3633
Sök

Funkar bra med E85 men håller de???

Smålänning
7 887 Inlägg
31 oktober 2007
#21
Ska man köra på etanol så ska man byta soppafilter.

Att många bilar börjar ryka beror på att etanolen brinner långsammare, men mer kontrollerat än bensin, och då skickas soppan ut i grenröret medans den fortfaronde brinner, viket bränner avgasventilerna på många motorer.

Testade saaben på ca 60%, och det blev en jätteskillnad, men motorlampan lös, för att etanolen innehåller mer syre än bensinen (därav den ökade effekten) och det gjorde att lamdasonden fick spelet.

Och dedär med att slangar och packningar ska fara illa av etanolen är det delade meningar om, en del menar att den fräter på allt, medans andra menar att den är mer skonsam än bensin, och bra för motorn då den håller kanalerna rena.
Anledningen till att man ska byta soppafilter är just en att etanolen har en så stor rengörande effekt att den löser upp skiten i de gamla och kan ta med det in i motorn.

EDIT: för slö igen sad
Senast redigerat av twin_cam (31 oktober 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

486 Inlägg
1 november 2007
#22
torpis skrev:
Tomas_H skrev:
Jag har åkt med Etanol hela sommaren och har inte haft några som helst problem. Förutom att den blir svårstartad när det börjar bli kallt.

// Tomas

Samma här,  jag justerade choke i Nirat, under 20grader fetar jag på en hel del och från minusgrader upp till +5 ger jag max i chokemappen, hoppar igång som vilken sommardag som hälst vid plusgrader, -2 så fick den tugga 10varv på starten.  och nu är bilen avställd, så satans skönt big_smile

Ofan? Det får jag testa. Fast nästa år då wink. Tack för tipset.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

297 Inlägg
1 november 2007
#23
Kör min gamla förgasar bil på E85, går inte direkt bra och lite svårstartad. Men det går. Borrade upp munstycket i förgasren ca 30%.



Sök