Bilråd: S40 eller A4?

frazier
21 september 2007 · 24 Inlägg

Tjena

undrar ifall man skullke kunna få lite råd angående ett bilköp?

funderar på en s40 men vet inte om man ska ta 2,0t eller t4 och om man ska ta fas I eller II?

har tänkt lite på Audi A4 1,8t också men det verkar som om man kan få ut mer hästar ur S40 efter att man har pillat lite med motorn?

så vad tycker ni 2.0t, T4 eller A4 1,8t

skriv och motivera gärna för- och nackdelar på resp. bil

tack på förhand

/Frazier

Supratok Toker
21 september 2007 · 491 Inlägg

Haft A4 och kört S40 2.0T Chippad..    S40 gilla jag mer, + att den gick bättre än både A4 och T4.
Min åsikt...

Toker Jr 081102
daveo daveo
21 september 2007 · 8 Inlägg

S40!!!! hehe, inte så svår fråga för mig att svara på kanske men..

fördelarna är nog, tror volvon är billigare att äga m.m, och mer vrid och hästar i volvon, snyggare, (bortsätt från -06 och fram) smile.. farsan har en A4 1,8T Avant quattro, och den har ju grym väghållning men är inget tryck i den för 5 öre, inte jämfört med min alls!! mmin är iförsej chippad, men den var pigg orginal med!! speciellt på de högre växlarna är audin jätte trött!! han ska dock byta nu snart..

hoppas det hjälpte lite!? hehe!!

wrooom
Mäki Långsam Perfektionist
21 september 2007 · 4 800 Inlägg

Om det bara är effekt så skulle jag nog tagit en S40 2,0T.
Men ska det vara körkänsla så har nog jag tagit Audin av dom nyare årsmodellerna. smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Davv3
21 september 2007 · 1 019 Inlägg

Äh, köp ingen gammal audi.. då blir du lika puckad som Mäki höhö! big_smile Volvo är grejjer de wink

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]
Marcus_Turbo
21 september 2007 · 268 Inlägg

hade ja varit dig hade jag nog köpt mig en S40, sen om du ska ha en 2,0T eller en T4 är ju svårt o säga.. helt på vad du själv är ute efter.. jag har ju en v40 2,0T och ja tycker de räcker med den, man har kraften när den behövs vid omkörningar osv... men vill du ha turbo kick'en så får du ju ha en T4, men den börjar ju ladda mkt senare än va 2,0T'n gör..

men med ett chip i en 2,0T så blir dom nog roligare dom också big_smile..

Men köp en volvo som sagt wink //Marcus

manne_r
21 september 2007 · 14 Inlägg

fortsätter att tycka som dom flesta.. ta s40in... men har du inte tänkt o trimmat så gör mycke så ta t4an...

Muttley
21 september 2007 ·

skulle inte ha valt t4an faktiskt. jag valde mellan 2.0t och t4.

försäkringen sticker i höjderna på t4an.

betalar ca 7400 är 21 år och de är första bilen i mitt namn...


dock hjullagren borde du kolla extra på fas1 dock. men de är ingen dyr reperation

har haft min sedan mars och har inte ett enda problem alls med min..

Fimpha
21 september 2007 · 557 Inlägg

Jag lägger min röst på S40 men se då till att få ett ex efter 98 för dom har stora problem med databoxen på framför allt 98an... Har jälv råkat ut för det på min S40 2,0T som jag hade förut.

//Jerry
zander
21 september 2007 · 371 Inlägg

audi a4 smile goa bilar smile går bra om man chippar dem med... 1.8t eller 1.8ts smile

Life is a bitch, then u die
Muttley
21 september 2007 ·

Fimpha skrev:
Jag lägger min röst på S40 men se då till att få ett ex efter 98 för dom har stora problem med databoxen på framför allt 98an... Har jälv råkat ut för det på min S40 2,0T som jag hade förut.

98??? jag har trots allt kör över 2000 mil redan med min inte ett fel. samma med ett par vänner inga fel på deras ?   var de bara ett par exemplar eller ?

Snoppen
21 september 2007 · 543 Inlägg

Marcus_Turbo skrev:
hade ja varit dig hade jag nog köpt mig en S40, sen om du ska ha en 2,0T eller en T4 är ju svårt o säga.. helt på vad du själv är ute efter.. jag har ju en v40 2,0T och ja tycker de räcker med den, man har kraften när den behövs vid omkörningar osv... men vill du ha turbo kick'en så får du ju ha en T4, men den börjar ju ladda mkt senare än va 2,0T'n gör..

men med ett chip i en 2,0T så blir dom nog roligare dom också big_smile..

