4319
Sök

Baslåda medför problem

8 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Hej!

Mitt första inlägg här smile

Min fråga är ganska konstig.

Kopplade in ett bassystem idag med 2 12" och ett AlphaX4100 slutsteg.

Allt gick kanon och ljudet blev ruskigt bra. Men något verkar ha gått fel på vägen.
Det första som inträffade var att Antisladden inte fungerade, en lampa tändes som indikerade på att "Elektriska balanssystem" var stört.

Fönsterhissarna funkade heller inte som de skulle. Vanligtvis ska man ju bara kunna trycka en gång och fönstern går ner helt. Men nu måste man hålla nere knappen för att få ner fönstret. Att få upp fönstren är heller inte helt enkelt, man måste trycka flera gånger på knappen för att få upp dom.

Nästa sak jag reagerade över var att enligt instruktionsboken skulle man koppla högtalarkabelns + till slutstegets -.

Ska det verkligen vara så?

Maskinförare
1 163 Inlägg
6 oktober 2007
Njaa, en + till - känns inte rätt.. jag har då mina + på + och mina - på - dock så vet jag ju inte hur det är kopplat. men jag tror inte det har så stor skillnad. rätt mig om jag har fel.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

16 197 Inlägg
6 oktober 2007
antar att du tog bort + från batteriet när du skulle koppla in strömkabeln?   då kanske de har hänt nåt om den va bort tagen för länge.

högtalarens + till steges -??   kör du de bryggat elle??  verkar underligt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

8 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
http://img407.imageshack.us/my.php?imag … 003re0.jpg <--- Bild från instruktionsboken

Men ljudet är som sagt bra vilket som.. Men om kablarna är kopplade fel slår ju basen åt fel håll, vilket inte är så bra...

Men det som jag inte förstår mig på är hur det ska kunna påverka så mycket annat i bilen.

Har självklart satt säkring på strömmen till slutsteget, kanske sitter 2dm från batteritet.

Det andra jag funderade på är att slutstegets jord sitter på samma som batteriet jord.
Batteriets jord är skruvat in i chassit på bilen och därför satt vi slutsteget utan på battieret jord.

Kan detta medföra problem?

8 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:
antar att du tog bort + från batteriet när du skulle koppla in strömkabeln?   då kanske de har hänt nåt om den va bort tagen för länge.

högtalarens + till steges -??   kör du de bryggat elle??  verkar underligt.

Det satt en ledig skruv på batteriets +.

Skurv | X | Strömmen till bilen

X = + polen på batteriet.

Njae. inge konstigt alls.. Drog kabeln direkt ifrån uttaget på baslådan till slutsteget.

16 197 Inlägg
6 oktober 2007
står de så o manualen så stämmer de väl men de verkar underligt... va e de för steg?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

8 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:
står de så o manualen så stämmer de väl men de verkar underligt... va e de för steg?

Ett AlphaX4100 fyrkanalsslutsteg och Alpha 212 basar..

Kanske handlar om att batteriet är för klent?

Står så här i manualen också

"PLEASE NOTE: The two (-) terminals are interally wired in parallel inside the amplifier as well as the two (+) terminals"

Borde detta inte innebära att man inte ska bry sig om vad som står på slutsteget utan bara koppla enligt manuelen?
Senast redigerat av Cortrest (6 oktober 2007)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
6 oktober 2007
Hmm, låter som om du inte får tillräckligt med kräm ur batteriet, sen kan det vara bra att köpa en kondensator om du inte redan har det, så basarna kräver ganska mycket ström. men kolla upp batteriet först skulle jag säga.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

BilstereoNörd
576 Inlägg
7 oktober 2007
Manualen verkar felskriven, följ du vad som står på steget.

Vad gäller att batteriet skulle vara för klent är inte troligt, startar bilen så är det ok..

Som tidigare påpekats! Kopplade du loss plus eller minus polen från batteriet när du kopplade??
I så fall kan de bli problem i de moderna bilarna..
Vad är det för bil? tar du högnivåsignal till slutsteget från bilens orginal högtalare?
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

8 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
Nej, det är inte orginalstereon i bilen.

Det är en Mercedes CLK 230.

Nej, jag kopplade inte loss kablarna från batteriet utan satt dit strömkabeln direkt, kanske var dumt?

Kanske får åka och fråga BRL, eftersom jag köpte grejorna där, vilket som stämmer.
Sunt förnuft eller manualen.

Sök