3575
Sök

Blå rök Ford Probe 94a

Pfffft
906 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
#1
Kommer tydligen blå rök från bilen direkt efter start.
Kan det vara topplockspackningen eller?

//Cizla

Umadbro?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
1 oktober 2007
#2
Det kan det vara.

Är det blårök hela tiden eller bara direkt när du startar?
Kommer det alltid efter start eller är det bara när bilen stått ett tag som det ryker blått efter start?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

582 Inlägg
1 oktober 2007
#3
Taskiga ventiltätningar? eller en slut Turbo? om det är turbo på din probe vill säga...

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

8 Inlägg
1 oktober 2007
#4
Toplockspackningen betyder vitrök... eftersom det kommer in vatten i cylindrarna. Blårök nått med olja... Och de är ingen turbo på den proben


755 Inlägg
1 oktober 2007
#5
kan vara en kolv eller kolv ringar... på min var det en kolv när den rök blått

Mr.
253 Inlägg
1 oktober 2007
#6
Chansar på kolvringarna..

Köpes:
18T Turbo

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
1 oktober 2007
#7
jag skulle gissa på att ventiltätningarna är dåliga... men vafan det är en fåård dom ska ju ryka och poffa lite wink haha lol näe men har samma problem med min.. och problemet är att det är svårt att få dom igenom bes pga avgas värdena när dom drar i sig olja hmm men ska endå bygga ny motor i vinter så mig spelar det ingen roll smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

654 Inlägg
1 oktober 2007
#8
Rycker det länge efter du startat?
Är det samma sak oavsett motorn är varm eller kall?
Ingen rök under körning vid acceleration?

Låter som det skulle va kolv ringarna alt ventiltätningarna.

Pfffft
906 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
#9
Blida skrev:
Rycker det länge efter du startat?
Är det samma sak oavsett motorn är varm eller kall?
Ingen rök under körning vid acceleration?

Låter som det skulle va kolv ringarna alt ventiltätningarna.

har inte sett de själv men det var en som sa till mig igår att det kom blå rök efter jag startat den och då hade den stått ett tag... nån imme bara
men hur kan man kolla det, måste man lämna in den och fall det är fel på ringarna vad gör man åt det?

Umadbro?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
1 oktober 2007
#10
postorder_probe skrev:
Blida skrev:
Rycker det länge efter du startat?
Är det samma sak oavsett motorn är varm eller kall?
Ingen rök under körning vid acceleration?

Låter som det skulle va kolv ringarna alt ventiltätningarna.

har inte sett de själv men det var en som sa till mig igår att det kom blå rök efter jag startat den och då hade den stått ett tag... nån imme bara
men hur kan man kolla det, måste man lämna in den och fall det är fel på ringarna vad gör man åt det?

ta ett komp prov kanske? så ser du ju om ringarna är dåliga för isf ska du ha sämre komp än orginal smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

755 Inlägg
1 oktober 2007
#11
postorder_probe skrev:
Blida skrev:
Rycker det länge efter du startat?
Är det samma sak oavsett motorn är varm eller kall?
Ingen rök under körning vid acceleration?

Låter som det skulle va kolv ringarna alt ventiltätningarna.

har inte sett de själv men det var en som sa till mig igår att det kom blå rök efter jag startat den och då hade den stått ett tag... nån imme bara
men hur kan man kolla det, måste man lämna in den och fall det är fel på ringarna vad gör man åt det?

gör ett komp test.. gjorde det på min 740 och var inget komp men det visade sig vara ena kolven...(kolla bilden på min sida)
för att byta kolv ringar.. riva hela motorn..

Pfffft
906 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
#12
good_year skrev:
postorder_probe skrev:
Blida skrev:
Rycker det länge efter du startat?
Är det samma sak oavsett motorn är varm eller kall?
Ingen rök under körning vid acceleration?

Låter som det skulle va kolv ringarna alt ventiltätningarna.

har inte sett de själv men det var en som sa till mig igår att det kom blå rök efter jag startat den och då hade den stått ett tag... nån imme bara
men hur kan man kolla det, måste man lämna in den och fall det är fel på ringarna vad gör man åt det?

gör ett komp test.. gjorde det på min 740 och var inget komp men det visade sig vara ena kolven...(kolla bilden på min sida)
för att byta kolv ringar.. riva hela motorn..

och hur gör man komptest tongue haha
skriv en "komp-test för dummies" bok wink
Lika bra att sälja kanske om det är kolv ringarna eller?
Inte lönt att lägga tid o pengar på det?

Umadbro?

582 Inlägg
1 oktober 2007
#13
nu lugnar vi ner oss här! åk ner till din lokala ford verkstad o gå in o fråga dom, dom (jag) är ju proffs! oftast på gamla bilar torkar ventiltätningarna o då "droppar" det in i cylindern när den står sen förbränns det. det brukar ryka lite när man startar bilen. 1 fråga?? När böt du olja+oljefilter senast? har du rätt olja enligt tillverkaren? inte enligt nån "förståsigpåare"...

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping


Sök