3477
Sök

Spelar inte djupbas

16 Inlägg
11 januari 2006
Trådstartare
#1
Jag har köpt en 15" JBL GTI bas och ett Alpine 3540 mono steg.
lådan är 79 liter med 2 st 4" portar i hatthyllan 24 cm.
basen spelar bara hård snärtig bas inte djupbas som jag trodde?
Jag har ställt 90 Hz på filtret.
är lådan felbyggd???
basen spelar in mot kupén har öppnat mittkonsolen.
Volvo 944


2 Inlägg
12 januari 2006
#2
90Hz? låter lite väl högt... Är det djupbas du är ute efter så vid/ställ ner till omkring 30-40Hz. Beroende på vad ditt element pallar... Sen är det också så att en låda med liten volym ger en transistentsnabb bas (trance-dunka), medans en större ger djupare bas, mer reggae/hip-hop.
Har du byggt lådan själv? Förresten, har du ställt filret på 90Hz så att basen spelar upp till 90Hz eller att den spelar 90Hz & uppåt? Ställ den så att basen spelar 30-80Hz ungefär, kolla med tillverkaren/leverantören först o hör vad de rekommenderar för delningsfrekvens.


Tar inget personligt ansvar för mina råd/svar, men hoppas att du får användning av dem.
//Calle

Hewi
571 Inlägg
12 januari 2006
#3
Lådan är nog för liten , JBL rekommenderar 113 liter med en 6"port som är 15.13"lång. Se: http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes … _rev_f.pdf

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

6 Inlägg
13 januari 2006
#4
Jag tror nog lådan är för liten.. har själv en JBL POWER 15'' och vet att dom kräver stora lådor.
har även den till salu!! tex så vill min ha 100 liters basreflex med en 4'' port......


16 Inlägg
13 januari 2006
Trådstartare
#5
jag byggde min låda efter Probox. enl den skulle lådan vara 79 liter.
Det stämmer nog att lådan är för liten.


2lateuloose
543 Inlägg
14 januari 2006
#6
Lyssna på Apelsingummi
& släng i mycket ull i lådan så tror elementet att den spelar i en större låda..

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young


Sök