3507
Sök

Volvo 850 SE: Motorlampan lyser

V12 power
21 Inlägg
3 mars 2007
Trådstartare
Tja!

Ha varit å kolla på en Volvo 850 som finns på en bil firma i sundsvall!

Bilen har ett fel! Motor lampan lyser! Den lilla gula som sitter nästan längst ner till vänster på intrument tavlan!

Försäljaren har kolla fel koderna å dem visar att de är någon för värmningen som är felande! Ha bytt relä till den och tagit upp den å prova den! Den fungerar hur bra som helst! Så vad kan de vara?

Glad ifall någon kan ha någon aning om va man kan kolla!

mvh Thomas

847 Inlägg
3 mars 2007
Om felet e lagat måste man väl släcka lampan manuellt. Vet dock inte hur man gör.

V12 power
21 Inlägg
3 mars 2007
Trådstartare
Är det så? slocknar den inte av sig själv? Bilen bes för en månad sedan å den fick bara för att lampan lyste! klockrena värden å allt!

Whitetrash
589 Inlägg
3 mars 2007
Kan nog bara hänvisa dig till www.jagrullar.se och deras forum eller alternativt http://www.svenska85x70klubben.se/
dom borde kunna svara på det.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

4 822 Inlägg
4 mars 2007
mr_green skrev:
Om felet e lagat måste man väl släcka lampan manuellt. Vet dock inte hur man gör.

Japp, hur man gör beror på årsmodell. 92-95 kan man läsa och redera felkoder själv via dignosuttaget i motorrumet medans på 96-97 så måste man koppla in systemtester i OBD uttaget inne i bilen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Servicetekniker
235 Inlägg
4 mars 2007
Det lättaste sättet att släcka lampan är att låssa minuspolen och låta den ligga av i några minuter sen sätta dit den igen. Då nollas alla felkoder.

Team Chevy740

4 822 Inlägg
5 mars 2007
_ralle_ skrev:
Det lättaste sättet att släcka lampan är att låssa minuspolen och låta den ligga av i några minuter sen sätta dit den igen. Då nollas alla felkoder.

Kan funka på vissa felkoder men inte alla.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
5 mars 2007
_ralle_ skrev:

Grejen är ju den att du tappar allt, även adaptiv data i vissa fall.
Så med andra ord att radera felkoder genom att hänga av batteri polen är inte att rekomendera. Det är ungefär som att dra ut sladden till datorn istället för att avsluta den som vanligt.

Angånde felkoden "förvärmning" antar att du menar förvärmning till lamdasond. Kan då vara lamdasonden.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Bilnörd
16 Inlägg
5 mars 2007
om det är den tidiga modellen utan obd uttag så kan du släcka felkoden ganska enkelt.
bakom högra lyktan sitter det två dosor, lyft locket på den som heter A. sätt i sladden i uttag 2 (om jag minns rätt).. kan vara uttag 6 också. slå på tändningen och tryck på knappen som sitter på dosan i ca en sek.
Därefter kommer lysdioden att visa felkoden genom att blinka. felkoden är tresiffrig och blinkningarna sker i etapper. tex två blink-paus-en blink-paus-tre blink=felkod:213.
det kan komma flera efter varandra, du måste få alla innan det går att radera dem. Radera dom genom att trycka in knappen i 5 sek och sedan släppa den, vänta tills den tänds igen och tryck därefter in den i 5 sek. släpp knappen ock stäng av tändningen.
kontrollera därefter att det endast ligger en felkod på 111 (betyder ingen felkod)
lycka till!!

24 Inlägg
8 november 2007
Det går inte att radera mina felkoder.. det funkar att läsa av kodern.. men sen när man ska radera dom genom hålla inne lampan 5 sekunder så änder ingentng?? INGEN SOM VET VRF?
Tack på förhand

20 Inlägg
9 november 2007
Jag har en 850 glt -92:a med diagnostinen i motor rummet bakom lyset.. och hade problem med att släcka service lampan.. men har du sökt igenom hela programet ibland finns fler änn 1 felkod ochh då går det inte att "nolla" systemet förens han har gått igenom hela.. efter det slå av täningen och sedan på igen tryck in knappen (92-94) i en sekunder släpp sedan och tryck ner den igen när didoden tänds och håll nere i 5 sek... jag tror att det skall funka.. om du inte får det till att fungera så kan du kolla om någon i din bekantskapskrets som hat 850 har någon verkstadshandbok där står det precis hur man skall gå till väga för att släcka lampor, samt vad felkoderna betyder..

301 Inlägg
9 november 2007
Christian S skrev:
_ralle_ skrev:

Kan funka på vissa felkoder men inte alla.

alla felkoder försvinner om bilen är upp tom 1995 årsmod.
om något kommer tillbaka så är det pga att felet fortfarande fins kvar!!
ett annat alternativ är att ta ur styrboxen..

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

Sök