2766
Sök

Går det att köra med en 38mm wastegate på 500hk (1.6bars ladd)?

Solfilmsmontör
947 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hejsan. Är igång och letar grejor till mitt uppkommande projekt. Ska bygga på motorn i min skyline r33 gts. Har fått tag i ett grenrör som har utag för en extern wastegate. Läste någonstans om grenröret att det är uttag för en 38mm wastegate? Eller det här med 38mm har inget med anslutningen att göra (kanske fått allt om bakfoten)? Men om det nu är så, går det att köra med en så "liten" wastegate vid så höga effekter och laddtryck?  Eller de kanske inte har någon betydelse? Såg någon liknande tråd här på forumet men där var inget vettigt svar. Sen undrar jag om det nu går att köra på en 38mm, vart man kan få tag i en som klarar av de effekterna.
Tacksam för hjälp.

(tänkt ladda ca. 1.6 bar på den)


/kornz
Senast redigerat av Kornz (26 oktober 2007)

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Solfilmsmontör
947 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
#2
ingen som vet eller?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

22 Inlägg
26 oktober 2007
#3
Det är lite på gränsen kanske, men å andra sidan ska du ju ladda rätt högt så den kanske kan hålla stabilt ladd däruppe. Kolla runt lite vad andra kör med med liknande trim?

Solfilmsmontör
947 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
#4
clew skrev:
Det är lite på gränsen kanske, men å andra sidan ska du ju ladda rätt högt så den kanske kan hålla stabilt ladd däruppe. Kolla runt lite vad andra kör med med liknande trim?

Har hört att många kör med kl racings hks kopior och dom ska tydligen funka fint.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

22 Inlägg
26 oktober 2007
#5
Och då menar du 38mm antar jag?
Jag hade tänkt köra 38mm just den du nämner på mitt bygge
Det är en BMW 24v 2,5liters motor så det är ju ganska likt.
Jag ska köra med en Garett GT37 och ungefär 450hk vid 1,3 om allt funkar som jag vill.

Solfilmsmontör
947 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
#6
clew skrev:
Och då menar du 38mm antar jag?
Jag hade tänkt köra 38mm just den du nämner på mitt bygge
Det är en BMW 24v 2,5liters motor så det är ju ganska likt.
Jag ska köra med en Garett GT37 och ungefär 450hk vid 1,3 om allt funkar som jag vill.

Efter att kollat runder lite så hittade jag en Tial 38mm på ppf som ska hålla upp till 600hk, sen så såg jag att en annan skyline med 533 hästar på bakhjulen kör med samma wastegate, så jag beställde den.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

10 287 Inlägg
27 oktober 2007
#7
Storleken på wastegaten beror väldigt mycket på storleken på ditt avgashus. Stort avgashus med litet difftryck över kräver större wastegate.
Och du kan inte bara titta på diametern, du måste dessutom titta på hur flödet runt ventilen ser ut.
Om du tänker köra 1.6bar så bör du inte ha mer än typ 1.0 bar med helt öppen ventil.

(varför ladda så mycket som 1.6 bar för 500Hkr???)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 117 Inlägg
27 oktober 2007
#8
Helt rätt av Göran där. Flödet är viktigt och inte bara vid turbon utan hela vägen in i motorn. Med bra flöde måste du inte "tokladda"

Principskiss
http://pictureposter.audiworld.com/12010/audiWasteGate.jpg

Tial 38mm
http://www.roadraceengineering.com/parts/wastegates/wg38wpair.jpg

Vid lågt laddtryck ventileras stora mängder avgaser ut genom ventilen och vid större tryck reduceras öppningen mer och mer. Ventilens storlek beror på hur mycket avgaser motorn kan producera (motorvolym, kompression, etc).   

Har du en alltför stor WG-ventil med en stor klocka så kommer du släppa ut så mycket avgasenergi den vägen att turbon får "slita" för att hålla uppe laddtrycket. Den skapar laddtryck, den överstora WG-ventilen öppnar och släpper ut en hel del användbar energi, det tar en stund och sedan kommer trycket igen. Stora pendlingar och lag som resultat. sad  Inte speciellt körbart. (Samma tendens kan man även få med en för liten WG).

Det är viktigt att klockan också är dimensionerad för det laddtryck du vll köra med.

Intern
http://www.bankspower.com/tech/BigHead-comparison.jpg

Extern
http://www.roadraceengineering.com/parts/wastegates/wg38wseat.jpg

För liten ventil skapar också problem i form av laddtrycks-peakar. Det är heller inte önskvärt eftersom motorn kan ta stryk av för högt laddtryck (ventilen är så liten att den inte hinner släppa ut tillräckligt mycket avgaser innan laddtrycket skenar iväg) och laddtrycket pendlar igen.

38mm låter i mitt tycke som en mycket bra storlek för din setup.
Den pyser ut lagom mycket avgastryck och du kan finlira med den. wink
Hoppas du valde rätt klockstorlek smile
Se tabellen på denna sida...
http://www.roadraceengineering.com/tial.htm


Märker du att ladtrycket inte kan hållas stabilt, kan en lite större WG-ventil avhjälpa problemet men i de flesta fall beror det inte på ventilen utan i de flesta fall på placeringen av den.

I en ideal värld skulle all avgasenergi användas för att skapa och behålla laddtryck. En minimal mängd avgaser skulle dumpas ut genom WG-ventilen, allt tryck används av motorn...då har du lyckats. Motorn är helt avstämd och utnyttjar varje uns av energi.

I praktiken så är detta svårt att uppnå men man kan ju hjälpa till på vägen med att använda rätt storlek på komponenterna oxh placera dem rätt smile



Sök