4379
Sök

Vad tror ni om elbilar?

1 171 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
Jag kan förstå att många på detta forum kanske klamrar sig fast vid förbränningsmotorer, mycket är investerat både ekonomiskt och emotionellt i bensindrivna fordon.

Men vad tror ni om eldrivna bilar?

Dels har vi ju den mest berömda. GM EV1 som tillverkaren beslutade sig för att dra tillbaka och skrota alla bilar trots vilda protester från kunder som ville köpa leasingbilarna. Möjligtvis den mest omtyckta elbilen. Gör 0-100 på 8 sekunder och har elektroniskt begränsad toppfart på 129km/h och en räckvidd på 24mil på en laddning.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/ed/GM_EV.jpg

Sedan har vi amerikanska Tesla Roadster som inte kommit ut på marknaden ännu. 0-100 på 4 sekunder. Toppfart på drygt 200km/h. Räckvidd på 32mil. Beräknas kosta 666000kr.
http://marketplace.publicradio.org/i/news/b_tesla_350x240.jpg
http://www.teslamotors.com/

Norska Think City: Maxfart 100km/h. Räckvidd på 18mil. Kostar 240000kr +batterihyra 1400kr/mån.
http://www.think.no/var/corporate_site/storage/images/media/images/display_design_eksterior_1/893-2-nor-NO/display_design_eksterior_1.jpg
http://en.think.no/

Läs mer här:
http://www.nyteknik.se/art/52379
http://en.wikipedia.org/wiki/Battery_electric_vehicle

Jag tänker såhär att dels så har batteritekniken blivit bättre iom utvecklingen av mobiltelefoni och bärbara datorer. Litiumjonbatterier kanske är den mest intressanta tekniken nu. Att laddningen tar några timmar kanske inte är ett problem om man inte ska långt. Kör man mest kortare sträckor upp till ett par 10-tals mil om dagen så är det ju lättare att bara plugga in bilen hemma än att åka och tanka. Men det gäller ju att fler får upp intresset för elbilar så att de blir billigare och bättre. Som det är nu har ju oljeindustrin sitt järngrepp om bilindustrin och en större efterfrågan måste till för att bryta upp detta.

Inga utsläpp av någonting i stort sett i stadsmiljön/längs vägarna. Bara lite däckpartiklar kanske. Det gör ju elbilen till ett starkt kort för att bilismen ska kunna överleva den arga miljömobben.

Ljudet. Vad går upp mot ljudet av en schysst V8:a? Tystnad kanske? Hur roligt är det att åka mil efter mil med ett råmande buller i öronen? Lite musik kanske skulle vara roligare i längden?
Senast redigerat av zoopåse (26 september 2007)

285 Inlägg
26 september 2007
det stora problemet ligger ju i att man är bekväm & "snål"  lägga ut massa pengar på en bil som har sämre prestanda, dyrare att köpa, samt att man ska behöva ladda konstant..
Batterier som håller längre, samt prestanda så vore jag inte främmade.

en satans jävla Volvo.

820 Inlägg
26 september 2007
känns illa att inte kunna ta sig mer än 25 mil.
Det är ju den sträckan man har till släkten liksom...

Och att få "bensinstopp" med en sån där är ju ett rent jävla helvete kan jag tänka mig eftersom det inte bara är att gå till macken med en pet-flaska och tanka två liter och sen gå tillbaka smile

man måste ju ladda sitt monsterbatteri på något annat vis  och det viset är knappast bärbart smile

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
26 september 2007
Om det var lånsamt(billigt) att köpa en sådan bil o ha som pendel bil till jobbet så vist! Ja tack!
Men det är billigare att pendla med min V8 än med nån av dom elbilar!
Vi får vänta ett par år till tills teknologin o pris har förbättrats.

7 100 Inlägg
26 september 2007
och hur mycket man än gasar så hör man ju inget "wroom wroom" tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Smålänning
7 887 Inlägg
26 september 2007
Visst, batterierna är bättre idag än för 10 år sen, men dom är fortfaronde värdelösa. Att ha en bil som väger 1500 kg, toppar kanske 150, är skapligt snabb dit dock, och dessutom inte rymmer mer än en normalstor kundvagn om man fäller baksätet, och sen kostar 400 000 är inte tilltalande...
Om man ser till konkurrenterna i viktklassen:
Impreza
Evo
miata
9-3 aero
v50 T5

Vilken hade man valt? Inte elbilen i alla fall... Särkilt inte när man får en evo och en impreza för samma pris som en elbil...

Vem ska tjäna på elbilen då? Knappast miljön i alla fall. Visst, avgasfritt låter ju bra, men vad gör vi med batterisyran, blyet t.ex när bilen tjänat ut?
Hur mycket ström går det åt för att ladda upp den från tom till full på en acceptabel tid (ca 1h)? Går åt rätt mycket, och då får kolkraftverken jobba hårdare...

Nä, utvecklingen får hålla på ett tag till. I alla fall 30 år till, så vi får fram batterier som är vätskefria, eventuellt fyllda med miljövänlig vätska, blyfria och lätta, och som har en kapacitet på minst 70 mil i en bil stor som en V50.

Först då kan det bli ett vettigt alternativ.

