3158
Sök

söker extraktorgrenrör t5R

5 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#1
hej! undrar om nån vet vart man kan köpa grenrör till 855 t5R ?? har sökt men ej funnit har nån något förslag om det  får man mer effekt om man moterar ett sånt ?


- De är jag de.
354 Inlägg
10 oktober 2007
#2
De beror ju på hur de är utformat.. du kan ju få en helt annan motorkaraktär med annat grenrör. Sen om de blir bättre eller sämre avgör bromsbänken..

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

5 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#3
jaa  de e väl så ha hört att nån ha monterat s60 R grenrör men vet inte skillnaden på det å 850 ans ? kanske de e bättre flöde i det eller nåt ?


8 248 Inlägg
10 oktober 2007
#4
snake_415 skrev:
jaa  de e väl så ha hört att nån ha monterat s60 R grenrör men vet inte skillnaden på det å 850 ans ? kanske de e bättre flöde i det eller nåt ?

Normalt byter man bara ut orginalgrenröret mot antingen ett s.k "japangrenrör" eller mot det från S60R. Sillnaden mellan japan och orginal är utformningen av collectorn. S60R däremot så sklijer (jämfört mot orginal) både collektor och dragningen på "rören". Både Japan och S60R flödar bättre än orginal. rent effektmässigt så lär det inte bli stor skillnad, uatn mer i gassvar. Båda gör att hitta beg till vettiga pengar.


5 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
snake_415 skrev:
jaa  de e väl så ha hört att nån ha monterat s60 R grenrör men vet inte skillnaden på det å 850 ans ? kanske de e bättre flöde i det eller nåt ?

Normalt byter man bara ut orginalgrenröret mot antingen ett s.k "japangrenrör" eller mot det från S60R. Sillnaden mellan japan och orginal är utformningen av collectorn. S60R däremot så sklijer (jämfört mot orginal) både collektor och dragningen på "rören". Både Japan och S60R flödar bättre än orginal. rent effektmässigt så lär det inte bli stor skillnad, uatn mer i gassvar. Båda gör att hitta beg till vettiga pengar.

okej tack för upplysningen smile får väl försöka hitta ett s60 R rör då... nån som har ett skicka svar...


Joas_86
11 oktober 2007
#6
Tjena.. Ska bara säga dig köp dig inget S60R grenrör de gör inget flödes alls.... Gör som jag ska göra, Bygg ett eget så du kan ha någon annan turbo, liksom t18 o t19 turbo är inge bra enligt mig sj, de är inbyggd WG i dom, bättre att ha separat WG då slipper du byta fjäder när du ska ladda på lite, de måste du nästan göra när du ska ha en t19 turbo.

Jag har börjat bygga ett grenrör som de kommer sitta en rs2 eller en s4 turbo o wg från en s4. Men du gör som du vill men ja hade inte köpt ett s60r grenrör de bygdde för orginala bilar osv.


MVH ALEX.

5 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
#7
Joas_86 skrev:
Tjena.. Ska bara säga dig köp dig inget S60R grenrör de gör inget flödes alls.... Gör som jag ska göra, Bygg ett eget så du kan ha någon annan turbo, liksom t18 o t19 turbo är inge bra enligt mig sj, de är inbyggd WG i dom, bättre att ha separat WG då slipper du byta fjäder när du ska ladda på lite, de måste du nästan göra när du ska ha en t19 turbo.

Jag har börjat bygga ett grenrör som de kommer sitta en rs2 eller en s4 turbo o wg från en s4. Men du gör som du vill men ja hade inte köpt ett s60r grenrör de bygdde för orginala bilar osv.


MVH ALEX.

okej de va ju bra du sa ja e bara i planeringen ännu men hur dyra e rs2 å s4 turbo då? tror de sitter ett t18 i min nu men börjar bli sliten tycker ja . sen en fråga om du vet vad det kan bero på när turbo laddar olika trykk i olika växlar ?? kanske de kan va wg som e kass eller?
Senast redigerat av snake_415 (11 oktober 2007)


4 822 Inlägg
11 oktober 2007
#8
Du behöver inte bygga eget grenrör för att plocka mycket effekt, det går att plocka bra med effekt med ett japangrenrör. Vet flera som kör med runt 400Hk med japangrenrör, även jag kommer behålla mitt när jag byter turbo i vinter.

Det sitter 15G på 850 T5R orginal alltså samma som turbo/T5.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

5 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
#9
Christian S skrev:
Du behöver inte bygga eget grenrör för att plocka mycket effekt, det går att plocka bra med effekt med ett japangrenrör. Vet flera som kör med runt 400Hk med japangrenrör, även jag kommer behålla mitt när jag byter turbo i vinter.

Det sitter 15G på 850 T5R orginal alltså samma som turbo/T5.

okej! men dum fråga kanske vad är japangrenrör?? var får man köpa? men nu e det ju inte originalturbo i min bil så de borde sitta ett 18t eller 19t där ... han ja köpte bilen utav visste inte vikket men han sa de va bytt så ja antar de e nått sånt då.
Senast redigerat av snake_415 (11 oktober 2007)


4 822 Inlägg
11 oktober 2007
#10
Dom kallas för japangrenrör pga att det står japan i gjutet på dom vilket det inte gör på dom andra.

Sen finns det några olika japangrenrör men det som är "bäst" ska vara det som kom på R-line & 2,5T och som sedemera även kom på dom andra turbo 5:orna.

Vill du ha nytt så är det bara att gå in på närmaste volvo butik och köpa, begagnade finns på bla blocket, TPC forumet, bildelsbasen.

Nytt är det rätt dyrt och begagnat brukar dom ligga på runt 1500:-

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

8 248 Inlägg
11 oktober 2007
#11
Joas_86 skrev:
Tjena.. Ska bara säga dig köp dig inget S60R grenrör de gör inget flödes alls.... Gör som jag ska göra, Bygg ett eget så du kan ha någon annan turbo, liksom t18 o t19 turbo är inge bra enligt mig sj, de är inbyggd WG i dom, bättre att ha separat WG då slipper du byta fjäder när du ska ladda på lite, de måste du nästan göra när du ska ha en t19 turbo.

Jag har börjat bygga ett grenrör som de kommer sitta en rs2 eller en s4 turbo o wg från en s4. Men du gör som du vill men ja hade inte köpt ett s60r grenrör de bygdde för orginala bilar osv.


MVH ALEX.

Det är skillnad på flöde mellan orginal och japan / R. Naturligtvis är ett rätt avstämt grenrör bättre, men med tanke på prisskillnad och mängden jobb så kan det va värt att köra med ett gjutet istället. Byta fjäder lär man i vissa fall göra på separat wg. Men om man för orginal laddtrycksstyrning på en 850 / X70 är det ju magnetventilen som styr laddtrycket, wg:n ska ju bara hålla för g.l.t. Sen beror det ju på vad man siktar på i effektväg. Ska man bygga en riktigt vass maskin så är det helt klart ide att bygga eget grenrör, annars så är behovet diskutabelt.

Bygga grenrör för att köra med en K24? Det kan man lika gärna sätta på ett orginalgrenrör och åka med, det räcker för den effekten man får ut, om man får turbon att hålla. Tanken bakom det är förvisso helt rätt, men det känns som väldigt mycket jobb för ganska liten vinst. Ska knåpa vidare på min maskin i vinter och kommer bara porta japanröret jag har och köpa en riktig snurra med intern wg.


10 287 Inlägg
11 oktober 2007
#12
Det finns flera varianter av orginal grenrör till 850t/t5R/r etc beroende på att Volvo hade problem med dom.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök