2879
Sök

stum och hård bas

10 287 Inlägg
24 oktober 2007
#21
Mea Culpa. jag håller med dig. Skall vi hjälpa Saabdajw så skall vi nog undvika att gå in i "Death Match" om teorierna bakom utan måhända låta någon som gör mycket installtioner och har mycket vana komma med ett konkret förslag.

/Göran

TT-Avant skrev:
En fråga till Zoopåse,Sharky och BAE: Kan ni inte ta detta via PM ist. för att försöka bevisa vem som har rätt?
Tycker någon moderator tex. Sharky själv borde låsa den innan det blir mer bollande och tråden spårar ut ännu mera.Tror inte någon av er hjälper stackars Saabdajw.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 851 Inlägg
24 oktober 2007
#22
Jag är ingen expert själv..ganska långt ifrån.
Men jag har gett han förslag på hur JAG skulle göra för att få den bas som han förmodligen söker.
Dock så är det några frågor som han måste svara på innan man kanske kan ge han råd om bas,framsystem m.m..
Men kanske att BAE eller Zoopåse har nått annat förslag då de antagligen byggt mera ljudbilar än mej..?


199 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
#23
TT-Avant skrev:
Som det står i den tråden jag länkade till, snärten ligger i de högre registren och då skall man ha ett bra framsystem.
Hur mycke pengar har du att lägga? vad skall du driva det med för steg? och sist, vilken av bilarna ska det sitta i?

Inte fått så många tips på högtalare som ja frågade efter från början,,
Om ni går in på www.jbl.se, kollar på slutsteg/ tvåkanals och sida 2 så heter det JBL GTO-752 som jag har för tillfället. penga mässigt på högtalare. cirkus upp till en 3000 kanske,,
Och det är till s.70in som detta ska sitta i. tacksam om ni hade lite tips på högtalare som ni tror passar det ljudet som jag vill ha.. mvh:/


6 851 Inlägg
24 oktober 2007
#24
För att ge dej ett förslag på högtalare så varför inte ett Kicker KS6.2 och 6.5, DLS MS6 kitt eller ett R6A kitt. Dessa spelar bra med midbas och de bör funka för dej.
Det är 6½" kitt.Dessa kitt är de jag vet spelar på bra mid. men vist finns det flera, men jag har ingen egen erfarenhet som spelar bättre..


1 171 Inlägg
24 oktober 2007
#25
Jag vet inte om jag är av samma åsikt vad som är bra hjälp. Rekommendera prylar att köpa (som säkert är bra, men bättre än annat på det sätt trådskaparen är ute efter? mer osäkert) eller förklara hur man kan tänka för att få det ljud man vill ha, att man får ha koll på låddimensioneringen och som konsekvens välja element som går att bygga högtalare av utifrån sina egna förutsättningar.


BilstereoNörd
576 Inlägg
24 oktober 2007
#26
Jag har byggt lådor under 20års tid och testat många högtalare och vet hur alla parametrar hänger ihop teoretiskt och praktiskt.. så jag kan fixa till den basen som trådskaparen vill ha...

Sen till lite andra svar...

Ja våra tester är utförda med 24dB lågpass/80Hz..

Vad som verkar vara svårt att förstå är att en slö högtalare hinner inte ens med att accelera till fullt konutslag vid så låg frekvens som 50Hz utan att det går några cykler..
Det förlöper flera sinusvågor innan högtalaren uppnår rätt amplitud, så slöa är vissa subwoofers.. Och det kan ingen lådkonstruktion ändra på.. bara BL o MMS har betydelse.
Visar en enkel bild på hur resultatet kan se ut med en slö högtalare.
http://www.mtr.se/pro360/stigtid.jpg

Så det handlar om att vissa högtalare behöver mer tid på sig att för att hänga med i amplitudökningar, en snabb upplevs ha mer "snärt", attack, snyt m.m för att den återger trummorna mer korrekt..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
25 oktober 2007
#27
BAE skrev:
Jag har byggt lådor under 20års tid och testat många högtalare och vet hur alla parametrar hänger ihop teoretiskt och praktiskt.. så jag kan fixa till den basen som trådskaparen vill ha...

Sen till lite andra svar...

Ja våra tester är utförda med 24dB lågpass/80Hz..