Men å andra sidan så är elbilen redan nu ett vettigt alternativ i innerstan. Dock bara där... Och vem vill i ärlighetens namn betala över 400 000 för en bil som bara kan sanvändas i stan?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
26 september 2007
Fula som f-n är dem ju iaf, det är ju ett som är säkert. tongue

I do it my way

160 Inlägg
26 september 2007
I dagsläget så är el-bilen inte aktuell. Fortfarande på tok för dålig driftstid på batterierna och sedan så är det en stor begränsning som en annan påpekade, om man mot förmodan för batteristopp mitt ute på vischan – vad gör man då. Ringer en bärgningsbil som har batteriladdare med sig och som sedan får stå på och ladda din bil i några timmar, inte ekonomiskt för dig som bilägare. ’

Sedan så gäller det ju att bygga ut el-stolpar på varje parkeringsplats runt om i hela landet vilket är en rätt stor kostnad. Därtill tillkommer en kraftigt ökande elkonsumtion vilket leder till att kärnkraftverken måste leverera mycket mer ström och då får vi mer kärnkraftsavfall vilket är en av våra större miljöhot.

Personligen så tycker jag att ljudet från en förbränningsmotor är betydligt trevligare att lyssna på än att bara höra ett litet driftssurr i bakgrunden.

Däremot så kan el-tekniken vara ett viktigt miljösparande redskap som t.ex. om alla budbilar, gräsklippare, små grävmaskiner o.s.v. gick på el istället för på fossila bränslen.

I framtiden så kommer förmodligen el-tekniken att vara betydligt mer effektiv än idag samt att vi kanske har kommit längre med att alstra el utan hjälp av kärnkraften som huvudleverantör, då kan vi snacka el-bilar igen. Under tiden så kommer vi säkerligen att se allt fler hybridbilar på försäljningshallarna. Bilar som t.ex. har både förbränningsmotor och el-motor. El-motor för stadskörning och förbränningsmotorn för landsväg och motorvägskörning.

Fotograf
1 319 Inlägg
26 september 2007
kul att bygga ljud i en sådan bil då.. lär ju resvägen för kortas med typ 15mil eller nå om man bygger in en bra ljudanläggning som drar lite ström:)

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

820 Inlägg
26 september 2007
Gäller att köra utan AC i en sån bil smile

1 171 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
fredda_king skrev:
kul att bygga ljud i en sådan bil då.. lär ju resvägen för kortas med typ 15mil eller nå om man bygger in en bra ljudanläggning som drar lite ström:)

Å andra sidan så behöver du inte spela lika starkt för att överrösta bullret.
Hellfire skrev:
Sedan så gäller det ju att bygga ut el-stolpar på varje parkeringsplats runt om i hela landet vilket är en rätt stor kostnad. Därtill tillkommer en kraftigt ökande elkonsumtion vilket leder till att kärnkraftverken måste leverera mycket mer ström och då får vi mer kärnkraftsavfall vilket är en av våra större miljöhot.

Energimässigt tror jag det är effektivare att producera el till att driva en elbil än att producera bensin för att driva en bensinbil. Att den drivs på el betyder ju att energikällan kan vara i princip vad som helst, bensin tex.

BadGirl_854T5 skrev:
Fula som f-n är dem ju iaf, det är ju ett som är säkert. tongue

De vill nog att de ska se udda och nya ut på något sätt. Det ska inte vara någon tvekan om att det är något konstigt med bilen. Det rättar nog till sig med ett mer seriöst intryck när allmänheten börjar få upp intresset för elbilar.

407 Inlägg
26 september 2007
Finns ju också "mellanvägen" som folk tyckts glömmt bort här, alltså en bil driven på både bensin och el. Har en del fördelar plus att dem driver på utvecklingen för bilar bara drivna på el.

1 171 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
Vallås Locos skrev:
Finns ju också "mellanvägen" som folk tyckts glömmt bort här, alltså en bil driven på både bensin och el. Har en del fördelar plus att dem driver på utvecklingen för bilar bara drivna på el.

Du menar en plug-inhybrid? Vanliga hybrider drivs ju fortfarande bara på bensin. Jag förstår inte att det ska vara så svårt att göra ett till "tanklock" med elkontakt. Folk använder ju motorvärmare redan som det är så en elsladd till bilen när den står i garaget eller på boendeparkeringen borde inte vara så främmande.

1 833 Inlägg
27 september 2007
hade lätt köpt en om jag bott i stan-

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Fotograf
1 319 Inlägg
27 september 2007
sugen att se volvo c30 med elmotorerna 4st motorer på 1000nm st den borde orka lite tycker ja..  om jag minns rätt så kommer den nästa år:) men 1000nm per motor och hjul:)

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

304 Inlägg
27 september 2007
fredda_king skrev:
sugen att se volvo c30 med elmotorerna 4st motorer på 1000nm st den borde orka lite tycker ja..  om jag minns rätt så kommer den nästa år:) men 1000nm per motor och hjul:)

Var det inte om 8 år? hmm

Student
232 Inlägg
27 september 2007
om man inte var en dåre som åker 100 mil på en dag så skulel man mycket väll kunna tänka sig en elbil

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

1 171 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
För kampingfantaster kan man ju tänka sig på bensinmacken:

-En frusen kylklamp och ett utbytesbatteri tack.

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
27 september 2007
visst elbilar lär ju funka bra tongue bara dem låter bröööööööööl och luktar bensin så är det okej tongue

Team Insane Racing

Sök