prova bara igen, annars kan man bara knacka lite på den. För mig har det fungerat utmärkt med lite 5-56 i ett av rören bara.
Njaa det är jag nästan säker på att det inte är i detta fallet.
Strulande MV:s ger hack/ryck vid höga laddtryck, detta är vid låga.
Något som gör att DI:kasetten är mer misstänkt.

Jag hade testat med att provbyta den som prio 1.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
28 augusti 2007
#12
AxlSam skrev:
Även någon som kan kolla på bilden jag länkade upp i tidigare inlägg också kanske? Redigerar även att det är andra änden av slangen som inte är inkopplad  wink
Hmm du har antispinn (TCS) på din bil va?
Kommer f-n inte ihåg hur de där slangarna är kopplade men prylen de sitter på är magnetventilen till styrningen av avlastningsventilen (dumpen).
En av dessa slangar bör vara ansluten till insuget, en till avlastningsventilen och den 3:e skall nog inte vara ansluten någonstans (avluftningsslang)
Kan gräva it lite närmare.....

MVH Jonas
..............

1 497 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
#13
Bytte DI-kasetten igår. Gjorde ingen skillnad.
Skall även ta och byta tändstift idag.

Har TCS ja. smile
Senast redigerat av AxlSam (28 augusti 2007)

56 Inlägg
28 augusti 2007
#14
Min 855 gjorde så när jag chippa den! När jag ladda över 0.8bar så börja den hacka. Jag bytte stift och sen har det funkat! Hoppas det löser sig för dig!

--No Real Power Just Turbo Shit--
TurboPerformanceClub
NordicR

286 Inlägg
28 augusti 2007
#15
Nja, alla mina som har gjort så där har alltid börjat hacka och rycka precis när laddet kommer över 0.0bar, så det kan mycket väl vara MV.
Magnetventilen sitter på kylaren (höger sett framifrån), den har tre slangar in i sig och en kabel ovanpå.

5 710 Inlägg
28 augusti 2007
#16
Mokko skrev:
Nja, alla mina som har gjort så där har alltid börjat hacka och rycka precis när laddet kommer över 0.0bar, så det kan mycket väl vara MV.
Hur förklarar du det?
Hur skall en liten magnetventil till laddtrycksstyrningen få motorn att hacka (misstända) bara för att den inte fungerar när vi pratar laddtrycksnivåer som inte överstiger original?

MVH Jonas
..............

1 497 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
#17
Bytt stift och lagat ett litet hål på en av slangarna till magnetventilen.
Resultat: Samma som innan.

Var nere hos gubben som bytte motorn precis.
Han sa att turbon öppnar som den ska. Den är bränsletillförseln som är problemet.
Får helt enkelt för lite bensin.
Så det blir en felsökning av bensinfilter och soppapump.

286 Inlägg
28 augusti 2007
#18
jonTe skrev:
Hur skall en liten magnetventil till laddtrycksstyrningen få motorn att hacka (misstända) bara för att den inte fungerar när vi pratar laddtrycksnivåer som inte överstiger original?
Jag kan inte förklara hur det går ihop, men jag har som sagt vart med om det på tre stycken bilar jag har haft, och det har även hjälpt en del personer på STCS. Så det kan vara den som ställer till, men jag vet inte hur det går till.
Nog för att det inte verkade hjälpa trådskaparen tråkigt nog.

Kung
191 Inlägg
28 augusti 2007
#19
jag har en 9000 cse 2.3t -95 ca 32000 mil. det är ju en lättryckare som då inte har magnetventil, jag har samma problem om jag förstår symtomen rätt.

motorn hackar och går lite orent på låga turbovarv dock hackar den inget innan turbon börjar ladda, samt att det känns som att jag inte får fullt turbotryck fören efter 3000 varv.

lite jobbigt är det men inget verkar ta skada, har kört så i ca 2000 mil.

bytt tändstift, luftfilter, provat annan di kassett, kollat de flesta slangar, bytt motorolja, bytt batteri, t.o.m bytt avgassystem men samma som innan.
Senast redigerat av Swinge (28 augusti 2007)


1 497 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#20
Förmodligen inget av det verkstadsgubben sa med pump eller filter.
Hackar/misständer och börjar lukta bensin vid gaspådrag.
Ingen som vet något om den oinkopplade slangen än? hmm


Sök