3374
Sök

motivera din drömbil!

BMW-328I
6 oktober 2007
#21
För mig skulle det ultimata vara nån supra eller nsx med mystiskt utseende eller en fet racig äldre M3a typ e30 eller e36 smile

257 Inlägg
6 oktober 2007
#22
Lamborghini Diablo VT!

utseende
motorljud
jah allt helt enkelt, min mest fullkomliga bil!

Ät gul snö, de kan vara öl
223 Inlägg
6 oktober 2007
#23
Ryan woons supra.. utan att tveka

http://www.youtube.com/watch?v=fYX4XiQWYRU
Senast redigerat av Merc_ (6 oktober 2007)


Dieselgypsy
538 Inlägg
6 oktober 2007
#24
Varför motiverar folk inte sina drömbilar?

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

1 297 Inlägg
6 oktober 2007
#25
Min drömbil ska vara svart. Den ska gå hyffsat fort. Låta mycket. Bra musikanläggning. Snygg. Sänkt. Stora fälgar.


2 014 Inlägg
6 oktober 2007
#26
Som jag sagt många gånger innan i andra trådar så äger jag på sätt och vis redan min drömbil, även om jag hellre hade haft en mer uppgraderad originalversion (V-Spec II Nür eller allra helst M-Spec Nür) eller ett trimkoncept (á la Mine's R34 GT-R V-Spec N1) som man sedan kan förfina små detaljer på efter eget tycke.

Motivera varför just det är min drömbil?

Utseendet - Enligt min högst personliga åsikt så är R34 GT-R den snyggaste bil som någonsin tillverkats. Kan inte svara så bra på varför, det är bara en känsla. Ungefär lika lätt som att svara på varför man kanske tycker bättre om rött än blått. Faktum är att jag köpte bilen främst på grund av dess utseende. Prestandan, legendstatusen och trimkapaciteten kom i andra hand, även om de naturligtvis inte var helt ovidkommande.

Motorkonceptet - Har alltid gillat det ljud en I6 ger ifrån sig, kanske en kvarleva sedan man var gammalt Alpina-fan (Alpina byggs på BMW för de som inte vet). Motorn ger dessutom bilen bra prestanda redan i originalutförande, och det är relativt lätt och billigt att vidareutveckla. Bra hållbarhet är naturligtvis också mycket positivt. Utöver det är man helt insnöad på att det ska vara överladdat med turbo (istället för kompressor), och dubbelturbo känns lite grand som dubbelt så skoj som singelturbo.

Drivlina - Att bilen har både 4-hjulsdrift och 4-hjulsstyrning är dels någonting som skiljer den från många andra bilar, man framförallt underlättar det inspirerad körning för en som mig, som är långt ifrån ett proffs. Att det dessutom är ett av världens mest avancerade system för 4-hjulsdrift gör inte saken sämre, då det optimerar prestandan genom justering av drivningsfördelning och samtidigt gör att bilen behåller en del av egenskaperna som oftast karaktäriserar en bakhjulsdriven bil. Bilen är ju egentligen både bak- och 4-hjulsdriven.

Körkänsla - Har inte ägt så många värstingbilar direkt, men haft förmånen att få provköra ganska många ändå. Har kört ett flertal Porsche, BMW M-bilar, Audi RS-bilar, en Ferrari och en Lamborghini samt en rad japanska bilar av sportigare karaktär. Nu vågar man visserligen inte köra fullt ut med en lånad bil, men man får åtminstone ett hum om vad de innebär för något. Och jag tycker min R34 GT-R överträffar dem alla... Bilen är otroligt lättkörd, men kräver ändå sin förare i svåra lägen och ger en lite utmaning. Styrning och väghållning känns som en gocart, inte en suck att det känns som en så pass stor och tung bil som det egentligen är. Växellådan är snabb oc känns mycket robust. Responsen i motorn är bra och den drar fint och jämnt (i originalutförande) utan att verkar mattas av när man cruisar, men det ligger nära till hands att riva ordentligt på lägre växlar och känna hur man pressas in i sätet. Och ljudet!

Komfort - Sina skålade sportsäten och sitt styva chassi till trots är bilen bekväm att köra, och jag tycker den överträffar i princip alla familjebilar jag kört. Ingen annan bil har fått mig att känna mig lika pigg och fräsch efter 70 mils sträckkörning som denna bil. Dessutom tycker jag inte den saknar sin beskärda del av utrustning och lull-lull, som elstyrda backspeglar och sidorutor, uppvärmd fram- och bakruta, AC, etc.

Ekonomi - Detta är en ganska dyr bil i inköp och reservdelspriser ska man inte tala högt om. Priset i sig är alltså inte särskilt lockande, men jäklar vilken prisvärd bil om man jämför med andra leksaker med motsvarande prestanda och utvecklingspotential. R34 GT-R är dessutom en förhållandevis ny bil (tillverkad '99-'02), och det finns nog få bilar som bjuder på samma fördelar inom samma pris- och ålderskategorier.

Status - Det råder en sorglig inflation i det rykte en Skyline GT-R oftast åtnjuter inom bilkretsar här i landet. Jag tror det beror mycket på att modellen inte längre äger nyhetens behag och att många människor (mer eller mindre omedvetet) förväntat sig att en originalbil ska äga samma attribut som man ser i F&F-filmerna eller andra klipp man kan ladda ner från nätet. Men faktum är att Skyline GT-R har en legendlik status i många delar av världen, till följd av sin exklusivitet, sitt pris, sin prestanda och framförallt på grund av sin framgång inom banracing. Trots att många klankar ner på Skyline GT-R och har än den ena och än den andra synpunkten om ditten och datten (oftast utan att ha ägt/kört/åkt någon själv), kan jag lova att bilen väcker mycket uppmärksamhet och drar mycket blickar till sig vart man än beger sig. Med status i det här fallet avses den status som bilmodellen åtnjuter, inte dess ägare.

Utvecklingspotential - Detta är en bil med otroligt utvecklingspotential! Dels på grund av att originalutförandet är så robust att det finns mycket kvar att utnyttja och dels eftersom eftermarknaden är häpnadsväckande stor, trots att det är en JDM-bil vi talar om. Som alltid finns det trender inom bilprojektsbyggande som många anpassar sig helt eller delvis efter, men faktum är att det finns tillräckligt med valmöjligheter för att ändå kunna bygga en egen, unik version av sin drömbil.

Kort sagt, detta är verkligen min drömbil. Jag skulle inte ens ägna en sekund åt tanken att få byta den mot valfri annan bil (om man inte fick möjligheten att sälja den andra bilen och kunna köpa en värre R34 GT-R). Jag planerar och hoppas på att kunna behålla bilen tills jag inte längre på grund av ålderdom har möjlighet att köra den. Jag ser ingen mening med att sälja av bilen när projektet med att utveckla den är avslutat, snarare är det först då jag verkligen kommer börja njuta av att äga denna fantastiska bil.

Jag har full förståelse och respekt för att andra inte håller med mig om mina synpunkter och kanske förespråkar en annan bil... Men jag kan lova er följande: Det skulle vara otroligt svårt, för att inte säga omöjligt, att någon skulle kunna övertyga mig om att det finns en bättre bil än R34 GT-R!

How's that for a motivation for ya?!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

217 Inlägg
6 oktober 2007
#27
Aerodynamik skrev:
I "någorlunda" rimlig prisklass är det Nissan Skyline R34 GT-R.

http://www.garaget.org/archive/15272/16185/16185-270292.jpg
big_smile

Utseendet
Historiken bakom just GT-R
Motorljudet
Allt!

Fullkomligt avgudar den!

http://video.google.com/videoplay?docid … ;plindex=4

kan bara säga att jag håller med big_smile kunde inte sagt det bättre själv

"audiot"
287 Inlägg
6 oktober 2007
#28
Stampep skrev:
beskriva? det går inte...

men tänk dig, du står mitt ute i ingenstans, hör ett avlägset brummande, ju närmare det kommer så hör du mer och mer att det börjar likna ett ursinnigt vrål...
sen, när du bara skälver av ljudet, ser du två lysen komma över krönet,
en sportquattro på full attack!

en bil som var så långt före sin tid, satte riktlinjer för andra biltillverkare årtionden framöver

Kan det finnas något värre?????

DÄR satt den! Amen!

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

Hopplare
104 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
#29
Skyline är ju en dröm för många på gorg. För mej är det iaf en dröm,men tyvärr en dröm som inte kommer gå i uppfyllelse, kanske för när jag har pengarna och är tillräckligt mogen för att köa en så finns det inte några. sad

Lika lyckat som Melle mels comeback

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
6 oktober 2007
#30
sierra cosworth är väll en av mina drömbilar.... varför?? för att det är en sierra med hyggligt med pulver och turbo wink big_smile  och anledningen till att det är en drömbil är för att jag är så förälskad i ford och framför allt sierra... smile


näe hade man haft en cossie så hade man varit aningen lyckligare tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
6 oktober 2007
#31
en svart volvo 850 turbo,
dess charm, dess utstrålning.. styrkan... vråålet..

finns bara ett ord som beskriver den: PERFEKT

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
6 oktober 2007
#32
en custad blå mercury 49a skulle ju va mysigt att ha annars en impa är inte heller fel:D

hellre pallbocks kung än trailer queen

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
6 oktober 2007
#33
En rosa (kanske kanske svart) Cheva Impala 59 cab. Hade man haft en sådan bil oj oj oj. Lycklig ;P

Finns det något snyggare än en Impalas fina bakdel? wink

Oh la la

I do it my way

Fritids-designer
293 Inlägg
6 oktober 2007
#34
En Dodge Charger -69 R/T, svart som synden eller orange som solnedgången, på klassiska svarta plåtfälgar. Tänk att höra det råa, bluddrande ljudet från en 426 Hemi, dragster motorernas grund... gasspjällen vrider sig och i samma ögonblick ute i Dana 60" bakaxeln sätts axlarna i spinn - och därmed hjulen... och iväg bär det...

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."

7 120 Inlägg
6 oktober 2007
#35
Alecci skrev:
Väldigt mycket vettig text

Amen!

Håller helt och hållet med dig.
(Förresten, la du inte märke till att jag la upp en bild på din bil?) wink tongue
Senast redigerat av Aerodynamik (6 oktober 2007)

med lem
1 147 Inlägg
6 oktober 2007
#36
"aenfors" mustang! urläcker överallt. kort o gott tongue

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.


Sök