Som jag sagt många gånger innan i andra trådar så äger jag på sätt och vis redan min drömbil, även om jag hellre hade haft en mer uppgraderad originalversion (V-Spec II Nür eller allra helst M-Spec Nür) eller ett trimkoncept (á la Mine's R34 GT-R V-Spec N1) som man sedan kan förfina små detaljer på efter eget tycke.
Motivera varför just det är min drömbil?
Utseendet - Enligt min högst personliga åsikt så är R34 GT-R den snyggaste bil som någonsin tillverkats. Kan inte svara så bra på varför, det är bara en känsla. Ungefär lika lätt som att svara på varför man kanske tycker bättre om rött än blått. Faktum är att jag köpte bilen främst på grund av dess utseende. Prestandan, legendstatusen och trimkapaciteten kom i andra hand, även om de naturligtvis inte var helt ovidkommande.
Motorkonceptet - Har alltid gillat det ljud en I6 ger ifrån sig, kanske en kvarleva sedan man var gammalt Alpina-fan (Alpina byggs på BMW för de som inte vet). Motorn ger dessutom bilen bra prestanda redan i originalutförande, och det är relativt lätt och billigt att vidareutveckla. Bra hållbarhet är naturligtvis också mycket positivt. Utöver det är man helt insnöad på att det ska vara överladdat med turbo (istället för kompressor), och dubbelturbo känns lite grand som dubbelt så skoj som singelturbo.
Drivlina - Att bilen har både 4-hjulsdrift och 4-hjulsstyrning är dels någonting som skiljer den från många andra bilar, man framförallt underlättar det inspirerad körning för en som mig, som är långt ifrån ett proffs. Att det dessutom är ett av världens mest avancerade system för 4-hjulsdrift gör inte saken sämre, då det optimerar prestandan genom justering av drivningsfördelning och samtidigt gör att bilen behåller en del av egenskaperna som oftast karaktäriserar en bakhjulsdriven bil. Bilen är ju egentligen både bak- och 4-hjulsdriven.
Körkänsla - Har inte ägt så många värstingbilar direkt, men haft förmånen att få provköra ganska många ändå. Har kört ett flertal Porsche, BMW M-bilar, Audi RS-bilar, en Ferrari och en Lamborghini samt en rad japanska bilar av sportigare karaktär. Nu vågar man visserligen inte köra fullt ut med en lånad bil, men man får åtminstone ett hum om vad de innebär för något. Och jag tycker min R34 GT-R överträffar dem alla... Bilen är otroligt lättkörd, men kräver ändå sin förare i svåra lägen och ger en lite utmaning. Styrning och väghållning känns som en gocart, inte en suck att det känns som en så pass stor och tung bil som det egentligen är. Växellådan är snabb oc känns mycket robust. Responsen i motorn är bra och den drar fint och jämnt (i originalutförande) utan att verkar mattas av när man cruisar, men det ligger nära till hands att riva ordentligt på lägre växlar och känna hur man pressas in i sätet. Och ljudet!
Komfort - Sina skålade sportsäten och sitt styva chassi till trots är bilen bekväm att köra, och jag tycker den överträffar i princip alla familjebilar jag kört. Ingen annan bil har fått mig att känna mig lika pigg och fräsch efter 70 mils sträckkörning som denna bil. Dessutom tycker jag inte den saknar sin beskärda del av utrustning och lull-lull, som elstyrda backspeglar och sidorutor, uppvärmd fram- och bakruta, AC, etc.
Ekonomi - Detta är en ganska dyr bil i inköp och reservdelspriser ska man inte tala högt om. Priset i sig är alltså inte särskilt lockande, men jäklar vilken prisvärd bil om man jämför med andra leksaker med motsvarande prestanda och utvecklingspotential. R34 GT-R är dessutom en förhållandevis ny bil (tillverkad '99-'02), och det finns nog få bilar som bjuder på samma fördelar inom samma pris- och ålderskategorier.
Status - Det råder en sorglig inflation i det rykte en Skyline GT-R oftast åtnjuter inom bilkretsar här i landet. Jag tror det beror mycket på att modellen inte längre äger nyhetens behag och att många människor (mer eller mindre omedvetet) förväntat sig att en originalbil ska äga samma attribut som man ser i F&F-filmerna eller andra klipp man kan ladda ner från nätet. Men faktum är att Skyline GT-R har en legendlik status i många delar av världen, till följd av sin exklusivitet, sitt pris, sin prestanda och framförallt på grund av sin framgång inom banracing. Trots att många klankar ner på Skyline GT-R och har än den ena och än den andra synpunkten om ditten och datten (oftast utan att ha ägt/kört/åkt någon själv), kan jag lova att bilen väcker mycket uppmärksamhet och drar mycket blickar till sig vart man än beger sig. Med status i det här fallet avses den status som bilmodellen åtnjuter, inte dess ägare.
Utvecklingspotential - Detta är en bil med otroligt utvecklingspotential! Dels på grund av att originalutförandet är så robust att det finns mycket kvar att utnyttja och dels eftersom eftermarknaden är häpnadsväckande stor, trots att det är en JDM-bil vi talar om. Som alltid finns det trender inom bilprojektsbyggande som många anpassar sig helt eller delvis efter, men faktum är att det finns tillräckligt med valmöjligheter för att ändå kunna bygga en egen, unik version av sin drömbil.
Kort sagt, detta är verkligen min drömbil. Jag skulle inte ens ägna en sekund åt tanken att få byta den mot valfri annan bil (om man inte fick möjligheten att sälja den andra bilen och kunna köpa en värre R34 GT-R). Jag planerar och hoppas på att kunna behålla bilen tills jag inte längre på grund av ålderdom har möjlighet att köra den. Jag ser ingen mening med att sälja av bilen när projektet med att utveckla den är avslutat, snarare är det först då jag verkligen kommer börja njuta av att äga denna fantastiska bil.
Jag har full förståelse och respekt för att andra inte håller med mig om mina synpunkter och kanske förespråkar en annan bil... Men jag kan lova er följande: Det skulle vara otroligt svårt, för att inte säga omöjligt, att någon skulle kunna övertyga mig om att det finns en bättre bil än R34 GT-R!
How's that for a motivation for ya?!
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex