3421
Sök

Lådförslag till jobbig Dls ur12 bas.

163 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Hej, jag köpte i sommras en Dls ur12 som jag sedan byggde en låda åt.
Lådan vad på 30L och basport på 3" 19cm lång.

När jag sedan spelade min bas, så bottnade den jättelätt, lät verkligen inte bra, fladdrade som satan vid lägre frekvenser. Dubbeltramp var inte äns att tänka på, basen var inte så fast som jag ville ha den. Den hängde inte med, kändes bara okontrollerad och släpade efter, ju mer man drog på ju mer konutslag blev det.

Skickade in den för 3 veckor sedan till DLS på mätning.
Där fann de då att basens gummi hade sträckts massor pga att den fladdrade enormt mycket. Så de bestämde sig för att kona om den.
Det fanns då ingen UR hemma, så de Valde att sätta dit en Irdiumkon istället.

Nu har jag fått hem basen, men.
Efter nya uppmätningar av Peter Flodqvist på Dls, så kom de fram till att lådan skulle vara på 28L, och 3" 21cm lång port.

Det känns som jag kommer råka ut för samma fenomen igen, att den inte är tajt och kommer bara fladdra, eller gör det så stor skillnad med 2L och 3cm längre port? Blir det så stor skillnad på avstämningen. Känns som det inte kommer hjälpa ett piss.

Nya mått på basen:
Qts, 0.27
Vas, 38L
Fs: 36hz

Avstämningen, Fb1: 42hz, F-3dB: 45,1hz.

Basen drivs av:
Dls a6 steg
Maxxima DC batteri
25mm kablage, 2m.

Basen kommer sitta i Bmw 325 e36 med skidlucka, men denna gång så kommer jag täta helt tätt mellan basen och skidluckan. Kanske därför det lät illa sist? Men det borde ju inte inverka så mycket på avstämningen tycker jag.

Kommer jag råka ut för samma fenomen igen? Känns som basen aldrig kommer bli så som jag har tänkt mig.

Har kollat, enligt orginal på Dls hemsida så står det att basens låda ska vara på 27L och en 33cm 3" basport, tänkte testa detta först om det låter bättre. Vad tror ni om den?

Har ni några förslag på bättre lådor eller vad jag ska göra åt denna problematiska bas, så skriv gärna!

1 058 Inlägg
4 november 2007
de två litrarna kan du lätt minska genom att limma fast en bit spånskiva i botten på lådan, sen är det bara att förlännga röret och prova, men det låter inte som det kommer bli nån jätteskillnad av det hela.

PoLoud =D

21 761 Inlägg
4 november 2007
Jag tycker inte heller att det ska bli någon större skillnad på 2 liter och 2cm i rörlängd. Basen har iof fått lite ändrade parametrar, men i ett beräkningsprogram så blir slutresultatet inte speciellt olikt det som var med originalkonen.

Däremot anser jag att 3" rör är för liten rörarea, det borde bli ordentliga flåsljud vid höga ljudtryck. 4" rör bör det vara, anser jag. Men då ökar rörlängden så att den blir opraktisk.

163 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag tycker inte heller att det ska bli någon större skillnad på 2 liter och 2cm i rörlängd. Basen har iof fått lite ändrade parametrar, men i ett beräkningsprogram så blir slutresultatet inte speciellt olikt det som var med originalkonen.

Däremot anser jag att 3" rör är för liten rörarea, det borde bli ordentliga flåsljud vid höga ljudtryck. 4" rör bör det vara, anser jag. Men då ökar rörlängden så att den blir opraktisk.

Skiter i om de blir opraktiskt, får sticka ut röret ur lådan och montera på annat vis, bara jag får liv i basen hmm Känns som den aldrig kommer spela som den ska. Är väldigt besviken på den när dls själva inte kan fixa en bra ritning åt mig.

21 761 Inlägg
4 november 2007
Hördes det inget flåsljud ifrån röret när du spelade högt förut?

Det borde ha gjort det tycker jag.

Har kollat på en annan lådvolym och rör. 36 liter med dämpmatta på väggarna, 4" rör som är 41cm långt. Både bas och rör är inräknat i lådvolymen, då är 36 liter den volym som du ska bygga.

Har ju inte haft den basen och vet inte exakt hur mina uträkningar stämmer, vill bara säga det så du vet smile.
Senast redigerat av Drönirettab (4 november 2007)

163 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hördes det inget flåsljud ifrån röret när du spelade högt förut?

Det borde ha gjort det tycker jag.

Har kollat på en annan lådvolym och rör. 36 liter med dämpmatta på väggarna, 4" rör som är 41cm långt. Både bas och rör är inräknat i lådvolymen, då är 36 liter den volym som du ska bygga.

Har ju inte haft den basen och vet inte exakt hur mina uträkningar stämmer, vill bara säga det så du vet smile.

Jo flåsljud var jag med om, och at Dls rekommenderar 3" igen förstår jag inte, verkar inte som de har byggt någon låda innan och bara räknar enligt deras probox program.
Okej vad är det för skillnad på dessa lådor? Är detta ett bättre förslag? Hur blir avstämningen?
Det är jobbigt och ha fått 5 olika förslag på lådor, ditt är det enda som sticker ut från de andra, så detta kanske är bättre. Vilket program kör du med när du räknar?