Vad som verkar vara svårt att förstå är att en slö högtalare hinner inte ens med att accelera till fullt konutslag vid så låg frekvens som 50Hz utan att det går några cykler..
Det förlöper flera sinusvågor innan högtalaren uppnår rätt amplitud, så slöa är vissa subwoofers.. Och det kan ingen lådkonstruktion ändra på.. bara BL o MMS har betydelse.
Visar en enkel bild på hur resultatet kan se ut med en slö högtalare.
http://www.mtr.se/pro360/stigtid.jpg

Så det handlar om att vissa högtalare behöver mer tid på sig att för att hänga med i amplitudökningar, en snabb upplevs ha mer "snärt", attack, snyt m.m för att den återger trummorna mer korrekt..
// Tommy

Det där är inte ens nära hur det ser ut för NÅGON högtalare oavsett "snabbhet". Inte ens en diskant, spelandes en ton 100x den frekvensen. Det vet du med. Så, rita nu om den så den e rätt, annars får jag göra det! smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

BilstereoNörd
576 Inlägg
25 oktober 2007
#28
jonash skrev:
BAE skrev:
Jag har byggt lådor under 20års tid och testat många högtalare och vet hur alla parametrar hänger ihop teoretiskt och praktiskt.. så jag kan fixa till den basen som trådskaparen vill ha...

Sen till lite andra svar...

Ja våra tester är utförda med 24dB lågpass/80Hz..

Vad som verkar vara svårt att förstå är att en slö högtalare hinner inte ens med att accelera till fullt konutslag vid så låg frekvens som 50Hz utan att det går några cykler..
Det förlöper flera sinusvågor innan högtalaren uppnår rätt amplitud, så slöa är vissa subwoofers.. Och det kan ingen lådkonstruktion ändra på.. bara BL o MMS har betydelse.
Visar en enkel bild på hur resultatet kan se ut med en slö högtalare.
http://www.mtr.se/pro360/stigtid.jpg

Så det handlar om att vissa högtalare behöver mer tid på sig att för att hänga med i amplitudökningar, en snabb upplevs ha mer "snärt", attack, snyt m.m för att den återger trummorna mer korrekt..
// Tommy

Det där är inte ens nära hur det ser ut för NÅGON högtalare oavsett "snabbhet". Inte ens en diskant, spelandes en ton 100x den frekvensen. Det vet du med. Så, rita nu om den så den e rätt, annars får jag göra det! smile
mvh Jonas

Orkar inte wink det är bara en illustration om hur jag menar med att en slö högtalare inte hinner med att följa stegets utsignal vid amplitudökning och därför inte ger nån "snärt", snyt, attack i botten på basslaget..
Utan det blir basslagen trötta, tunna, olinjära m.m

Nu till att ge trådskaparen lite tips!
Kontakta mig via mail eller PM så ska jag ge dig lite konkreta tips för att få den basen du vill ha...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

1 171 Inlägg
25 oktober 2007
#29
Vad som verkar vara svårt att förstå är att en slö högtalare hinner inte ens med att accelera till fullt konutslag vid så låg frekvens som 50Hz utan att det går några cykler..
Det förlöper flera sinusvågor innan högtalaren uppnår rätt amplitud, så slöa är vissa subwoofers.. Och det kan ingen lådkonstruktion ändra på.. bara BL o MMS har betydelse.
Visar en enkel bild på hur resultatet kan se ut med en slö högtalare.

Jag tycker du ska analysera hur den där slöa högtalarens överföringsfunktion faktiskt ser ut. Då ser du att slöheten går att relatera till överföringsfunktionen för högtalaren i lådan, den är resonant/periodisk. BL och mms har ingen som helst betydelse (för detta) så länge du kan få till samma överföringsfunktion (frekvensgång i lådan). Du kan bygga en högtalare med ett högt mms som är precis lika "snabb" som en med lågt, det går även att bygga en "långsammare" högtalare med ett högre mms. Det är en dimensioneringsfråga och inte en kvalitetsparameter. Tror man att rörlig massa är en kvalitetsparameter har man missförstått hur parametrarna hänger ihop till det färdiga resultatet.
Senast redigerat av zoopåse (25 oktober 2007)


2 600 Inlägg
25 oktober 2007
#30
ha det inte me lådkonstruktsionen att göra mennar den basen jag ha är ju rätt thigt och brumma inte efter som en del basar gör men min är sluten och inte den bästa basen men ändå är den tyst när den ska vara tyst och dunka när den ska dunka. rätta gärna mig om jag är ut och ha gått vilse :p och hänger me gör den i bas attcker och så men i dico dunk så hänger den inte men det bero på att den va billigt kankse tongue

gör som jag kör gubba racer=)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
25 oktober 2007
#31
zoopåse skrev:
Vad som verkar vara svårt att förstå är att en slö högtalare hinner inte ens med att accelera till fullt konutslag vid så låg frekvens som 50Hz utan att det går några cykler..
Det förlöper flera sinusvågor innan högtalaren uppnår rätt amplitud, så slöa är vissa subwoofers.. Och det kan ingen lådkonstruktion ändra på.. bara BL o MMS har betydelse.
Visar en enkel bild på hur resultatet kan se ut med en slö högtalare.

