4388
Sök

Några funderingar ang. fälgar till Volvo 850

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
#1
Ja, nu när vintern snart är här så tänkte jag köpa nya sommarfälgar cool

Hittat sjukt snygga med måtten 225/35-18", och det ska passa med upp till 225/40-18" vad jag läst mig till.

Då kommer ju mina största frågor:
Hur blir det med rullomkrets? Blir inte det helt fel med hastighetsmätaren och så?
Om jag bara sätter på några 225/35-18", är det nåt jag behöver tänka på?

Kan tillägga det att jag aldrig bytt fälgar på en bil förut, förutom till andra orginalfälgar då. Men här är det ju lite mer man måste tänka på...

Sökte lite men hittade ingen tråd med mina frågor roll

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

LillNaisarn
5 oktober 2007
#2
John87 skrev:
Ja, nu när vintern snart är här så tänkte jag köpa nya sommarfälgar cool

Hittat sjukt snygga med måtten 225/35-18", och det ska passa med upp till 225/40-18" vad jag läst mig till.

Då kommer ju mina största frågor:
Hur blir det med rullomkrets? Blir inte det helt fel med hastighetsmätaren och så?
Om jag bara sätter på några 225/35-18", är det nåt jag behöver tänka på?

Kan tillägga det att jag aldrig bytt fälgar på en bil förut, förutom till andra orginalfälgar då. Men här är det ju lite mer man måste tänka på...

Sökte lite men hittade ingen tråd med mina frågor roll

dack.tk kolla dära så kan du enkelt räkna ut hur rullomkretsen blir,

Det är att byta vilka fälgar som helst men ibland kan man behöva "centrering ring", för att navhålet kan vara för stort men det kan din lokala däckfirma eller leverantör hjälpa dig med.

8 253 Inlägg
5 oktober 2007
#3
Rullomkretsen förändrast i stort sett ingenting, så det behöver du inte oroa dig om.

Du behöver inte tänka på nånting så länge fälgarna har rätt bultmönster / inpressning (ET) och storlek på navhål.


SQ
1 343 Inlägg
5 oktober 2007
#4
ja hade orginal på min innan, hörde någon sa att de skulle sitta ***/35-18 på min för detta ska stämma, men hittade ett par riktigt snygga 18" med 225/40-18  och detta gjorde en diff på 5%, tidigare hade ja 190cm i omkrets och nu ligger ja på 2 meter precis.. så för min del 5%, de e ungefärligt va de kan diffa, sen e de juh bara räkna 5% på 100km/h gör 5km/h.. smile

Ljudnörd!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Rullomkretsen förändrast i stort sett ingenting, så det behöver du inte oroa dig om.

Du behöver inte tänka på nånting så länge fälgarna har rätt bultmönster / inpressning (ET) och storlek på navhål.

Låter ju grymt bra.
Kanske blir ett par fälgar snart då..

Att det tar i då?
Fälgarna jag hittat har måtten 225/35-18" som sagt.
Vill inte direkt ha vändradie som en finlandsfärja. Den är riktigt dålig redan nu..
Senast redigerat av John87 (5 oktober 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
#6
Nån som har 225/35-18" på sin 850 som vet om det tar i någonting?

Sen att det diffar 5 km/h vid 100 gör inte så mycket. Mätaren är inte exakt iaf tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

2 911 Inlägg
6 oktober 2007
#7
Jag har 225/45 -17 och det tar i vid fullt rattutslag, bilen är förvisso sänkt också.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
#8
Decibel skrev:
Jag har 225/45 -17 och det tar i vid fullt rattutslag, bilen är förvisso sänkt också.

Då borde inte 225/35-18 ta i allt för mycket. En tum större, men mindre däck.

Sänkt är inte min, men det finns en del planer på det. Inte aktuellt än dock smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

9 Inlägg
7 oktober 2007
#9
Kolla in denna sida, där kan du kolla vilka fälgar o däck som passar o se hur mkt hastigheten förändras.

http://www.dack.tk/

MVH Andreas
Senast redigerat av epzzky (7 oktober 2007)


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#10
epzzky skrev:
Kolla in denna sida, där kan du kolla vilka fälgar o däck som passar o se hur mkt hastigheten förändras.

http://www.dack.tk/

MVH Andreas

Den länken ska finnas i mina favoriter från och med nu! smile

Tror att alla frågor jag hade är besvarade.
Blir ett par 225/35-18" till kärran.

Hoppas det inte kommer se allt för töntigt ut eftersom jag inte har sänkt bilen än...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

9 Inlägg
7 oktober 2007
#11
John87 skrev:
Hoppas det inte kommer se allt för töntigt ut eftersom jag inte har sänkt bilen än...

Det är väl bättre att sätta på fälgarna innan man sänker enligt mig iaf smile

Har en polare som sänkte bilen 40mm runt om innan han köpte fälgar, det slutade med att han inte kunde använda dom med dom däcken han hade, hehe.

MVH Andreas


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#12
epzzky skrev:
John87 skrev:
Hoppas det inte kommer se allt för töntigt ut eftersom jag inte har sänkt bilen än...

Det är väl bättre att sätta på fälgarna innan man sänker enligt mig iaf smile

Har en polare som sänkte bilen 40mm runt om innan han köpte fälgar, det slutade med att han inte kunde använda dom med dom däcken han hade, hehe.

MVH Andreas

Mycket sant, men om man har jättesnygga fälgar så kan det se lite konstigt ut om bilen är lite högre tongue

Tur att bilen orginal inte är skyhög, men vi får väl se hur det blir smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

9 Inlägg
7 oktober 2007
#13
John87 skrev:
men om man har jättesnygga fälgar så kan det se lite konstigt ut om bilen är lite högre

Hehe, ja det är sant smile

MVH Andreas


Whitetrash
589 Inlägg
7 oktober 2007
#14
Jag kör ju 225/35R18 och bilen är sänkt 40 mill runtom.

Utan några som helst problem är att tillägga.

Rullomkretsen är SÄNKT 0.048% från orginalhjulen, beräknat av http://web.bitnet.net/av45/hjul.php?cat … &dn=13
Senast redigerat av __Marcus (7 oktober 2007)

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.


Sök