4393
Sök

Trimma orginalmotor?

99 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#1
Jag vet att det finns några trådar om just motorbyte och motor trimmning, men har inte fått klarspråk om det. men men till frågan:
Om man har tex en orginalmotor med insprut och turbo, får man trimma den då utan att man måste reg bes? Och utan att ha massa tillstånd och sånt? Har fattat att det kan va svårt att få tillstånd att byta motor till tex diesel från bensin?

Eller tvärtom!

10 287 Inlägg
13 oktober 2007
#2
Så här:


Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.

Bilprovningen vill ha intyget ovan. Så enkelt är det. Enligt lagens bokstav så får du inte pilla med ett enda skit som har med motor eller motorns styrstystem inkl alla delar som ingår i avgascertifieringen. På en bensinare så får du inte ens byta till andra tändstift än dom som modellen är avgascertifierad med.

(Vad man kan komma undan med är en helt annan sak - men det gör det inte lagligare för det)

Det är alltså Naturvårdesverket som bestämmer, inte Bilprovningen - dom vill bara se intyget.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
13 oktober 2007
#3
krävs en ny avgasceterifiering på motorn om du ska få igenom en ändrad motor. vilket i säg inte är lönt för har du råd med det kan du köpa en ferarri i stället.

Om du mot all förmodan lyckas få en avgascertifiering på din "egna" motor så är det bara rega om som ombygt fordom om du håller dig inom rimlig effekt nivå mot vad chassit är byggt för.

sen finns ju alltid amatörmässigt byggt fordom men då krävs i princip att du bygger om hela bärande strukturen i bilen samt bromssystem och hela bilen i princip.

så om du inte har en jävla stor budget (läs miljoner) så är det ingen ide att försöka besiktiga/rega om med en trimmad motor. om du inte vill satsa på amatörmässigt byggt fordom.

sen vad som smiter igenom är en helt annan sak.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

99 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#4
Okej man tackar smile  då fattar ja  smile

Vad händer om man kommer igenom med en trimmad motor och man blir stannad av polisen med den motorn?

Eller tvärtom!

Mekaniker
472 Inlägg
13 oktober 2007
#5
Då får man ombesiktning.

BMW-tok

99 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#6
Okej, men ingen böter?
Men man får väl bara ombesiktning om dom kollar under huven? roll

Eller tvärtom!

Mekaniker
472 Inlägg
13 oktober 2007
#7
Ja dom måste ju ha en misstanke anars får man ju inte någon ombesiktning. Böter kan du få om du tex kör utan katalysator men inte för att det är fel motor.

BMW-tok

99 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#8
Okej smile Då vet ja, man tackar för alla svar smile

Eller tvärtom!

9 Inlägg
13 oktober 2007
#9
Kom och tänka på, är det lag på katalysator?

Mekaniker
472 Inlägg
13 oktober 2007
#10
Om bilen är en 88 eller nyare så måste man ha katalysator. Det finns vissa undantag tex när man importerar en bil som flyttgods.

BMW-tok

427 Inlägg
13 oktober 2007
#11
Volvopovver skrev:
Kom och tänka på, är det lag på katalysator?

Ja på alla bilar efter 1988.


Sök