Lastbilschaufför?

Hellfire
26 september 2007 · 160 Inlägg

Det är så att jag har varit sjukskriven under en väldigt lång period av flera olika orsaker, men jag ska inte gå in på det utan jag vill veta en sak. Jag vill inte gå hemma som sjukskriven då man lever på usel ekonomi, jag vill ha ett fast jobb så att man kan få lite pengar att spendera och då särskilt på mitt huvudintresse som är bilar. Jag har nu funderat på yrket som lastbilschaufför men har några frågor. Jag vet att det är några på forumet som jobbar inom denna yrkeskategori så kanske kan man få lite mer kött på benen. Det jag undrar över är följande:

1. Vilken utbildning krävs för att man ska bli färdig lastbilschaufför?
2. Hur är det med jobben inom den yrkeskategorin, finns det gott om jobb?
3. Vad är medellönen för en lastbilschaufför?

Senast redigerat av Hellfire (26 september 2007)

fishn
26 september 2007 · 226 Inlägg

kan skriva lite vad jag tror eftersom min pappa var lastbilschaufför...
krävs väl ingen speciellt utbildning förutom lastbilskörkort vad jag vet, ett plus är väl att du kan vissa delar om distribution lr hur det stavas....
Neråt i landet är det säkert gott om jobb, typ skåne.. eftersom mycke körs till danmark, tyskland, belgien ja osv.. kör du mycke kanske det ligger runt 18-20k i månaden, det va iaf va min pappa fick! detta är mest spekulationer eftersom jag inte längre är så insatt smile men kanske hälpt dig lite på traven iaf.

Charles_ Är nog fan bara bitter..
26 september 2007 · 365 Inlägg

Jag ska själv börja plugga till yrkeschafför/lastbilschafför nu på måndag här i Örebro! Utbildningen är på 40 Veckor. Det var bara att skicka in betygen och lite information om en själv så kom jag in där.. Och jobb finns det, bara kolla i tidningen under Jobb där hittar man massor. Medellönen vet jag inte men skulle tippa på en 15-16000 efter skatt? Rätta mig gärna om jag har fel..

Pain is temporary, Glory last forever.
fishn
26 september 2007 · 226 Inlägg

Charles_ skrev:
Jag ska själv börja plugga till yrkeschafför/lastbilschafför nu på måndag här i Örebro! Utbildningen är på 40 Veckor. Det var bara att skicka in betygen och lite information om en själv så kom jag in där.. Och jobb finns det, bara kolla i tidningen under Jobb där hittar man massor. Medellönen vet jag inte men skulle tippa på en 15-16000 efter skatt? Rätta mig gärna om jag har fel..

jo medellönen är nog runt 15-16000 i månaden, beror ju på hur mycke man kör o vad man kör.

JonasPLind
26 september 2007 · 820 Inlägg

Det lär vara svindyrt att ta lastbilskort?
övningskörningen osv... smile

Grabber Dagdrömmare
26 september 2007 · 2 836 Inlägg

CE kort kostar 30-50000kr via körskolan beroende på hur mycket måste man köra.
Lånen är inte direkt så bra, det är övertid o traktamentet som ger pengar.
Jobbar man 12 timar, 5 dagar i veckan så kan man få ut 15-16000kr.
Ligger man ute(sover i bilen) med långa svängar så kan det vara kring 20000kr.
Det kanske låter mycket men tänk på det att många kronor försvinner på bensinmackar osv, mackor är inte goda varje dag o dagens elle korv kostar.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Hellfire
26 september 2007 · 160 Inlägg

Grabber skrev:
CE kort kostar 30-50000kr via körskolan beroende på hur mycket måste man köra.
Lånen är inte direkt så bra, det är övertid o traktamentet som ger pengar.
Jobbar man 12 timar, 5 dagar i veckan så kan man få ut 15-16000kr.
Ligger man ute(sover i bilen) med långa svängar så kan det vara kring 20000kr.
Det kanske låter mycket men tänk på det att många kronor försvinner på bensinmackar osv, mackor är inte goda varje dag o dagens elle korv kostar.

Ajdå, gäller alltså att arbetsförmedlingen går in och ställer upp och betalar kortet men det är väl inte så troligt idag.neutral

Horizon
26 september 2007 · 296 Inlägg

Prova med Arbetsförmedligen iaf, jag fick mitt betalt samt aktivitetsstöd under tiden. kalasbra ordnat big_smile

Du kan räkna med 115-120kr/timmen om du kör normal dagtid.

jobb finns det riktigt gott om, iaf häromkring.

speedfreak racing Arbetsnarkoman...
26 september 2007 · 1 098 Inlägg

Hellfire skrev:
Det är så att jag har varit sjukskriven under en väldigt lång period av flera olika orsaker, men jag ska inte gå in på det utan jag vill veta en sak. Jag vill inte gå hemma som sjukskriven då man lever på usel ekonomi, jag vill ha ett fast jobb så att man kan få lite pengar att spendera och då särskilt på mitt huvudintresse som är bilar. Jag har nu funderat på yrket som lastbilschaufför men har några frågor. Jag vet att det är några på forumet som jobbar inom denna yrkeskategori så kanske kan man få lite mer kött på benen. Det jag undrar över är följande:

1. Vilken utbildning krävs för att man ska bli färdig lastbilschaufför?
2. Hur är det med jobben inom den yrkeskategorin, finns det gott om jobb?
3. Vad är medellönen för en lastbilschaufför?

