3223
Sök

Startmotorn jobbar extra länge

91 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#1
Ibland när bilen (corsa 98'a 1.4) är kall, eller om det är fuktigt så behöver bilen längre tid för att tända.

I vanliga fall när jag vrider om tar det 1-2sec så går bilen igång.
Men är det kallt/fuktigt så kan det ta upp till 6-8sec.

Vad kan detta bero på?
Är det mycket skadligt för bilen att låta den "jobba" så länge utan att tända?
Senast redigerat av skallman (14 oktober 2007)


Basberoende
10 Inlägg
14 oktober 2007
#2
Jag har exakt samma fel. Volvo S60 -01

21 761 Inlägg
14 oktober 2007
#3
skallman skrev:
Ibland när bilen (corsa 98'a 1.4) är kall, eller om det är fuktigt så behöver bilen längre tid för att tända.

I vanliga fall när jag vrider om tar det 1-2sec så går bilen igång.
Men är det kallt/fuktigt så kan det ta upp till 6-8sec.

Vad kan detta bero på?
Är det mycket skadligt för bilen att låta den "jobba" så länge utan att tända?

Har du kikat på tändkablar, rotor och fördelarlock i vilket skick de är i ?

Om det är skadligt vet jag inte, men det brukar väl stå i instruktionsböckerna att katalysatorerna inte mår bra av oförbränt bränsle har jag för mig. Det där får andra svara på, jag har själv inte en bil med katalysator.
Senast redigerat av Drönirettab (14 oktober 2007)

91 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
skallman skrev:
Ibland när bilen (corsa 98'a 1.4) är kall, eller om det är fuktigt så behöver bilen längre tid för att tända.

I vanliga fall när jag vrider om tar det 1-2sec så går bilen igång.
Men är det kallt/fuktigt så kan det ta upp till 6-8sec.

Vad kan detta bero på?
Är det mycket skadligt för bilen att låta den "jobba" så länge utan att tända?

Har du kikat på tändkablar, rotor och fördelarlock i vilket skick de är i ?

Om det är skadligt vet jag inte, men det brukar väl stå i instruktionsböckerna att katalysatorerna inte mår bra av oförbränt bränsle har jag för mig. Det där får andra svara på, jag har själv inte en bil med katalysator.

Har bytt tändkablar och stift. Fördelarlock har jag inte, det är en eletronisk-dosa som tändkablarna går ifrån, har skruvat loss den med den går ej att öppna, den ser tät ut (tror det kallas tändspole). Rotorn vet jag inte vart den sitter, eller vad det exakt är.

EDIT: systemet kallas Multronic-system, tror det ersätter rotor och fördelarlock.

Kanske är fukt i det, är det Multronic-systemet som kan spöka? Ser dock tätt ut..
Senast redigerat av skallman (14 oktober 2007)



Sök