Men köp en volvo som sagt wink //Marcus

2.0 turbon börjar väl ladda vid 3500rpm?

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.
JoKKe Fortkörare
21 september 2007 · 99 Inlägg

hade tagit T4 iaf...köpte en 2.0T men ångra mig efteråt likabra o ta en T4 direkt

Honda Civic Type-R -05
Invidia GT300
K&N Typhoon
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
21 september 2007 · 548 Inlägg

S40 T4 tycker jag! Hade en V40 T4 -98 aldrig ngt krångel med dennna! Kanonfin bil!

-Mike-
BMW 320i (2003)
Marcus_Turbo
21 september 2007 · 268 Inlägg

Snoppen skrev:

Marcus_Turbo skrev:
hade ja varit dig hade jag nog köpt mig en S40, sen om du ska ha en 2,0T eller en T4 är ju svårt o säga.. helt på vad du själv är ute efter.. jag har ju en v40 2,0T och ja tycker de räcker med den, man har kraften när den behövs vid omkörningar osv... men vill du ha turbo kick'en så får du ju ha en T4, men den börjar ju ladda mkt senare än va 2,0T'n gör..

men med ett chip i en 2,0T så blir dom nog roligare dom också big_smile..

Men köp en volvo som sagt wink //Marcus

2.0 turbon börjar väl ladda vid 3500rpm?

hehe nej det är T4an som börjar ladda där nån stans..
2,0T'n är ju en lätttryckare så den börjar vid 1800rpm om ja inte minns helt jädra fel tongue

-Niklas-
22 september 2007 · 96 Inlägg

tkd_rille skrev:

Fimpha skrev:
Jag lägger min röst på S40 men se då till att få ett ex efter 98 för dom har stora problem med databoxen på framför allt 98an... Har jälv råkat ut för det på min S40 2,0T som jag hade förut.

98??? jag har trots allt kör över 2000 mil redan med min inte ett fel. samma med ett par vänner inga fel på deras ?   var de bara ett par exemplar eller ?

Var rätt många T4-98 som hade strul med styrboxen. Men det är nog bytt på de flesta skulle jag tro. Men köper du en T4 från -98 så kolla om styrboxen är bytt. Annars kan det kosta ett par tusen att byta.

Inte helt oväntat så rekomenderar jag också att du köper dig en S40. Bra komfort, säker och väldigt rolig att köra. Sen om du ska köpa en 2.0T eller en T4 beror ju på vad du är ute efter. Ska du trimma så tål T4:an mera. Och turbokicken i den är större... Riktigt kul bil med andra ord. Men är det "bara" lite extra kraft vid omkörningar du vill ha så tycker jag du ska ta 2.0T. Den räcker gott och väl och med ett chip i den så får du 200 hk men med billigare försäkring.

Kan tipsa om en riktigt bra sida för S/V40 ägare... http://www.x40nordic.com

frazier
22 september 2007 · 24 Inlägg

Tack så mycket för alla svaren:)
tror det lutar mer åt att det blir en s40 2,0t

men det här med att det är en lättryckare, kan man inte byta upp den till en fulltryckare:P eller är jag helt ute och cyklar?

sedan läste jag i en annan tråd där det stod att man inte kunde ha dump och öppet filter på en s40, eftersom det skadar motorn på nåt vänster. Är det sant eller är det bara skitsnack?

linusgrabo Kockafan
22 september 2007 · 224 Inlägg

du ska inte ha en öppen ventil till en bil med luftmassemätare för då mäter den fel.. men du kan ha öppen om du vill men som sagt det rekomenderas inte.

Kocken
-Niklas-
22 september 2007 · 96 Inlägg

Finns hybriddumpventiler att köpa till S40. Själv kör jag med öppet luftfilter och det ger en hel del "pysljud" ändå. Det är väl det man är ute efter. wink

Du kan byta till en T4-turbo (14T) på en 2.0T och får då T4 prestanda. Autotech har färdiga chip för det har jag för mig. Sen kan du ju gå in på http://www.atechmotor.com och kolla vad de har för roliga grejer till S40:s.

Lycka till med bilköpet!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang