Kan va mycket. Dåligt med motorolje, löst grenrör, dåliga kolvringar är några saker du kan kolla. Många bilar "tickar" alltid lite då motorn är kall, eftersom oljan e mer trögflytande då.
Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------ Volvo S40
Kör den INTE på höga varv, gjorde d me min 200sx i sommar när nån lyftare knasade, å efter det så gick bilen riktigt dåligt !! turbon sluta ladda, 4000varv på 2 an å bilen rulla knappt. Lyssna med en skruvmejsel istället, både på insugssidan och på avgassidan. Man hör ganska tydligt med en skruvmejsel om d e knas med lyftarna. Å om det är lyftaran så har mekonomen en kalasbra olja (som e svindyr) men den löser problemet... om d e lyftaran alltså
skulle gissa på dåligt vevstakslager dom kan nötas i sidorna och när vevstaken går längst ut i det slitna kan det "Ticka" sen när den ligger centrerad igen så kanske man inte hör ett dugg.
Vatten är livsviktigt för alla dock ej brustabletter!!
japanska bilar har så kallade hydraliska ventil lyftare o när d blir några år så kan packningarna i dem bli dåliga då får du inte riktigt oljetryck i lyftarna o resultatet av de är samma som en dålig ventiljustering spelet mellan kam o lyftare blir för stort då tickar/knackar det... sen kan det ju givetvis va nåtannat fel men lager o sånt i japanska bilar brukar hålla jävligt länge om rtyckarna e felet så är det inte så farligt...
Tickande ventillyftar är mycket vanligt på mitsubishis motorer tyvärr. Finns nya lyftare som ska vara tystare. (större hål i dom) Dock går ju en sats med nya lyftare på en del så är väl mest om man stör sig mycket på ljudet eller om dom gamla är helt slut och tickar hela tiden. Man bör dock börja med en rejäl rengörning. Plocka ur lyftarna och lägg dom i diesel över natten så dom blir helt rena från olje avlagringar. Finns även dom som köper en billigare olja å häller (typ biltema) sen så kör dom motorn ett tag på 3000rpm en 10min eller så sen så byter dom olja och oljefilter och heller i en lite bättre olja. Valvoline maxlife ska vara bra har jag hört. Nått att testa kanske.
Till alla andra me samma bekymmer... Tråkigt att det ska va 500 gissningar på vevstakslager...Ien Mitsubishi??? håller över 400 häst original.... Orkar inte läsa hela det är De hydrauliska ventilTRYCKARNA som slamrar pga oljan som ej finns i dem.. byt olja till å börja me... beror oftast på smuts i inloppskanalerna.. hjälp::invändig motortvätt /hälliflaska rengörare. i oljan/ byt tryckare... sluta gissa...