3664
Sök

svampig broms volvo 945 -91

61 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
#1
hej

Har lite problem med att få ett bra motstånd i bromspedalen. Bilen, en volvo 945, har stått en hel vinter ute utan att bromsarna motionerats vilket gjort att allt rostat fast och jag därför har bytt ut i stort sett allt i bromsväg. Det som är bytt fram och bak är; ok, skivor, belägg samt diverse monteringsdetaljer och skrikdämpningsplattor. Nya delar. Jag har luftat samtliga bromsar flera ggr utan bra resultat.

FRÅGAN:

När jag trycker på bromspedalen kommer det ett svagt gnällande/pruttande ljud från huvudcylindern eller den där servoklumpen (vet ej vad den heter) som sitter bakom huvudcylindern. Är detta normalt eller tyder det på att något inte är tätt där? Jag kan inte finna något läckage någon annanstans.

tacksam för svar...

Jag försöker inte ens längre...

272 Inlägg
10 september 2007
#2
Är du 100% säker på att båda glidpinnarna på bromsoken rör på sig ??

Det överlägset vanligaste felet på Volvo med svampiga bromsar är just att nedre glidpinnen rostat fast.

När man byter klossar lossar man ju nedre skruven och fäller upp oket, men glömmer kolla att nedre pinnen rör sig lätt.

Åker helst på is =)

Muttley
10 september 2007
#3
på min fars bil är de glidpinnar som strular, men de orkar han inte byta smile

61 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
#4
ok, tack för svaren. När jag bytte till de nya oken följde det även med nya glidpinnar så det borde fungera som det skall men jag skall kolla det ändå.

NYA FRÅGOR

FRÅGA 1: Om bromsarna är svampiga pga detta(glidpinnarna), är det för att kolven får för mycket "frigång" innan den tar i bromsbelägget eller?

FRÅGA 2: Om man skulle fylla på bromssystemet med bromsvätska från en otät behållare som stått ett tag och tagit upp fukt, hur skulle detta märkas i bilen när man bromsar? Jag vet att den kokar lättare när den blir varm och man då kan tappa all bromsverkan men
vad för annorlunda egenskaper får bromsvätskan (med fukt i)när den är kall och bara provtrycks utan större påfrestning i garaget utan motorn på? Förlorar den sina "hydraliska"
egenskaper direkt när vatten kommit in i den eller gäller detta först när den blivit så varm att den har kokat?

...

Jag försöker inte ens längre...

272 Inlägg
11 september 2007
#5
På fråga 1: Ja.

På fråga 2: Nej, du skulle kunna ha rent vatten i systemet om det tålde värme och inte rostade.

Åker helst på is =)

61 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
#6
har kollat glidpinnarna och de fungerade som de skulle, då är det bara huvudcylindern kvar som det kan vara eller?

Jag försöker inte ens längre...

272 Inlägg
11 september 2007
#7
Ja funkar allt som det ska får man nog misstänka cylindern.

Tänk på när du luftar att aldrig trampa pedalen helt ner i botten, det kan förstöra cylindern.
Senast redigerat av isakare (11 september 2007)

Åker helst på is =)

61 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
#8
ok, det är förmodligen det som hänt. Men då vet jag iallafall vad som behöver göras.
Tack för svaren...

Jag försöker inte ens längre...


Sök