Visst, batterierna är bättre idag än för 10 år sen, men dom är fortfaronde värdelösa. Att ha en bil som väger 1500 kg, toppar kanske 150, är skapligt snabb dit dock, och dessutom inte rymmer mer än en normalstor kundvagn om man fäller baksätet, och sen kostar 400 000 är inte tilltalande...
Om man ser till konkurrenterna i viktklassen:
Impreza
Evo
miata
9-3 aero
v50 T5
Vilken hade man valt? Inte elbilen i alla fall... Särkilt inte när man får en evo och en impreza för samma pris som en elbil...
Vem ska tjäna på elbilen då? Knappast miljön i alla fall. Visst, avgasfritt låter ju bra, men vad gör vi med batterisyran, blyet t.ex när bilen tjänat ut?
Hur mycket ström går det åt för att ladda upp den från tom till full på en acceptabel tid (ca 1h)? Går åt rätt mycket, och då får kolkraftverken jobba hårdare...
Nä, utvecklingen får hålla på ett tag till. I alla fall 30 år till, så vi får fram batterier som är vätskefria, eventuellt fyllda med miljövänlig vätska, blyfria och lätta, och som har en kapacitet på minst 70 mil i en bil stor som en V50.
Först då kan det bli ett vettigt alternativ.
Men å andra sidan så är elbilen redan nu ett vettigt alternativ i innerstan. Dock bara där... Och vem vill i ärlighetens namn betala över 400 000 för en bil som bara kan sanvändas i stan?
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!