2506
Sök

Slutsteg problem

71 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Hej!

Har kört sedan länge med en Impulse emphaser 10" bas 200W RMS 4 Ω. Men nu har jag köpt en Pioneer TS-W307D2 12" Bashögtalare med dubbla talspolar 2x2 Ω 400W RMS.
Hade tänkt köra med samma slusteg som jag kört med Impulse basen. Och här kommer problemet!

Slusteget är av märket Panasonic, och den är 2 kanalig. Mer vet jag inte om det. Men jag hittade en liten ettikett på baksidan och där står det:  12V,  20A (gånger eller till) 3A  och sist    4Ω-8Ω.

Hur kan jag veta effekten på slutsteget? som den är nu så kör jag den på en kanal. och lite enkel matte ger mig effekt på ca 160W om jag räknar på 20A. Men jag får också 480W (om jag räknar 20A * 3A= 60A). 160W verkar vara för litet för ett 2 kanaligt steg. Vilket är rätt?? eller är mina beräkningar åt skogen??

Tacksam för alla snabba svar!!!

1 631 Inlägg
2 november 2007
Att du inte vet effekten är väl inget problem?

Koppla basen i 4 Ohm och så brygga steget. Du märker om det räcker till för att driva den tillräckligt bra!

Du ska inte köra basen på en kanal.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

71 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
OK... Jag menade att jag bryggt steget. men skadas skadas inte basen om man försöker köra den med för lite effekt?? elle har jag fel?

1 688 Inlägg
2 november 2007
Det råkar inte stå 3miliampere? Vilket jag förmodar är tomgångs-förbrukningen tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

71 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Helt säker på att det är 3A !
Ser också att säkringarna på steget är 20A och 3A.

1 631 Inlägg
2 november 2007
Zerox100 skrev:
OK... Jag menade att jag bryggt steget. men skadas skadas inte basen om man försöker köra den med för lite effekt?? elle har jag fel?

Du hör om det låter illa. Spelar du med förnuft så är det ingen fara.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

71 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Hur låter det illa?.. brusar eller för mycket distortion?

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
2 november 2007
Zerox100 skrev:
Hur låter det illa?.. brusar eller för mycket distortion?

Läs HELA tråden..han har inte skrivit att det låter illa

BilstereoNörd
576 Inlägg
3 november 2007
Läs hela tråden så ser du att det är trådskaparen som frågar hur det låter när det låter illa, på vilket sätt man hör att det låter illa.. roll

Det hör man genom att basen tappar attack i basslagen att all bas jämnar ut sig till samma nivå! då har du nått maxeffekt och väl det..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

71 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
ok.. tack för alla svar... har bara en liten fundering! Vilket skadas basen av, för hög effekt eller för låg ??
tack

1 688 Inlägg
4 november 2007
Zerox100 skrev:
ok.. tack för alla svar... har bara en liten fundering! Vilket skadas basen av, för hög effekt eller för låg ??
tack

Basen skadas av distorsion från steget, när steget matar likström.
Men de klart den skadas av FÖR mycket effekt också om du krämar på ordentligt, några 100 wrms extra skadar ju inte direkt smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Sök