4127
Sök

Synpunkter på kopplingsschema....

265 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
#1
Imorgon kan jag förhoppningsvis börja koppla ihop min nya anläggning. Har ritat ihop ett schema för att själv få en överblick och ta emot eventuella tips eller helt enkelt varning på något jag missat smile

Såhär kommer det se ut....

http://geting.se/viewimage.php?image=60 … chema.JPG#

Står lite frågor i länken. Men har en till fråga, första gången jag kör med ett extra batteri. Just nu går kablen raka vägen, läst att ett  skiljerelä är att föredra så det inte går nå ström framifrån när motorn är avslagen. Men, om säkring av någon anledning skulle gå sönder fram, då finns det inget sätt jag kan upptäcka det förutom att kolla då? Bak är ju ett så kallat AGM batteri och dom är väll inte sådär superbra att ladda ur? För som jag förstår så fortsätter ju anläggningen att spela eftersom den inte är beroende av frambatteriet.


Det var nog allt, tack på förhand.


EDIT: Givetvis skall batteriet bak vara rejält jordat! wink, såg att jag missat det på bilden.
Senast redigerat av stukastini (4 september 2007)

-

2 024 Inlägg
5 september 2007
#2
Om du ska ha två batterier i bilen så bör dom vara av samma fabrikat, typ och ålder annars ska du ha ett skiljerelä. Har man inte det så kommer batterierna dra ur varandra när bilen är avstängd pga olika inre resistans och till slut så kommer minst det ena batteriet att gå sönder. Ibland har man tur och det funkar länge, ibland har man otur och det pajjar på ett par dar.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

21 761 Inlägg
5 september 2007
#3
stukastini skrev:
första gången jag kör med ett extra batteri. Just nu går kablen raka vägen, läst att ett  skiljerelä är att föredra så det inte går nå ström framifrån när motorn är avslagen. Men, om säkring av någon anledning skulle gå sönder fram, då finns det inget sätt jag kan upptäcka det förutom att kolla då? Bak är ju ett så kallat AGM batteri och dom är väll inte sådär superbra att ladda ur? För som jag förstår så fortsätter ju anläggningen att spela eftersom den inte är beroende av frambatteriet.

Med 60A säkring där fram så är risken stor att den går sönder. Sätt 100A säkring istället, kabeln tål den säkringen utan problem. Före det bakre batteriet ska det sitta en säkring också, annars finns det ingenting som skyddar om det tex skulle bli kortslutning nära bakre batteriet.

Om kopplingsblocket sitter nära bakre batteriet och om kabeln inte går igenom någon metallvägg, så kan du ta bort 80A säkringen och flytta den före bakre batteriet. Byt ut även den säkringen till 100A.

Det batteri som du har bak tål djupa urladdningar enligt specen på SVR:s hemsida, då är det ingen katastrof om det blir mycket urdraget ett antal gånger. Men även om man har ett batteri som tål mycket stryk så bör man ju helst undvika att göra många djupurladdningar, batteriet mår bättre då.

Oavsett om batteriet tål djupurladdningar eller inte så ska man ladda upp ett djupurladdat batteri direkt, då ökar chansen att batteriet återhämtar sig bra.

Jag brukar rekommendera skiljerelä när man har extra batteri/batterier, dels är det som sagt ingen risk att det främre batteriet dras ur när man spelar med motorn avslagen och dels minskar risken för att ena batteriet drar ur det andra.

Men det finns flera som har olika batterier som är ihopkopplade med varandra och inte har skiljerelä, ändå fungerar det bra enligt dem. Det kan fungera bra med den kopplingen, men då bör man ha koll på batteriernas laddningsstatus så att inte något av batterierna blir helt urdraget.


Sök