Är det blårök hela tiden eller bara direkt när du startar? Kommer det alltid efter start eller är det bara när bilen stått ett tag som det ryker blått efter start?
jag skulle gissa på att ventiltätningarna är dåliga... men vafan det är en fåård dom ska ju ryka och poffa lite haha näe men har samma problem med min.. och problemet är att det är svårt att få dom igenom bes pga avgas värdena när dom drar i sig olja men ska endå bygga ny motor i vinter så mig spelar det ingen roll
Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
Rycker det länge efter du startat? Är det samma sak oavsett motorn är varm eller kall? Ingen rök under körning vid acceleration?
Låter som det skulle va kolv ringarna alt ventiltätningarna.
har inte sett de själv men det var en som sa till mig igår att det kom blå rök efter jag startat den och då hade den stått ett tag... nån imme bara men hur kan man kolla det, måste man lämna in den och fall det är fel på ringarna vad gör man åt det?
Rycker det länge efter du startat? Är det samma sak oavsett motorn är varm eller kall? Ingen rök under körning vid acceleration?
Låter som det skulle va kolv ringarna alt ventiltätningarna.
har inte sett de själv men det var en som sa till mig igår att det kom blå rök efter jag startat den och då hade den stått ett tag... nån imme bara men hur kan man kolla det, måste man lämna in den och fall det är fel på ringarna vad gör man åt det?
ta ett komp prov kanske? så ser du ju om ringarna är dåliga för isf ska du ha sämre komp än orginal
Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
Rycker det länge efter du startat? Är det samma sak oavsett motorn är varm eller kall? Ingen rök under körning vid acceleration?
Låter som det skulle va kolv ringarna alt ventiltätningarna.
har inte sett de själv men det var en som sa till mig igår att det kom blå rök efter jag startat den och då hade den stått ett tag... nån imme bara men hur kan man kolla det, måste man lämna in den och fall det är fel på ringarna vad gör man åt det?
gör ett komp test.. gjorde det på min 740 och var inget komp men det visade sig vara ena kolven...(kolla bilden på min sida) för att byta kolv ringar.. riva hela motorn..
Rycker det länge efter du startat? Är det samma sak oavsett motorn är varm eller kall? Ingen rök under körning vid acceleration?
Låter som det skulle va kolv ringarna alt ventiltätningarna.
har inte sett de själv men det var en som sa till mig igår att det kom blå rök efter jag startat den och då hade den stått ett tag... nån imme bara men hur kan man kolla det, måste man lämna in den och fall det är fel på ringarna vad gör man åt det?
gör ett komp test.. gjorde det på min 740 och var inget komp men det visade sig vara ena kolven...(kolla bilden på min sida) för att byta kolv ringar.. riva hela motorn..
och hur gör man komptest haha skriv en "komp-test för dummies" bok Lika bra att sälja kanske om det är kolv ringarna eller? Inte lönt att lägga tid o pengar på det?
nu lugnar vi ner oss här! åk ner till din lokala ford verkstad o gå in o fråga dom, dom (jag) är ju proffs! oftast på gamla bilar torkar ventiltätningarna o då "droppar" det in i cylindern när den står sen förbränns det. det brukar ryka lite när man startar bilen. 1 fråga?? När böt du olja+oljefilter senast? har du rätt olja enligt tillverkaren? inte enligt nån "förståsigpåare"...