Kan svara eftersom jag själv utbildar mej till lastbilschaufför..

1. De krävs egentligen ingen utbildning utan bara ett lastbilskort.. Sen gör de ju inget att kunna lite.. men de brukar lösa sej efter nån veckas arbete. då har du lärt dej hur de fungerar inom företaget å så...

2. Jobb finns det hur mkt som helst. Vare sig du bara vill köra över dan eller långa turer med övernattningar.

3. Lönen ligger som nån här sa på ca 15 16 tusen.. Och det är traktemente och dom långa turerna som gör det.. Då kan man ligga på ca 20. Sen går det ju att jobba i norge som kompisen gör.. han har ca 30 tusen norska i lön. Men då jobbar han söndag eftermiddag till fredag eftermidddag.. Lönen beror ju helt på hur du vill jobba...

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Moren President
26 september 2007 · 4 Inlägg

Jag arbetar som lastbils chaffis (Y), Utbildning ptja C och E kort vore väl bra att ha, samt så måste du ha ADR bevis sen är det väl inge mer utbildning för att sätta sig och kör. men man blir inte lastbilschaffis för att man har körkorten den saker är helt klart. lasta smart är väl A och O om du frågar mig. Lön'en ligger runt 20k brutto enligt Facket, har du tur och kommer på ett bra ställe betalar väl dom mer direkt.
Jobb är inget problem att hitta bara man vill byta stad.

micka trucker
26 september 2007 · 5 Inlägg

Hade varit intressant att veta varför du varit sjukskriven eftersom det verkar som om du tror att chaufförsyrket bara är att hålla i en ratt. smile

allwheelspinn Maskinförare
26 september 2007 · 72 Inlägg

Mitt CE + yrkeskompetensen kommer att kostar mig 200,-
dvs 80,- för fotograferingen och 120,- för tryckkostnaden av själva plastkortet. :-)

men då går jag på Liljaskolan i Vännäs. byggprogrammet-anläggningsmaskiner.

Sök reda på en påbyggnadsutbildning via komvux så får du hela paketet med körkort och yrkeskomp skitbilligt.

yrkeskompen har jag för mig krävs om du är under 21år och vill köra tyngre än 7,5ton.

sen kan ju truck och hjullastare-gods vara bra att ha om man vill lasta sin egen bil.

enl lönelistan tror jag du ska ha 122kr/timmen.

Jag kan inte få sparken, slavar måste säljas...
Vorsprung durch tecknik-Försprång genom teknik
Audi S4 Quattro "The Purple Pearl" (1993)
Rlundgren Långtradarchaffis
26 september 2007 · 224 Inlägg

håller själv på med utbildning och tar lastbils korten. Teorin för C är snart klar, samt att vi håller på o kör o backar för fullt. Men de som krävs är väll C, CE o Yrkes kompetens beviset i stort sett..Sen är de ju inte heller bara sätta sig o köra, rätt bra o ha koll på hur du ska lasta osv smile   

Men tycker du ska höra med AFM, är väll inte helt omöjligt att dom betalar kursen åt dig smile

Den som påstår att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Hellfire
26 september 2007 · 160 Inlägg

mumsi skrev:
Hade varit intressant att veta varför du varit sjukskriven eftersom det verkar som om du tror att chaufförsyrket bara är att hålla i en ratt. smile

Nej jag tror inte att det bara är att sitta och jäsa som en upplåst hamburgeätande åsna bakom ratten, lastning tillhör ju yrket också.wink Sedan vet jag icke hur pass tungt lastandet kan bli men på den punkten så finns det ju hjälpmedel. Man bär ju inte in stora balar eller pallförpackade varor med händerna.smile

I övrigt så får man tacka för alla seriös svar i tråden.

Tega Yrkesförare
26 september 2007 · 1 073 Inlägg

En liten tanke på vägen från en chaffis (ca 7 år i yrket).
Det här med utbildning krävs ju inte i samma utsträckning som många andra jobb, utan  grundbehörigheten för en chaufför idag är CE-kort, ADR-intyg och truckförarbevis.

Men detta är ju långt ifrån allt. Du kan med detta börja jobba inom yrket men det är nu som själva "utbildningen" börjar. Branchen ser lite annorlunda ut idag än för en 10-15 år sedan. Ratthållarnas tid är (nästan) förbi. Man måste vara flexibel och kunna tänka till lite samt var väldigt stresstålig. Att lasta och lossa tillhör vardagen, att lägga vikten rätt på axlarna, stuva, lastsäkra och lasta smart. Att palla in pallarna med truck är inte alltid dagens öde. Att volymlasta 200 kartonger förhand ovanpå annat gods eller liftlossa 10 pallar socker på en gård är bara exempel på att det är ett fysiskt krävande jobb där rygg och knän tar stryk.

Man måste vara serviceinriktad då kundkontakt är en stor del av vardagen, kunna ta initiativ och lägga upp körningen så allt klaffar samt köra lagligt och rätt för detta är trots allt en unik yrkesgrupp vad gäller att ha polisen efter sig för småfel på jobbet.

Jobb finns för den som är villig att ta till sig detta. Bra chaffisar är en bristvara.
Så det är bara och söka och visa intresse och lyssna på gamla kollegor, dom vet för det mesta vad dom pratar om, det har jag lärt mig:)

Så sammanfattningsvis så är erfarenheten utbildningen som gör dig till en bra chaufför.
Lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang