Ok, här finns många frågetecken att försöka reda ut. För mer information rekommenderar jag sidan
www.etanol.nu.
Etanolen som sådan fräter inte på bränsleslangar eller dyligt, tittar man i specifikationerna för olika typer av gummi ser man att ett bensinresistent gummi också tål etanol, men motsatsen finns, alltså gummin som tål etanol men inte bensin. Detta är en vidsträkt missuppfattning som härrör från att man blandar ihop etanol med metanol.
Etanolen är precis lika bra motorbränsle som bensin, men har ett lägre energivärde. För att vi skall få lika mycket effekt i slutänden, på vevaxeln eller drivhjulen måste mer bränsle sprutas in jämfört med om bilen går på bensin. Detta eftersom motorns verkningsgrad inte ökar (utan andra tekniska förändringar). Optimal förbränning i en ottomotor (fyrtakts bensinmotor) krävs lambda 1 om bilen är utrustad med katalysator, i annat fall ligger den runt lambda 0,98 (lite för fet blandning, jämför gamla jänkare). För att upp nå detta med bensin har man ett luft/bränsle förhållande på 14/1, medans med etanol har man 9/1. Detta innebär att med E85 i tanken behöver du spruta in ca 33-40% mer bränsle över tiden. (Detta med samma verkningsgrad och i övrigt helt okonverterad motor).
För att nu börja vinna något med att byta bränsle måste vi börja modifiera motorn. Detta genom att utnyttja etanolens förmåga att motstå självantändning och detonation (oktantal). Ren etanol har Oktan 124, men så bra säljs naturligtvis inte på pump. E85 som vi har tillgängligt, där garanterar bensinbolgen ett oktantal på 98, men i praktiken ligger oktantalet ofta runt 102-105. Det är detta vi skall utnyttja för att jaga hästkrafter.
Det man kan göra är att höja kompressionen i motorn. Antingen planar man toppen maximalt eller så kan man byta till högkompressionskolvar. E85 klarar ett kompressionsförhållande på 13:1 utan att tulla på gränserna. vill man leka har man fått motorer att gå utan att spika med så pass höga komp.förhållanden som 16:1 på etanol. Det som händer när vi ökar kompen i motorn, är att motorns verkningsgrad ökar. Häregenom får vi ut mer effekt ur tillgängligt bränsle. Nästa tips är som även tidigare nämnt att ställa tändningen tajtare. Man kan kliva ner på så pass tajt som 18 grader före TDC på maxbelastning utan att motorn spikar (om man inte höjt kompressionen). Det som ytterligare går att göra är att ställa på laddtrycket. En etanolbil, klarar bra mycket mer ladd än en bensinbil utan att feta på bränslet.
Saabs BiPower bilar jobbar bland annat med laddtryck och tändnings justeringar för att få fram de 30 extra hästarna på E85.
Den ultimata kombinationen är naturligtvis lite av alla tre, då når man en etanoloptimerad motor.
Billighets trimm/konverteringar eller om man ska kalla dem för bonnlösningar, funkar utmärkt om man vet vad man sysslar med. Men! Jag vill höja ett varningens finger, vet man inte, riskerar man att elda upp både motor och/eller katalysator. Det är lätt hänt att bränsleblandningen blir för mager, och då kommer etanolen att brinna fort och jävligt varmt och i värsta fall okontrollerat. Detta leder till brända ventiler, sönder bränd katalysator (p.g.a. för varma avgaser) och avgastemperaturer på 1000grader eller mer.
Ett vanligt problem med etanol är även att bränsleblandningen smiter ner i vevhuset via kolvringarna och blandar sig med oljan, etanolen kokas inte lika lätt bort från oljan vilket försämrar viskositeten hos oljan. Härgenom riskerar man lagerhaverier om man inte byter oljan i tid, man bör nog halvera oljebytes intrevallen på en konverterad bil, i synnerhet om man bara stadskör så oljan inte hinner bli varm. Dessutom bör man byta kvallité och hoppa på en 5W-50 olja, som är lite tjockare och klarar utspädningen bättre.
Ska man konvertera seriöst, ja då mappar man, vill man leka med motorn som insats, ja då går det bra att köra btr, flexitune, eller större spridare eller något annat sätt att spruta in mer bränsle. Piggyback systemen funkar precis som piggyback system till dieslar. de lurar motorns dator att bilen behöver mer bränsle, dvs. lika osäkert i etanolsammanhang som en btr.
Jag har själv ägt en Saab 9000i, 2,0 som var etanolkonverterad. Först med en BTR sedan med hjälp av mappning. Den rullade i 12000mil på etanol innan jag fick skrota den p.g.a. att vägen svängde men int jag.
Mvh Magnus