3057
Sök

Galant -97 automat växlar inte!

leo_m83
3 november 2007
Trådstartare
#1
tjena grabbar!

Jag körde runt i min nya galant idag. Skulle köra om en annan bil, då plötsligt gick motorvarvtalet up och växeln gick ur. Stannade bilen, försökte lägga i växel men motorn gick bara upp i varv men bilen rörde sig inte.

Kan någon säga vad som kan vara felet? Om det är nu växellådan, vad kan ha pajat i den?

  Inga av växlarna fungerar förutom parkeringsväxeln.

  Skulle uppskata om ni kunde hjälpa mig

Det är en mitsubishi galant -97 automat som har gått ca 20000mil....

Meister
6 763 Inlägg
3 november 2007
#2
Jag vet inte om det är den lådan som sitter i galanten men mitsubishi har haft problem med en låda som de delar med chrysler. Den som sitter i bland annat voyeger(stavning?). Den lådan håller 8-12k mil ungefär innan den lägger i två växlar samtidigt och det innebär ras. Det är så jag har fått det förklarat för mig.


leo_m83
3 november 2007
Trådstartare
#3
hmm, undrar vilken låda det är. Jag vet att mitsubishi almänt har haft problem med sina växellådor. Deras motorer håller rätt bra men det är växellådorna som rasar. Problemet med mitt är att den har nu gått 20k och jag vet att lådan vart inte bytt innan.

Oljan såg bra ut i den så den la inte av pga överhetning i alla fall vad jag kan säga...

leo_m83
3 november 2007
Trådstartare
#4
finns det absolut ingen som är kunnig med automat lådor?

238 Inlägg
5 november 2007
#5
leo_m83 skrev:
finns det absolut ingen som är kunnig med automat lådor?

det är en crysler låda du har..(förmodligen)
mitt tips byt olja i den .

olja är mycke speciell i denna.. magnetiskt olja som kostar apa..

prova att byta .. kan ju vara värt ett försökt..

kompisen hade en saratoga som det funka fint med ny olja.smile

Meister
6 763 Inlägg
5 november 2007
#6
Jag kan säga att om det är lådan som sitter i t.ex voyager så finns det inga på skroten eftersom att de ger upp. Det är nog bara att plocka ner lådan och om du vågar så tittar du hur det ser ut


3 Inlägg
5 november 2007
#7
När du mäter oljan så ska du ha motorn i gång o på parkerings läge, för oljan ska vara varm när du kollar mängden i den för har du för lite olja i den så växlar den inte heller för den får inte upp tillräckligt med tryck, så att ventilen inte öppnar som sedan kopplar in nästa växel. det e mitt tipps för så var det på en voyager som ja jobbade på, på jobbe och det är viktigt att det är rätt olja i den.



Sök