2748
Sök

är det att föredra att bygga lådor till mina cerwin vega 6x9or??

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
hejsan.. har skaffat mig ett par cerwin vega 6x9or nu och jag tycker dom låter bra men jag undrar om man kanske skulle bygga nån låda under hatthyllan till dom för att förbättra ljudet lite yttligare... vad tror ni om det??  är det bra och blir det bättre ljud med lådor till 6x9orna??

tack på förhand smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
25 september 2007
Jag antar att det kommer bli bättre. Bygger själv lådor till mina framhögtalare just för att få extra tryck från dom.
Men för att du ska vara på den säkra sidan så vänta tills någon annan som kan sin sak ger svar smile

296 Inlägg
26 september 2007
JA   speciellt om du har en bas som spelar i bagaget, då kommer trcket från basen trcka upp stora konen på 6*9  och du har inte 6*9 nån chans..

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
joo det vet jag men nu handlar det om att få skapligt ljud med bara framsystem och 6x9orna, självklart spelas 6x9orna med steg smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 631 Inlägg
26 september 2007
_Glenne_ skrev:
joo det vet jag men nu handlar det om att få skapligt ljud med bara framsystem och 6x9orna, självklart spelas 6x9orna med steg smile

Då trivs de bäst med hela bagaget som "låda". Se bara till att det är helt tätt så ingen luft passerar från bagaget och in i kupén. Och givetvis att högtalarna sitter stabilt. Hatthyllan ska inte röra sig en millimeter när du spelar!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
hmm jag har fått för mig och jag har hört att det ska låta bättre om man bygger låda till dom? men tack för svaret smile

nån annan som kanske vill tillägga/säga nått om saken?? tongue

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 september 2007
gurenius skrev:
_Glenne_ skrev:

Då trivs de bäst med hela bagaget som "låda". Se bara till att det är helt tätt så ingen luft passerar från bagaget och in i kupén. Och givetvis att högtalarna sitter stabilt. Hatthyllan ska inte röra sig en millimeter när du spelar!

Nej. 6x9ernas livslängd ökar nästad med 50% mer när dom är i låda! Spelar bättre oxå! Inte speciellt mycket men ändå det lilla extra!

C H E V R O L E T <3

tokfrans
982 Inlägg
26 september 2007
lådor för 6-9or ska väl vara typ 20liter styck?

5 042 Inlägg
26 september 2007
jupp

C H E V R O L E T <3

539 Inlägg
26 september 2007
klart det kommer spela bättre men frågan är om det är nödvändigt? 6x9"or spelar så bra i "open air"  och ger ett fint bas.

Har du tid och materiall gratis, så varför inte ?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
det är ju det att dom låter inte riktigt som jag hade förväntat mig av vega 6x9or så därför tänkte jag testa med lådor och se om det blir bättre smile

Fotograferare
86 Inlägg
26 september 2007
Som gurenius säger så är A och O att dom sitter stadigt och att du undviker akustisk kortslutning (luft mellan fram- och baksida på baffeln). Sätt dom inte direkt i originalhylla, utan gör en skiva i minst 12mm mdf som täcker så mycket som möjligt av originalhyllan.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
Cerwinski skrev:
och att du undviker akustisk kortslutning (luft mellan fram- och baksida på baffeln)

hmmm ???? hjälp med en förklaring tack, förstod inte vad du menar smile

för övrigt så sitter inte 6x9orna i orginal hatthyllan, ni kan ju gå in på min sierra och kolla bilden på hatthyllan och säga vad ni tror smile
Senast redigerat av _Glenne_ (26 september 2007)

1 631 Inlägg
26 september 2007
Nästan alla 6x9or är tänkt att spelas open-air. Är just dessa element ett undantag?

Dvs en så stor låda som möjligt, därav hela bagaget. Principen om akustisk kortslutning gäller självklart = att ingen luft från baksidan av elementet (inne i "lådan") kan leta sig till framsidan. Händer det så får du utsläckning av ljudet. Vanliga fel är tex en hatthylla som flexar, högtalargaller, hatthyllan täcker ej hela bagaget.

Är det basportar jag ser på bilden? Var tar de vägen?

PS: Visst kan du bygga lådor, men de ska vara så stora att de tar upp typ hela bagaget ändå...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

1 631 Inlägg
26 september 2007
_Glenne_ skrev:
hmm jag har fått för mig och jag har hört att det ska låta bättre om man bygger låda till dom? men tack för svaret smile

De låter bäst när de är monterade på det sätt de är konstruerade för. Och det är oftast en så stor låda att den är direkt opraktisk. Därför används hela bagaget som låda istället.

// Gurra

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
okej.. undra varför vissa säger att det ska vara lådor på ca 20liter till 6x9or? hmm, nån som kan svara på det? smile

vissa säger ja och vissa säger nej osv, så vilken kan jag lita på? vad är vad så att säga? tongue

21 761 Inlägg
27 september 2007
Kollar man i manualerna till tex DLS:s koaxialer så brukar det stå generella rekommendationer för olika storlekar på elementen när man ska bygga in dem i lådor, då står det bla att 6x9" och 8" högtalare bör ha runt 15-20 liter om de även ska kunna spela bas (inte bara midbas).

Det är ju i princip omöjligt att säga mer exakt hur många liter de behöver eftersom det inte brukar stå några T/S parametrar för den typen av högtalare, men antagligen bör man göra ännu större lådor för att de ska kunna spela sina djupaste frekvenser gissar jag.

Då blir kanske lådan lite opraktisk, som gurenius skriver, och därför är det enklast att ha dem i hatthyllan vilket de är anpassade för att göra och tåla. Att testa en låda på 20 liter och jämföra med montering i hatthyllan är väl det enda sättet att få reda på hur stor skillnad det är.

Orsaken till att man vill rekommendera lådor är väl mest pga att en baslåda kan påverka konrörelserna hos hatthyllehögtalaren så att den riskerar att bottna, det är iaf den vanligaste orsaken som jag har sett.

5 042 Inlägg
27 september 2007
& att livslängden ökar på 6x9orna med låda!

C H E V R O L E T <3

1 631 Inlägg
27 september 2007
Children-Of-Bodom skrev:
& att livslängden ökar på 6x9orna med låda!

Av vilken anledning då?

// Gurra

Sök