2785
Sök

Tips till Ljudbygge

65 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
Hej!

Har suttit ett tag och kollat på diverse ljudprojekt och tycker själv att det skulle vara kul att göra nåt sånt. Håller just nu på med ett litet projekt att lära mig, bygger nämligen in två originalhögtalare från en Saab 9000 i en hatthylla. Högtalarna kommer inte användas utan jag använder de bara för att lära mig hantera polyester och allt som tillkommer.

Nu till det jag behöver lite tips/hjälp med:

Jag skulle gärna vilja bygga ett ljud/bildsystem med en sjysst stereo och bra ljudsystem men eftersom jag inte kan ett dugg om ljud så vill jag gärna att ni delar med er av egna erfarenheter.

Har ni även tips på bra, billiga grejer så kan ni ju även tipsa mig om det.

/Sebbe

Amazon kombi!

65 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
Funderar också på en 7'' skärm också.

Amazon kombi!

65 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
Ingen av de 115 som har läst tråden som har några tips?

Amazon kombi!

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
6 september 2007
vad har du tänkt att lägga för pengar på det? ska det vara bra billiga saker lr bätre dyrare saker?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

65 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
Eftersom det är min förstabil, en halvskruttig 9000 och det är mitt första ljudprojekt så tror jag att jag satsar på något billigt (har en hel del andra utgifter nu också). Det här projektet är mest till för att jag ska lära mig grunderna i att bygga ett ljudsystem.

Amazon kombi!

2 201 Inlägg
6 september 2007
är det hela alltet du vill ha, stereo, fram o bakhögtalare, baslåda?
brl brukar sälja hyffsade stereopaket.
det behöver inte vara dyrt för att låta bra. en stereo för under 2000
framhögtalare för 1500-200
steg plus låda för 3000-4000 o uppåt.
allt är beroende på vad du är ute efter i prisklass o smak o tycke

65 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
Det är bytta högtalare fram, vet dock inte hur bra dessa är med ljudet var okej. Bak är det bara originalhögtalare. Sitter en äldre stereo i utan några större finesser.

Okej, är Brl ett bra märke?

Amazon kombi!

elektriker
591 Inlägg
6 september 2007
brl är inget märke utan en firma som säljer bilstereoprylar och dem har till största del bara bra märken.

Hemsidan är: www.brl.se

---------------> Kimpan

227 Inlägg
6 september 2007
tycker du skall kolla in mitt bygge! kör med saab 9000

1 297 Inlägg
6 september 2007
Skulle aldrig bygga ljud i en "halvskruttig" då de är en av de bilar som folk gör mest inbrott i. Skaffa garage, halvförsäkring och extra stereotilllägg till den om du ska sätta in nått i saaben!

65 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
_kimpan_ skrev:
brl är inget märke utan en firma som säljer bilstereoprylar och dem har till största del bara bra märken.

Hemsidan är: www.brl.se

Aha, tack så mycket big_smile

Amazon kombi!

65 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
zero2000 skrev:
tycker du skall kolla in mitt bygge! kör med saab 9000

Kollade in din bil, jävligt fräsch!
Skulle gärna ha den motorn du har med tongue 420 hk är ju inte fel tongue

Däremot så tror jag inte att jag kommer ha lika många basar som du, hahaha big_smile

Amazon kombi!

65 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
MrTobias skrev:
Skulle aldrig bygga ljud i en "halvskruttig" då de är en av de bilar som folk gör mest inbrott i. Skaffa garage, halvförsäkring och extra stereotilllägg till den om du ska sätta in nått i saaben!

Nej det har du rätt i, jag håller visserligen på att rusta upp bilen med den är ju ändå från 1992 och den har ju varit med om en del.

Har larm och garage så jag hoppas att den inte ska bli stulen..

Amazon kombi!

2 201 Inlägg
6 september 2007
känner du för att bygga ljud i din bil så gör det, ljudet kan du alltid flytta med dig till nästa bil.

65 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
peter_1976 skrev:
känner du för att bygga ljud i din bil så gör det, ljudet kan du alltid flytta med dig till nästa bil.

Ja det är sant, det går ju att ta med sig högtalarna till nästa bil.

En annan fråga förresten, läste någon annan stans här på forumet att polyester smälter byggskum. Stämmer det?

Amazon kombi!

Sök