Tonade Rutor Är Du Expert På Sånt Läs Detta

YööA
26 maj 2007 · 607 Inlägg

En kompis hade toning på sina rutor , Han tog bort rutorna och satte dit perfekt formskurna tunt plexi. Men fick ombes

Brynäs tigers
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
26 maj 2007 · 5 753 Inlägg

andreas_940 skrev:
Vissa brukar ta bort säkringen till elhissarna, men vissa åker dit på det ändå.

Annars kan du köpa en uppsättning framrutor och bara byta när du ska in

det ska man ju inte kunna torska på endå... för SBP har ju ingenting med om du har framrutor eller inte eller att dom inte går att få upp att göra har jag fått för mig iaf.. rätta mig gärna om jag har fel smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Brådhis * Voff voff *
26 maj 2007 · 10 336 Inlägg

Sneseglaren skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:
Dom lär knappast godkänna att rutorna är fria från film om rutorna inte ens är med till besiktningen... Det där med att lämna dom hemma eller hissa ner dom - Det tåget har gått!

Riva bort filmen eller byta ut rutorna är dina två alternativ! Tyvärr...!

//Brådhis

det är fortfarande ingen lag på rutorna
sitter rutorna i ska dom vara otonade men är dom inte där så
kan dom inte göra ett skit mer än att godkänna att dom ej är tonade
spelar ingen roll vad som står på ett papper
så länge det ej är lag på sidorutor så är det fritt fram

Exakt!

Inget krav på sidorutor, men sitter de där ska de fungera annars 2a

bes på detta sätt förr..

Men... Ditt resonemang (kan) funka om det är vanlig besiktning, men nu handlar hans ombes om ENBART rutorna... Och att då säga att dom är hemma känns lite fånigt!

Är ju som att få ombes på bromsarna och sedan ta bussen till besiktningen och BERÄTTA om hur fint dina bromsar fungerar hemma i garaget! wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
andreas_940
26 maj 2007 · 498 Inlägg

_Glenne_ skrev:

andreas_940 skrev:
Vissa brukar ta bort säkringen till elhissarna, men vissa åker dit på det ändå.

Annars kan du köpa en uppsättning framrutor och bara byta när du ska in

det ska man ju inte kunna torska på endå... för SBP har ju ingenting med om du har framrutor eller inte eller att dom inte går att få upp att göra har jag fått för mig iaf.. rätta mig gärna om jag har fel smile

Men tänk på att killen ska in för han ska visa upp rutorna utan film!

Och om jag skulle jobbat på SBP skulle jag aldrig godkäna en sådan sak att de tagit bort rutorna för det är ju dem jag ska kolla.

Speddy_Gonzales
27 maj 2007 · 437 Inlägg

Det är nog best att börja leta efter rutor på skroten o ha dom som reserv, och byta varenda gång man ska besiktiga den.


PS: NY LAG man måste ha sidorutor nu också, fick höra de från VV.

Theres only one way and thats my way,dont like it then take the highway. Just Kidding
Ford Mondeo ST220 "SPEEDY 3" (2004)
Nissan Note (2008)
-ROSEN-
28 maj 2007 · 237 Inlägg

Speddy_Gonzales skrev:
Det är nog best att börja leta efter rutor på skroten o ha dom som reserv, och byta varenda gång man ska besiktiga den.


PS: NY LAG man måste ha sidorutor nu också, fick höra de från VV.

Bes en bil för cirka 1-2 veckor sen då var de inga problem utan rutor...bara plockade bort dom...

Världens Häftigaste....De E Jag de...
Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
28 maj 2007 · 991 Inlägg

-ROSEN- skrev:

Speddy_Gonzales skrev:
Det är nog best att börja leta efter rutor på skroten o ha dom som reserv, och byta varenda gång man ska besiktiga den.


PS: NY LAG man måste ha sidorutor nu också, fick höra de från VV.

Bes en bil för cirka 1-2 veckor sen då var de inga problem utan rutor...bara plockade bort dom...

Jojo visst kan ni klara de om ni INTE fått ombes på just rutorna.
Men eftersom de är därför den ska in lär de väl kunna bes rutorna annars blir de rätt svårt.

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
StarShine
28 maj 2007 · 265 Inlägg

jag har haft toning på mina rutor fram men fick ombesiktning nu först i år.. haft tonat sedan 95... var tvungen att plocka bort toningen eller byta rutor.. va inte sugen på att byta rutor så plockade filmen.. å vipps.. där under var där redan tonade rutor.. inte lika svarta som dom jag hade men dock fortfarande mörka.. så får se ifall jag sätter ny film eller inte smile

OBS: framrutan på min bil e såpass väl gjort så de kunde inte se skarven på filmen.. (rutar har varut urplockad och tonad.. så de kunde inte bevisa om detta var orginal eller inte..
SBP har en mätare som känner ljusgenomsläpp men när jag var inne var denna utlånad till annan station.. så jag klarade mig smile

"Så länge min chef låtsas att jag har mycket lön, låtsas jag att jag har mycket arbete."
Volkswagen Golf "TSI" (2014)
Dodge Challenger "pappas pärla" (1971)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 maj 2007 · 13 828 Inlägg

YööA skrev:
En kompis hade toning på sina rutor , Han tog bort rutorna och satte dit perfekt formskurna tunt plexi. Men fick ombes

förstår jag oxå...man får nämligen inte ha plexiglas i bilar pga det blir vast som f-n när det splitras smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Ripley333
28 maj 2007 · 638 Inlägg

Speddy_Gonzales skrev:
Heej, jag har blivit tagen av polisen för mina tonade rutor där framme och nu undrar jag på vilken sätt kan man lura SBP och för dom tro att den är borta utan att TA BORT DEN.
kan man påstå att systemet har gått sönder och det går inte att ta upp rutorna eller säga att vi skulle montera bort dom från bilen men så gick dom sönder.