Såhär blev avstämningen på den lådan Dls rekommenderade.
http://forum.lazzat.se/attachment.php?attachmentid=17628

Hälsingar Kim
Senast redigerat av pr0bz (4 november 2007)

21 761 Inlägg
4 november 2007
Mitt förslag har en avstämning på runt 40 Hz. Jag använder BassBox Pro 6.0.2.

Det förslag som jag har gett är lite större lådvolym än deras, nettovolymen blir omkring 30 liter om större delen av röret sitter inuti lådan. Om min rekommendation spelar bättre än DLS:s eget förslag kan jag inte uttala mig om, rimligtvis borde de kunna sin sak angående lådförslag tycker jag.

Naturligtvis hoppas jag att det ska låta bättre med 36 liter och 4" rör än det gjorde förut smile.

163 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
http://img530.imageshack.us/img530/4435/parametrartk8.th.jpg

Nu har jag testat runt lite i bassbox.
Kurvan ska väl vara så linjär som möjligt? Sant? Var ska avstämningen hamna?

Om Du kollar på min graf där, så har jag gjort såhär :
Blå: Dls lådförslag 27L 3" 21cm
Gul: Ditt förslag, 36L 4" 41cm
Röd: (dls förslag men med 4" port) 27L 4" 9,8cm.

Frågan är varför den röda lägger iväg som satan? Har jag gjort något fel? Exakt samma men olika rör bara. :S

Din vinner i lufthastigheten dock, det är ju bra smile Men Dls ritning sticker iväg som satan, 3" arn ska ja skicka tillbaka och beställa ett 4" rör.

Men varför är det så skumt på den röda kurvan?
En sak till, när jag trycker optimum, vented box  så blir lådan på 8 liter big_smile känns som jag har gjort något fel nångonstans.
Senast redigerat av pr0bz (5 november 2007)

1 634 Inlägg
5 november 2007
När det gäller just UR12:an så funkar inte terorin. Även min UR12 blev uppmätt och jag fick en låda uträknad (23,5liter), nu lät denna sedan skitbra, vart oerhört överaskad över den nya lådan, men Peter sa att det fanns mer att hämta ur basen om jag gör lådan större, dvs ca 28 liter slutet. Nu hade jag ingen lust att bygga ny låda så jag fick en ny bas som jag tävlar med istället.

Men UR12:an gör jag mig aldrig av med. Testa 28 liter slutet.. Den måste inte vara portad. jävligt jobbiga portlängder på dessa om de körs portat. Nu vet jag ju inte hur stor inverkan det är nu när basen är ombyggd.. Men jag tycker att du skall testa peters förslag, är ju minimala förändringar på din befintliga låda.. Annars så pluggar du hålet/alt bygger ny låda, och kör slutet på 28 liter...

Paralellkopplar du basen på steget så du kör i 2 ohm?

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

163 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Paralellkopplar du basen på steget så du kör i 2 ohm?

Mvh Andreas

Jag ska testa peters förslag, men med 4" port istället för 3" eftersom den flåsade massor förut.
Ja, jag kör den i 2ohm.

Men frågan är varför basens kurva förändras så mycket när man kör med 4" istället för 3", borde ju inte bli så stor skillnad, egentligen ingen alls.
Senast redigerat av pr0bz (5 november 2007)

1 634 Inlägg
5 november 2007
Asså jag tycker inde du skall köra 4" port om han rekomenderar 3" i den lådan. För då testar du ju inte hans förslag utan ett eget. Det är väl inte så konstigt att kurvan ändras om du ändrar förutsättningarna, dvs porten.

Jag har absolut noll koll på det här med låduträkningar och avstämning osv. Jag gör som Peter säger, och då blir det bra. Det är ändå hans jobb.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

21 761 Inlägg
5 november 2007
pr0bz skrev:
Men frågan är varför basens kurva förändras så mycket när man kör med 4" istället för 3", borde ju inte bli så stor skillnad, egentligen ingen alls.

Hur gjorde du när du valde 4" rör istället för 3"?

Om man har en låda med 3" rör och sedan byter ut det mot 4" rör med samma längd, så ändras avstämningen. Det blir högre avstämning då. Har kollat lite i mitt program, avstämningen hamnar på runt 70 Hz med 4" rör som är 9,8cm långt.

Det är därför som frekvenskurvan sticker iväg så där. Du valde större rör med samma längd, då ändrades avstämningen.

Angående det där med optimal basreflexlåda, den knappen kan man låta bli att använda. När man utnyttjar den funktionen så räknar programmet ut en låda som får en "optimal" frekvensgång där bla grupplöptiden och andra saker ska bli bra.

Din bas har ett relativt lågt Qts och det gör bla att lådan blir väldigt liten när programmet räknar ut en optimal låda. Men det finns olika typer av optimal, en variant är optimal enligt "Butterworth". Då får lådan en frekvenskurva som faller "perfekt" med 24dB/oktav.

Du har alltså inte gjort något fel när du fick fram så liten volym, men "optimal" lådvolym är som sagt inget att bry sig om i en bil iaf.
Senast redigerat av Drönirettab (5 november 2007)

Sök