2559
Sök

Steg 3 trimmad 850 och 95 oktanig bensin?

15 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
Tänkte chippa min T5:a snart. Har hört att den bör köras på enbart högoktanig bensin, som 98 eller v power och sånt. Ligger det någon sanning bakom om det och i så fall, varför ska man det? tongue

400 Inlägg
28 oktober 2007
motorn går bättre på 98/ - V power högre oktan smile

219 Inlägg
28 oktober 2007
om du chippar och tankar 95 oktan så gör inte chippet så mkt har ja hört ska till mer oktan för att du ska få ut dom dära extra hästarna:P

15 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
Jaha då förstår jag att man bör tanka 98 tongue Men det sliter inte mer på motorn med 95 då? Tänker på om man ska köra en lite längre sträcka och inte är i behov av dom extra hästarna!

8 250 Inlägg
28 oktober 2007
LullaxD skrev:
Jaha då förstår jag att man bör tanka 98 tongue Men det sliter inte mer på motorn med 95 då? Tänker på om man ska köra en lite längre sträcka och inte är i behov av dom extra hästarna!

Du bör dock ta i beaktning att chipade bilar inte gillar 95. De kan börja gå dåligt och bli slö, då styrboxen märker av att det är "sämre" bensin och backar tändningen. Och tankar du 98 efter det kommer den fortsätta så ett tag tills boxen vänjer sig vid 98 igen. Slitagemässigt är det ingen direkt skillnad. Utnyttjar man inte den extra effekten så sjunker ju förbrukningen lite grann. Kör jag lungt får jag ner min under 0,8 / milen på långkörning och då är det lite mer gjort åt min än bara chip.

509 Inlägg
28 oktober 2007
bilen mår allmänt mycket bättre med 98!

Sök