Hejsan hoppsan. Jag och min bror har en Micra tillsammans som vi använder som pendlarbil, billig och bra... Trodde vi.
Inatt dog den mitt på vägen, åkte lugnt och stilla så det var ingen större ansträngning på motorn. Helt tvärt dör motorn utan någon som helst förvarning, på en gång, utan något som helst hostande eller pruttande. Motorlampan började lysa med en gång så självklart stannar vi så fort det gick. Diverse startförsök utövades utan positivt resultat.
Nu till det skumma. Jag tyckte mig höra något metalliskt från motorrummet som klingade till i samband händelsen. När man försöker starta motorn nu så låter det precis som vanligt, inget som skramlar eller bankar eller så (om kamaxel/rem skulle gått av), allt är precis som vanligt förutom att motorn då inte startar. Jag vet inte om det har någon betydelse eller om jag bara inbillade mig men jag hörde alltså det ljudet i samband med att motorn lägger av.
Efter händelsen så kommer det ingen som helst gnista till stiften. Har provat att byta tändspole också, då det inte är alltför ovanligt att dessa går i pension, utan resultat. Provade också att tillfälligt förbättra kontakterna lite på kabeln som går från spolen till fördelaren (därför ser kontakterna lite knasiga ut på bilderna nedan).
Mätte också upp spänningen på 15-kontakten på tändspolen, alltså där det ska komma ström när man vrider på tändningen. Där fanns spänning. Rengjort i fördelaren har jag gjort också, tagit bort all oxid och våtslipat rent.
Ändå vill det sig inte. Still no gnista! Blir lite frustrerad, man tänker att det ska vara en så enkel bil, men nej. Vet nån vad som kan vara fel? All annan el fungerar som det ska...
Inte så jättebra bilder men bättre några dåliga bilder än inga alls.
Jättetacksam för svar!
mvh