2763
Sök

Tryck i basen

21 761 Inlägg
11 januari 2006
Den knappen är bara till för att förstärka vissa basfrekvenser, den har inget med fas att göra.
Gör som andreas_gbg_ sa, koppla om sladdarna på lådan.

494 Inlägg
11 januari 2006
de som händer är att basen byter håll tongue skulle man väll kunna säga då den i vanliga fall skulle slå ut åker den inn och så tvårt om ! såå har iaf jag förstått de!
du kan inte ha olika inkopplingar om du har två basar ! för då kommer ljudet att bli utsläckt pga att de ena slår utåt medans de andra slår inåt vilket att de inte bli någon tryckförändring.

råkade själv koppla fel i min lådan och vart jätte förvirrade i bra många timmar innan jag kom på vad jag hade gjort ! de var i stort sätt tyst i bilen tongue

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
11 januari 2006
jag hade samma problem med min bas i början.. den va riktigt kass och jag tänkte verkligen åka och lämna tillbaka grejerna.. men sen fick jag en kunnig som hjälpte mej och nu slår det utav bara fan.. vrider du på bra känner du det riktigt gött i hela kroppen och backspeglar vibrerar..

2lateuloose
543 Inlägg
12 januari 2006
du kan oxå kolla med ett vanligt 1.5v batteri.. koppla - kabeln till - på batteriet & + kabeln till + på batteriet! .. konen ska då åka ut! gör den inte det har du "fel" fas ..en fel koppling på fasen sänker typ 3db! vilket är väldigt mycket!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

412 Inlägg
12 januari 2006
Trådstartare
ni som har haft stora problem med detta, hade ni bara fel fas på en utav högtalarna? alltså en utav basarna? tycker det låter lite kraftigt att det skulle göra sån enorm skillnad annars?

Hewi
571 Inlägg
12 januari 2006
Detta är inget stort problem om man varit noga vid inkoppling av alla högtalare/slutsteg. Enorm skillnad blir det bara om ena basen är fasvänd mot den andra , är bägge fasvända så kan det mkt väl låta bättre.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

36 Inlägg
12 januari 2006
Jag skulle  ju ha använt 10" basar om jag sökte snärt bas med viss djup bas.

10 287 Inlägg
12 januari 2006
Det handlar mycket mera om hur lådan är stämd/konstruerad och om hur frekvenskurvan är skuren / delad /eq:ad samt fasläge i delning än om storlek på element.

I så lågt skurna system som i bilar, typ max 80 - 90Hz, så har man i princip inga övertoner från några instrument i basen utan alla toner förutom grundton ligger i mid.
Mao, snärten ligger inte i basen, däremot är "mellanbas" och middar oerhört viktiga.

Ofta blir man lurad av tre saker:

- Stora element ger mycket mera bas. Detta leder till att ljudet kan kännas "bumligt" om man inte sätter nivåerna korrekt.
- Lådor eller eq som är ställd för att peaka runt 60Hz ger ofta tung bas som tappar i snärt.
- Stora basar går ofta djupare och är stämda djupare i sina lådor.

/Göran

M5_Sthlm skrev:
Jag skulle  ju ha använt 10" basar om jag sökte snärt bas med viss djup bas.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök