4 november 2007
Trådstartare
Hej, jag köpte i sommras en Dls ur12 som jag sedan byggde en låda åt.
Lådan vad på 30L och basport på 3" 19cm lång.
När jag sedan spelade min bas, så bottnade den jättelätt, lät verkligen inte bra, fladdrade som satan vid lägre frekvenser. Dubbeltramp var inte äns att tänka på, basen var inte så fast som jag ville ha den. Den hängde inte med, kändes bara okontrollerad och släpade efter, ju mer man drog på ju mer konutslag blev det.
Skickade in den för 3 veckor sedan till DLS på mätning.
Där fann de då att basens gummi hade sträckts massor pga att den fladdrade enormt mycket. Så de bestämde sig för att kona om den.
Det fanns då ingen UR hemma, så de Valde att sätta dit en Irdiumkon istället.
Nu har jag fått hem basen, men.
Efter nya uppmätningar av Peter Flodqvist på Dls, så kom de fram till att lådan skulle vara på 28L, och 3" 21cm lång port.
Det känns som jag kommer råka ut för samma fenomen igen, att den inte är tajt och kommer bara fladdra, eller gör det så stor skillnad med 2L och 3cm längre port? Blir det så stor skillnad på avstämningen. Känns som det inte kommer hjälpa ett piss.
Nya mått på basen:
Qts, 0.27
Vas, 38L
Fs: 36hz
Avstämningen, Fb1: 42hz, F-3dB: 45,1hz.
Basen drivs av:
Dls a6 steg
Maxxima DC batteri
25mm kablage, 2m.
Basen kommer sitta i Bmw 325 e36 med skidlucka, men denna gång så kommer jag täta helt tätt mellan basen och skidluckan. Kanske därför det lät illa sist? Men det borde ju inte inverka så mycket på avstämningen tycker jag.
Kommer jag råka ut för samma fenomen igen? Känns som basen aldrig kommer bli så som jag har tänkt mig.
Har kollat, enligt orginal på Dls hemsida så står det att basens låda ska vara på 27L och en 33cm 3" basport, tänkte testa detta först om det låter bättre. Vad tror ni om den?
Har ni några förslag på bättre lådor eller vad jag ska göra åt denna problematiska bas, så skriv gärna!