2737
Sök

Kan inte stänga av bilen efter motorbyte? Mercedes 190 diesel.

16 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
#1
Ny här och passar på att säga "Hej på er"!

Har ägnat en vecka precis nu på att byta motor i svärfars Mercedes 190 2,5 Diesel -93:a på eget bevåg och allt gick vägen. Uppstarten funkade tillslut med hjälp av startgas och rostolja. Inga läckage osv. Problemet kom senare när jag skulle stänga av bilen och inget händer när jag vrider av nyckeln.. Dvs.. Det går att ta ur nyckeln ur tändningslåset och bilen fortsätter att gå..

Någon som vet hur det funkar på Merca? Har för mig att det är vacum-styrt? Har en röd vakumslang kvar som kommer innifrån kupén och som jag inte hittar någon motsvarande anslutning till på motorn...

Är det annars någon som vet var man kan hitta information eller bilder?

Merca-verkstaden i stan hade ju stängt när jag var klar med bilen typ nyss och svärföräldrarna är på besök (dom bor 27 mil bort) och ska ta bilen hem på söndag.

Det går ju att stoppa bilen genom att trycka på "STOP"-knappen på själva dieselpumpen, men det är ett väldigt oljigt och omständigt sätt.. smile
(Det är en automat så det är ju inte att bara lägga i en hög växel och släppa upp kopplingen för att få motorstopp..)

Otroligt tacksam för snabba svar, tips och idéer!
Annars fortsätter de att låna min "vinterbil" som jag nu vill börja använda..

\\ Ted

Egen företagare
201 Inlägg
26 oktober 2007
#2
Ska gå en vakumslang till en vakumklocka på dieselpumpen,den sköter avstängningen

3 650 Inlägg
26 oktober 2007
#3
Kan vara ´saker du måste kolla upp om motorn inte stängs av sedan tändningen slagits ifrån :

felaktig luft-bränsle blandning

tändinställningen är felaktig

tomgångvarvtalet är för högt

kan finnas en läcka i inloppsgrenröret

tändstiften har fel värmetal lr överhettas

cylinderlocket är nedsotat

kolla upp dom sakerna smile


22 Inlägg
26 oktober 2007
#4
Kesler skrev:
Kan vara ´saker du måste kolla upp om motorn inte stängs av sedan tändningen slagits ifrån :

felaktig luft-bränsle blandning

tändinställningen är felaktig

tomgångvarvtalet är för högt

kan finnas en läcka i inloppsgrenröret

tändstiften har fel värmetal lr överhettas

cylinderlocket är nedsotat

kolla upp dom sakerna smile

Det är en diesel smile

376 Inlägg
26 oktober 2007
#5
Kensler! Det är ju en Diesel dom pratar om, Har varken tändstift, tändinställning och bränsleblandningen går inte att påverka om man inte trixat med pumpen.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

3 650 Inlägg
26 oktober 2007
#6
haha oj fan..missade det tongue

då vet jag tyvärr inte vad det kan vara!

dissa mitt inlägg


Smålänning
7 887 Inlägg
26 oktober 2007
#7
stylinguffe skrev:
Ska gå en vakumslang till en vakumklocka på dieselpumpen,den sköter avstängningen

På -93 orna är det la i alla fall en solenoid? Kolla så den får ström.
Är det nu vaccumreglerat så leta läckor.
Senast redigerat av twin_cam (26 oktober 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

16 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
#8
Det där med solenoid låter intressant.. hmm..
Det går en elkabel med två stift till "något" som sitter vid dieselpumpen.. Ska ut och kolla om det går att vända den fel.. Återkommer strax..

16 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
#9
Nej.. Det var inte den sladden iaf.. sad
Finns det några bilder någonstans på hur det ska se ut?
Jag tyckte jag kollade både två och tre gånger på allt innan jag flyttade över delar från den gamla motorn till den nya..

288 Inlägg
26 oktober 2007
#10
Om din pump har solenoid, så sitter nog problemet där. Den drar i en fjäder och när strömmen bryts så släpper draget i fjädern, men den kan hänga sig i öppet läge, och då går det ej att stäga av motorn.

16 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
#11
Hur vet jag om pumpen har en solenoid?

288 Inlägg
26 oktober 2007
#12
justera skrev:
Hur vet jag om pumpen har en solenoid?

På denna pump är det nr 3 som är solenoiden. Där sitter det en strömkabel. Den ska klicka när du sätter på tändningen.

http://pics.tdiclub.com/members/drivbiwire/Pump%20files/DBW%20TDI%20Pump.jpg

16 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
#13
Vet du från vilket håll denna "bild" är?
Den här pumpen ser inte alls ut som denna..
Den har däremot en vakum-klocka upptill.....

782 Inlägg
27 oktober 2007
#14
var båda motorerna/pumparna lika ?
Vet knappt hur det ser ut på en merca 93a men av den erfarenheten jag har av motorbyten så vet jag att allt som kan strula kommer att strula så kan det inte va så att den gamla hade vacuumstyrd avstängning och den nya motorn har en solenoid.
det mesta brukar klarna när man köpt en haynes mekbok eller lånat en på bibblan.


16 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
#15
Motorerna var lika. Samma årsmodell och i princip lika många mil. Donatorbilen hade dessutom samma utrustning som denna.

Tror mig ha hittat problemet, men vet inte hur jag ska fixa det.

Det sitter en liten vacuumklocka ovanpå pumpen som trycker ner "stoppen" när man vrider av nyckeln, men det fattas ca 1 cm för att motorn ska stanna. Petar man till på stopp-armen stannar motorn.

Har en verkstadshandbok från haynes men i den så omnämner de bara vacuumsolenoiden ytligt. Inga mek-tips eller bilder. Vet inte om det finns någon justeringsmån på själva stopp-armen. Kan ju vara någon liten vacuum-läcka någonstans på vägen med. Ska testa imorgon med att dra en helt ny slang direkt mellan vacuumsolenoiden och huvud-vacuum-slangen.


Sök