2492
Sök

b23 FK blåryker

238 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#1
Tjena har lite problem med bilen , den blåryker när jag gasar fullt och släpper av. bilen går bra inga fel så men den ryker som fan , tacksam för svar och råd

JP Samlare

Eliminator
1 441 Inlägg
19 september 2007
#2
Ventiltätningarna i bästa fall,,,

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

58 Inlägg
19 september 2007
#3
känn på turbon så att den inte galppar


62 Inlägg
19 september 2007
#4
Låtter som att det är topplockspakningen är sliten smile


Mr White
1 072 Inlägg
19 september 2007
#5
Johan_leet skrev:
Låtter som att det är topplockspakningen är sliten smile

Då skulle den vitryka


62 Inlägg
19 september 2007
#6
jo sant om den skulle ta vatten ja smile men om topplockpakningen är sliten så kan den även ta olja därifrån .


Mr White
1 072 Inlägg
19 september 2007
#7
Johan_leet skrev:
jo sant om den skulle ta vatten ja smile men om topplockpakningen är sliten så kan den även ta olja därifrån .

topp packningen har inget me de å göra:)blå ryker den så är de antingen dåliga ringar,dålig turbo..eller ventiltätningar


Fetast i stan !!
991 Inlägg
19 september 2007
#8
SweHedis skrev:
Tjena har lite problem med bilen , den blåryker när jag gasar fullt och släpper av. bilen går bra inga fel så men den ryker som fan , tacksam för svar och råd

Tjenare höghuset smile    jag skulle tippa på att det är turbon som är dålig !!  // Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

62 Inlägg
19 september 2007
#9
ja har varit med om att den tar olja pga att topplockpakningen är dålig. och då rök det blått.
Dra ett komptest och kolla kompet och då får du reda på om ringarna är dåliga
Senast redigerat av Johan_leet (19 september 2007)


238 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#10
Johan_leet skrev:
ja har varit med om att den tar olja pga att topplockpakningen är dålig. och då rök det blått.
Dra ett komptest och kolla kompet och då får du reda på om ringarna är dåliga

ok.. gick din bil dåligt eller?

JP Samlare

62 Inlägg
19 september 2007
#11
nja sådär.. bara att det rök blått


238 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#12
Johan_leet skrev:
nja sådär.. bara att det rök blått

ok får den går bra , men ryker som fan

JP Samlare

62 Inlägg
19 september 2007
#13
okej okej . det låter som att motor tar olja någon stans.  ja du .. kolla så du inte har stopp i vevhusventiliationen , om det är stopp i den så är det högt tryck på oljan och då kanske den trycker ut någon olja från topplockpakningen. ta dän tändstiften och kolla på dom,
det syns när det är förbränd olja på dom. kolla om det är mkt oljigt under motorn. annars kan det vara att oljekylningen i turbon är trasig att det läker där. borde vara något utav det.

( låter kanske sjukt att det kan vara vevhusventillationen , men ja har varit med om det . )

Lycka till !
Senast redigerat av Johan_leet (19 september 2007)


238 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#14
Johan_leet skrev:
okej okej . det låter som att motor tar olja någon stans.  ja du .. kolla så du inte har stopp i vevhusventiliationen , om det är stopp i den så är det högt tryck på oljan och då kanske den trycker ut någon olja från topplockpakningen. ta dän tändstiften och kolla på dom,
det syns när det är förbränd olja på dom. kolla om det är mkt oljigt under motorn. annars kan det vara att oljekylningen i turbon är trasig att det läker där. borde vara något utav det.
Lycka till !

jag tror att de är vevhuset som spökar en polare hade samma problem dock har han ej en turbo men den rök den med

JP Samlare

62 Inlägg
19 september 2007
#15
det är bara att ta dän och göra rent ! det skadar inte det bli massa oljekondens. som man på lättaste sätt förklarar : (ser ut som senap!) ta dän och blås rent med tryckluft! Lycka till!


238 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#16
Johan_leet skrev:
det är bara att ta dän och göra rent ! det skadar inte det bli massa oljekondens. som man på lättaste sätt förklarar : (ser ut som senap!) ta dän och blås rent med tryckluft! Lycka till!

tackar för hjälpen kanske gör de till helgen smile

JP Samlare

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
19 september 2007
#17
Tycker de låter exakt som turbon som håller på att ge sej... Har en kompis som mekat på volvo och som han förklarat de så finns de tre olika sätt man kan märka att en turbo är slut på, minns inte alla tre, men en var att den blåryker kraftigt vid gassläpp...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

The one and only
1 091 Inlägg
20 september 2007
#18
rycker det precis efter att du har släppt av gasen så är det nog tätningar/lagren i turbon som är dåliga roll

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

The one and only
1 091 Inlägg
20 september 2007
#19
o föresten är det väll B230FK du har wink hehe

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.


Sök