Ny här och passar på att säga "Hej på er"!
Har ägnat en vecka precis nu på att byta motor i svärfars Mercedes 190 2,5 Diesel -93:a på eget bevåg och allt gick vägen. Uppstarten funkade tillslut med hjälp av startgas och rostolja. Inga läckage osv. Problemet kom senare när jag skulle stänga av bilen och inget händer när jag vrider av nyckeln.. Dvs.. Det går att ta ur nyckeln ur tändningslåset och bilen fortsätter att gå..
Någon som vet hur det funkar på Merca? Har för mig att det är vacum-styrt? Har en röd vakumslang kvar som kommer innifrån kupén och som jag inte hittar någon motsvarande anslutning till på motorn...
Är det annars någon som vet var man kan hitta information eller bilder?
Merca-verkstaden i stan hade ju stängt när jag var klar med bilen typ nyss och svärföräldrarna är på besök (dom bor 27 mil bort) och ska ta bilen hem på söndag.
Det går ju att stoppa bilen genom att trycka på "STOP"-knappen på själva dieselpumpen, men det är ett väldigt oljigt och omständigt sätt..
(Det är en automat så det är ju inte att bara lägga i en hög växel och släppa upp kopplingen för att få motorstopp..)
Otroligt tacksam för snabba svar, tips och idéer!
Annars fortsätter de att låna min "vinterbil" som jag nu vill börja använda..
\\ Ted