2801
Sök

340 hackar och är svårstartad ibland

19 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
#1
Nu är jag här igen. Är rätt nollad på bilar, men har en rätt mekanisk syn på det mesta vilket gör att jag hoppas kunna åtgärda lättare fel själv.

• Bilmodell
Volvo 340
B19A

• Årsmodell
1984

• Miltal
4000mil

• Modifikationer på bilen
Nej, orginal

• Hur yttrar sig felet?
- Bakgrund först:
Upplevde att bilen hackade/puttrade/tappade kraft hela tiden för någon månad sedan. Bytte då luftfilter, batteri, fördelarlock, rotor. Plockade även isär förgasaren, bytte packningar och membran. Felet lokaliserades sedan till tändkablar (lätt fel, jag vet), och efter byte av dessa samt nya tändstift försvann problemet med ständiga hackningar.
Hade problem med att starta bilen ibland i samma veva. Motorn vreds runt, men bensinmotorn ville inte riktigt komma igång. När den väl startade var det på mycket lågt varv innan den kommit igång.

- Nuvarande fel:
Bilen hackar/tappar kraft när jag lägger foten lätt på gasen, dock inte under acceleration, motorbroms/rull eller tomgång. Hackningarna upphör så fort jag gasar mer till acceleration eller helt släpper gasen.
Ibland tappar han även kraft vid tex rödljus när jag kör iväg på 1an, även ibland på 2an, men så fort han tänder rätt och bilen accelererar upphör hackningarna.

Har även samma problem med uppstart ibland (2-3 gånger på ~20-30 uppstart). Motorn vrids runt, men bensinmotorn startar inte riktigt. När den väl kommer igång är det på mycket lågt varv innan den kommer igång.

Jag upplever även att tomgången går lite lågt. Standard ska vara omkring 900rpm, men nu upplever jag den går lite långsammare. Under tomgång "burrar" bilen till ibland.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Problem med starten har uppstått 2-3 gånger, samtliga när den varit varm och stått ~1h. Nästa gång kan den dock starta utan problem. Inget problem vid fuktigt väder.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Följande delar har bytts den senaste månaden.
Batteri
Luftfilter
Kamrem
Förgasare (membran, packningar)   
Fördelarlock
Rotor
Tändkablar
Tändstift

Har även öst i K-sprit i tanken.

Ingen verkstad har tittat på bilen.

• Chansningar på fel
- När jag plockade isär förgasaren var jag inte alltför noggrann med notering av inställningarna. Kan dessa ha ändrats?
- När jag monterade luftslangens plastkoppling till förgasaren missade idiotiska jag en bricka , vilket gjorde att jag trashade kopplingens anslutning till förgasaren lite. Försökte åtgärda det med lite pill och ett par packningar, men nu när jag tänker tillbaka på det var det nog inte helt tätt slutet mot förgasaren. Jag tror/vet alltså att förgasaren läcker luft i kopplingen till luftfiltret. Kan detta fel orsaka ovanstående?

Jag minns även att det var ett HELVETE att få bort plastkopplingen från förgasaren. Bultarna satt så in i "%"%3!"#"# hårt att jag nästan gav upp. Var det för att den skulle sluta helt tätt är det väl isf bara att byta denna del mot en skrotad?
Senast redigerat av serious (18 oktober 2007)


Sök