HJÄLP PLEASE HAR BETALAT SKIT MYCKE FÖR MINA TONADE RUTOR sadsad.

Du behöver väll inte ha framrutor enligt spb?? isåfall är de bara att ta bort dom ju.

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit
Bjorne666
8 november 2007 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:
Dom lär knappast godkänna att rutorna är fria från film om rutorna inte ens är med till besiktningen... Det där med att lämna dom hemma eller hissa ner dom - Det tåget har gått!

Riva bort filmen eller byta ut rutorna är dina två alternativ! Tyvärr...!

//Brådhis

Du har fel. Det är bara att ringa SBP's tekniska rådgivning och fråga. Det finns inget krav på sidorutor. Punkt. Däremot ska de gå att inspektera om de sitter på plats. Du kan slltså inte hävda att el-hissarna är paj.

Kolla först - snacka sen. wink

Squadron
8 november 2007 · 1 833 Inlägg

Jag skall låna polarens rutor när jag skall besiktiga.

Sist jag besiktiga så hade jag haft inbrott, alltså hade jag bara en tonad ruta fram, denna plockade jag ur och körde igenom utan problem.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Brådhis * Voff voff *
8 november 2007 · 10 336 Inlägg

Bjorne666 skrev:

Brådhis skrev:
Dom lär knappast godkänna att rutorna är fria från film om rutorna inte ens är med till besiktningen... Det där med att lämna dom hemma eller hissa ner dom - Det tåget har gått!

Riva bort filmen eller byta ut rutorna är dina två alternativ! Tyvärr...!

//Brådhis

Du har fel. Det är bara att ringa SBP's tekniska rådgivning och fråga. Det finns inget krav på sidorutor. Punkt. Däremot ska de gå att inspektera om de sitter på plats. Du kan slltså inte hävda att el-hissarna är paj.

Kolla först - snacka sen. wink

Jag vet att det inte är krav på rutor vid besiktning men att när man fått en tvåa på att dom är tonade åka tillbaka och visa upp bilen UTAN rutorna (som man alltså fått tvåa på) tror jag inte fungerar...

Är viss skillnad på att åka in utan rutor från början och att plocka ur dom EFTER att man fått tvåan...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bjorne666
8 november 2007 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:

Bjorne666 skrev:

Brådhis skrev:
Dom lär knappast godkänna att rutorna är fria från film om rutorna inte ens är med till besiktningen... Det där med att lämna dom hemma eller hissa ner dom - Det tåget har gått!

Riva bort filmen eller byta ut rutorna är dina två alternativ! Tyvärr...!

//Brådhis

Du har fel. Det är bara att ringa SBP's tekniska rådgivning och fråga. Det finns inget krav på sidorutor. Punkt. Däremot ska de gå att inspektera om de sitter på plats. Du kan slltså inte hävda att el-hissarna är paj.

Kolla först - snacka sen. wink

Jag vet att det inte är krav på rutor vid besiktning men att när man fått en tvåa på att dom är tonade åka tillbaka och visa upp bilen UTAN rutorna (som man alltså fått tvåa på) tror jag inte fungerar...

Är viss skillnad på att åka in utan rutor från början och att plocka ur dom EFTER att man fått tvåan...

//Brådhis

Du har i så fall fått BILEN underkänd. Inte rutorna. Är alltså BILEN godkänd vid ombesiktningen så är problemet löst. Och bilen är godkänd UTAN rutor. Annat agerande av besiktningsmannen är fel och inte överensstämmande med reglementet.

Anmärkningen är att du har något monterat på bilen som inte får finnas där. Dvs tonade sidorutor. Jämför med att ha en vass kylarkråka, det får du inte heller ha. Ta bort den så är bilen godkänd. Ta bort de felaktiga rutorna så är bilen godkänd.

Smajly
8 november 2007 · 3 059 Inlägg

Spelar inte det dära glöttiga "helbilsintyget" in då? Är bilen nyare än en viss årsmodell får du inte ändra på den.. alltså ska rutorna vara där och får ej tas bort..
Ni vet va ja menar..

Bjorne666
8 november 2007 · 4 Inlägg

Smajly skrev:
Spelar inte det dära glöttiga "helbilsintyget" in då? Är bilen nyare än en viss årsmodell får du inte ändra på den.. alltså ska rutorna vara där och får ej tas bort..
Ni vet va ja menar..

Nu är jag ute på hal is... men man får väl fortfarande ändra sådant som det inte är några lagkrav kopplade mot? När jag pratade med SBP's ingenjörer angående sidorutor nämnde de inte något om helfordonsgodkännande...

Phaetoon
9 november 2007 · 8 156 Inlägg

Bjorne666 skrev:

Smajly skrev:
Spelar inte det dära glöttiga "helbilsintyget" in då? Är bilen nyare än en viss årsmodell får du inte ändra på den.. alltså ska rutorna vara där och får ej tas bort..
Ni vet va ja menar..

Nu är jag ute på hal is... men man får väl fortfarande ändra sådant som det inte är några lagkrav kopplade mot? När jag pratade med SBP's ingenjörer angående sidorutor nämnde de inte något om helfordonsgodkännande...

Egentligen så får du inte ens byta tändstiften till något annat märke på ett helbilsgodkänt fordon...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang