Helt rätt av Göran där. Flödet är viktigt och inte bara vid turbon utan hela vägen in i motorn. Med bra flöde måste du inte "tokladda"
Principskiss
Tial 38mm
Vid lågt laddtryck ventileras stora mängder avgaser ut genom ventilen och vid större tryck reduceras öppningen mer och mer. Ventilens storlek beror på hur mycket avgaser motorn kan producera (motorvolym, kompression, etc).
Har du en alltför stor WG-ventil med en stor klocka så kommer du släppa ut så mycket avgasenergi den vägen att turbon får "slita" för att hålla uppe laddtrycket. Den skapar laddtryck, den överstora WG-ventilen öppnar och släpper ut en hel del användbar energi, det tar en stund och sedan kommer trycket igen. Stora pendlingar och lag som resultat.
Inte speciellt körbart. (Samma tendens kan man även få med en för liten WG).
Det är viktigt att klockan också är dimensionerad för det laddtryck du vll köra med.
Intern
Extern
För liten ventil skapar också problem i form av laddtrycks-peakar. Det är heller inte önskvärt eftersom motorn kan ta stryk av för högt laddtryck (ventilen är så liten att den inte hinner släppa ut tillräckligt mycket avgaser innan laddtrycket skenar iväg) och laddtrycket pendlar igen.
38mm låter i mitt tycke som en mycket bra storlek för din setup.
Den pyser ut lagom mycket avgastryck och du kan finlira med den.
Hoppas du valde rätt klockstorlek
Se tabellen på denna sida...
http://www.roadraceengineering.com/tial.htmMärker du att ladtrycket inte kan hållas stabilt, kan en lite större WG-ventil avhjälpa problemet men i de flesta fall beror det inte på ventilen utan i de flesta fall på placeringen av den.
I en ideal värld skulle all avgasenergi användas för att skapa och behålla laddtryck. En minimal mängd avgaser skulle dumpas ut genom WG-ventilen, allt tryck används av motorn...då har du lyckats. Motorn är helt avstämd och utnyttjar varje uns av energi.
I praktiken så är detta svårt att uppnå men man kan ju hjälpa till på vägen med att använda rätt storlek på komponenterna oxh placera dem rätt