Jag tycker du ska analysera hur den där slöa högtalarens överföringsfunktion faktiskt ser ut. Då ser du att slöheten går att relatera till överföringsfunktionen för högtalaren i lådan, den är resonant/periodisk. BL och mms har ingen som helst betydelse (för detta) så länge du kan få till samma överföringsfunktion (frekvensgång i lådan). Du kan bygga en högtalare med ett högt mms som är precis lika "snabb" som en med lågt, det går även att bygga en "långsammare" högtalare med ett högre mms. Det är en dimensioneringsfråga och inte en kvalitetsparameter. Tror man att rörlig massa är en kvalitetsparameter har man missförstått hur parametrarna hänger ihop till det färdiga resultatet.

Den rörliga massan är EN av dem sakerna som bestämmer hur impulssvaret kommer se ut, men långt ifrån den enda. Men att den påverkar är ju helt klart.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 171 Inlägg
25 oktober 2007
#32
Självklart påverkar den, har inte sagt motsatsen. poängen är att det inte är en kvalitetsparameter som man kan titta på typ: Det här elementet har högre rörlig massa än den andra därför ger den sämre impulssvar. Det är här missförståndet brukar ligga att folk tror att ju lägre rörlig massa man har desto bättre blir impulssvaret från den färdiga högtalaren.

Rörliga massan påverkar ju parametrar som man i sin tur behöver välja ut utifrån det man tänkt att göra och sedan dimensionera en låda som är bra. Man kan helt enkelt strunta i rörliga massan och istället kolla på vilka parametrar man behöver för att göra det man vill om det är en kompakt liten låda som går ner till x Hz med bibehållen impulskontroll men låg känslighet tex eller något annat.


BilstereoNörd
576 Inlägg
25 oktober 2007
#33
Det är summan av MMS / BL som är intressant inte enbart MMS..
Men visst kan du på verka impulssvaret med lådan men inte så mycket, om vi labbar med en sluten låda så kan vi få fram ca 2ms i skillnad från ett QTC på 0.5 till 1.5 (50Hz)..
Medans det kan skillja upp till 20-30ms från högtalare till högtalare i "stigtid", så lådan har mindre betydelse än högtalarens egna prestanda baserat på BL och MMS.

Vikt / effekt (BL i detta fallet) förhållandet har betydelse vid all typ av accerelation..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

1 171 Inlägg
25 oktober 2007
#34
Jag kan förstå att om du tänkt på ett sätt i 20år så kan det vara svårt att bara ändra synvinkel sådär.

Mitt påstående är följande: Det som spelar roll för impulsåtergivningen är elementets TS-parametrar som är relevanta för låddimensioneringen samt själva dimensioneringen av lådan sammantaget. TS-parametrarna är i sin tur beroende av rörliga massan och motorstyrkan.

Prova det, vad händer om man har det som utgångspunkt istället för rörliga massan/BL. Då ser man att massan blir intressant att titta på relativt känsligheten hos högtalaren och ingenting annat. Den användbara informationen från det den rörliga massan och motorstyrkan påverkar impulsresponsmässigt finns alla inbakat i de TS-parametrar man använder för att dimensionera lådan. Det är allt man behöver.

Det handlar alltå inte om vad man kan påverka mha olika lådor för ett givet element utan vad låddimensioneringsparamtrarna i kombination med lådan påverkar.

Tar du ett element med ett qts på 5.0 så kommer det bli svårt att göra en låda som inte svänger eftersom elementet svänger på egen hand oavsett låda. Ett element med qts på 0.3 går också att få att svänga med en för stor basreflexlåda. Det är kombinationen element/låda som har betydelse och rörliga massans och motorstyrkans påverkan i ekvationen har tagits hänsyn till redan.
Senast redigerat av zoopåse (25 oktober 2007)


BilstereoNörd
576 Inlägg
25 oktober 2007
#35
Mitt resonemang utgår ifrån att lådorna är optimerade enligt TS parametrarna för bästa impulssvar, jag vet vad de olika parametrarna har för betydelse/påverkan.
Så det är inte bara ett sätt att se på saken det är en kombination av teori och praktiska tester..
Teoretiskt i ett program så visas endast skillnaden på högtalaren i sig, grupplöptiden i frekvensresponsen på högtalaren, alltså hur linjär den är i impulssvaret..

Har inget med den totala stigtiden att göra som man kan mäta fram i praktiken, där vi pratar om tider upp till 30ms innan det är fart på konen.
Det här som BL och MMS har stor betydelse..
Har testat ett tiotal högtalare med olika BL o MMS och i optimerade lådor så är de med bäst
MMS / BL förhållande snabbast på att uppnå rätt konamplitud i förhållande till signalen..
Dessa upplevs också ha mer snyt, snärt. attack när man spelar musik.

Men det var ju inte detta som var frågan ifrån början, utan att olika basar kan upplevas ha mer snärt, attack, snyt än en del andra just pga förmågan att snabbt kunna anpassa konrörelsen för att återge ljudet korrekt!!
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl


Sök